استاد دانشگاه در گفت و گو با ایسکانیوز مطرح کرد: رونق مسکن در بازار با افزایش قیمت گره خورده است

استاد دانشگاه گفت: زمانی که بحث رونق مسکن به میان می آید بسیاری از افراد توقع افزایش قیمت مسکن در بازار را خواهند داشت.

حمید پاداش، استاد دانشگاه در گفت و گو با ایسکانیوز درباره وضعیت بازار مسکن گفت: دلیل تداوم رکود در بازار مسکن ناشی از ادامه رکود در ساختار کلان اقتصادی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست هایی که سالهای گذشته اتخاذ شد و همینطور ساختار قیمت بازار مسکن، باعث شده تا رونق در این بخش با تاخیر 5 ساله مواجه شود و نیز تا زمانی که اقتصاد کشور از رکود خارج نشود به طور قطع سایه رکود بر بازار مسکن ادامه خواهد داشت.

پاداش با بیان اینکه در بازار مسکن با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه هستیم، گفت: پایین بودن توان درآمدی خانواده ها از لحاظ خرید مسکن و افزایش نرخ بیکاری افراد طی سال های گذشته باعث کاهش تقاضای افراد در بازار مسکن شده است.

وی با اشاره به اینکه رونق مسکن در بازار با افزایش قیمت گره خورده است، گفت: در این خصوص می توان گفت، زمانی که بحث رونق مسکن به میان می آید بسیاری از افراد توقع افزایش قیمت مسکن را خواهند داشت و این عرفی است که سالهای گذشته بر بازار مسکن حاکم بوده است.

استاد دانشگاه به رونق اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: رونق اقتصادی بدین معناست که ضمن متناسب شدن میزان عرضه در کشور متناسب با آن میزان تقاضای موجود در کشور افزایش پیدا کند که در چنین صورتی تمام افراد در شرایط متعارف اقتصادی به اشتغال و درآمد دست خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه در بخش مسکن سودهای زیادی نصیب سرمایه گذاران شده است، گفت: با توجه به اینکه انتظارات دریافت سود برای افراد در این حوزه بسیار بالا است بنابراین آنها تمایلی در راستای پذیرفتن سود به میزان کم را نخواهند داشت و این امر باعث می شود تا معاملاتی که در این حوزه صورت می گیرد از لحاظ قیمتی تفاوت فاحشی میان قیمت بازار و قیمت معامله شده وجود داشته باشد.

پاداش در ادامه گفت: تا زمانی که رکود در شرایط اقتصادی کشور حاکم باشد متعاقبا نمی توان شاهد رونق در بازار مسکن باشیم.

استاد دانشگاه گفت: دولت تصمیماتی را در راستای تزریق نقدینگی و اعطای تسهیلات را اتخاذ کرده اما باید گفت که تاکنون در این بخش موفقیت چندانی ایجاد نشده که دلیل آن هم برمیگردد به میزان درآمد افراد در جامعه که موجب ایجاد تقاضای مؤثر در بازار مسکن نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صد کمی از افراد، زمان دریافت تسهیلات نیز توانایی بازپرداخت آن را به دلیل پایین بودن قدرت خریدشان در بلند مدت را نیز نخواهند داشت.
101/401

کد خبر: 705920

وب گردی

وب گردی