سد میان پژوهش و فناوری شکسته شود

عضو هیأت‌ علمی گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به حجم بسیار زیاد توسعه واحدهای پتروشیمی، گفت: باید تلاش شود تا سد میان پژوهش و فناوری شکسته شود و تغییراتی در سیاست‌های خود ایجاد کنیم تا دانشجویان با تکنولوژی‌های نو آشنا شوند.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا کیاست با بیان اینکه شیمی یک رشته‌ پرطرفدار در میان دانش‌آموزان است چرا که دانش‌آموزان در این رشته با واقعیت‌ها آشنا می‌شوند، اظهار کرد: وقتی دانشجویانی که به‌تازگی وارد رشته ‌شیمی شده‌اند را می‌بینم، متوجه می‌شوم این دانشجویان واقعاً علاقه‌مند هستند که در زمینه شیمی فعالیت کنند.

وی افزود: دانشجویان رشته‌ شیمی پس از اخذ مدرک لیسانس خود می‌توانند در گرایش‌های مختلفی مانند شیمی آلی، تجزیه، معدنی،‌ شیمی فیزیک،‌ فیتوشیمی و شیمی دارویی ادامه تحصیل دهند که هر کدام از این گرایش‌ها زمینه‌های خاص خود را دارند.

این عضو هیأت‌ علمی گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:‌ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که از نعمت نفت و گاز برخوردار است و باید از این نعمت‌ها صیانت و پاسداری کنیم؛ به عبارت دیگر باید به نحوی از این منابع استفاده کنیم که کشورمان در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار قرار گیرد.

کیاست خاطرنشان کرد:‌ در چند دهه گذشته با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، کشور در مسیری گام برداشته است که از خام‌فروشی پرهیز کند و بیشتر به سمت تولید محصولاتی که ارزش افزوده بیشتری دارند، گام بردارد اگر توجه کنید می‌بینید که مراکز پتروشیمی با حجم بسیار زیادی در حال توسعه هستند و اگر مشکل تحریم‌ها نبود حجم پذیرش دانشجوی شیمی ما حتی پاسخگوی نیاز کشور نبود و نیازمند افزایش ظرفیت‌ها بودیم.

وی در خصوص وضعیت بازار کار دانشجویان شیمی، تصریح کرد: ‌باید پرسید که آیا داشتن شغل تنها به معنای استخدام در یک سازمان دولتی است؟ قطعاً اگر نگاهی به کشورهای توسعه‌ یافته بیندازیم می‌بینیم که در آن کشورها شرکت‌های دانش‌بنیان رشد قارچ‌گونه‌ای داشته‌اند.

استاد شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که طرح و ایده ارائه می‌دهند و آن را پرورش داده و سپس دانشجو را جذب و تلاش می‌کنند که با ایجاد سازوکارهایی ساده و با هزینه‌های اندک محصولات نوآورانه‌ای را تولید کنند. بازار کشورها نیز اغلب در تصرف این شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کیاست گفت:‌ در دانشگاه‌های ما، طی چهار سال معلومات زیادی به‌صورت تئوری به دانشجو منتقل می‌شود که شاید برای فرد کاربردی نداشته باشد؛ البته در چند سال اخیر در این حوزه تلاش‌هایی شده است تا بتوانیم تئوری را به کار پژوهشی تبدیل کنیم و نتیجه آن نیز در فعالیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، خود را نشان داده است.

وی افزود: ‌دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی مقالات متعددی در مجلات معتبر علمی چاپ کرده‌اند و به‌خوبی در مرز دانش در حال فعالیت هستند اما شاید فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت هدفمند انجام نمی‌شود، در حالی‌که در کشورهای خارجی گروه‌های تحقیقاتی در خصوص یک موضوع خاص مطالعه و تلاش می‌کنند پژوهش خود را به یک فناوری وصل کنند تا نتیجه آن بتواند به تولید یک محصول بیانجامد و مورد استفاده جامعه قرار گیرد.

رییس دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این در حالی است که ما پژوهش‌های بسیاری انجام می‌دهیم اما چون این تحقیقات هدفمند نیستند قطعاً به یک فناوری نیز وصل نمی‌شوند؛ امروزه با تشکیل پارک‌های علم و فناوری تلاش شده است که این مشکل تا حدی برطرف شود.

وی اظهار داشت: ‌اگر به واحدهای پتروشیمی نگاه کنیم می‌بینیم اطراف ما کاتالیزورها و ترکیبات شیمیایی متعددی وجود دارد که هنوز توان سنتز آن‌ها را نداریم، ترکیباتی که شاید واقعاً نیاز به زیرساخت‌های پیچیده‌ای برای سنتز نداشته باشند اما همه آن‌ها وارداتی هستند.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه باید تلاش شود تا سدّ میان پژوهش و فناوری شکسته شود، تصریح کرد: قطعاً یکی از وظایف وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری این است که راهکاری را در برابر محققان قرار دهد تا بتوانند از این سدّ عبور کنند. دانشجویان نیز اگر اعتمادبه‌نفس داشته باشند و فعل خواستن را صرف کنند، قطعاً به هدفی که برای خود مشخص کرده‌اند خواهند رسید.

کیاست تأکید کرد: باید تغییراتی در سیاست‌های خود ایجاد کنیم که دانشجویان با تکنولوژی‌های نو آشنا شوند و اگر این مسأله رعایت شود دانشجویان هیچ مشکلی نخواهند داشت. اغلب تکنولوژی‌های موجود در صنعت ما متعلق به سال 1990 یا پیش از سال 2000 است اما مباحث تئوری که به دانشجویان آموزش داده می‌شود شاید مربوط به تکنولوژی‌های سال 2015 باشد؛ به همین دلیل زمانی که این دانشجو وارد صنعت می‌شود این تئوری‌ها را در صنایع مشاهده نمی‌کند و در واقع همخوانی بین تکنولوژی موجود در صنعت و تئوری ارائه‌ شده در دانشگاه وجود ندارد.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 709172

وب گردی

وب گردی