مقام مسئول میراث فرهنگی: سایت های گردشگری صداقت داشته باشند

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: از راه اندازی سایت ها و سامانه اینترنتی گردشگری مانند ایران پلانر حمایت می کنیم؛ به شرط اینکه صداقت داشته باشند و اطلاعات غلط ندهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،«ایران پلانر» یک سامانه اینترنتی است که پنجم مهرماه سالجاری مصادف با روز جهانی گردشگری رونمایی شد.
به گفته مسئولان گردشگری کشور، این سامانه قرار است ضمن دادن مشاوره و خدمات اطلاعاتی سفر به مسافران و گردشگران، به توزیع زمانی و مکانی سفر به سمت مقاصد کمتر شناخته شده کشور کمک کند.
گفت و گو با علی باقر نعمتی زرگران مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان حامی این سامانه:
ویژگی های متمایز ایران پلانر نسبت به وبگاه های مشابه چیست؟
نعمتی: در دو سال گذشته سایت های زیادی فعالیت خود را در ارتباط با رزرواسیون، معرفی جاذبه ها و فروش بسته های سفر شروع کرده یا فعالیت خود را گسترش داده اند، اما ایران پلانر یک ویژگی که داشت به توزیع زمانی و مکانی سفر کمک می کرد و نوع اطلاع رسانی آن تعاملی و دوطرفه است. یعنی ابتدا خواست و سلیقه را درباره سفر جویا می شود و بر اساس علاقه و نیاز، پیشنهادهایی می دهد؛ ضمن اینکه این مشاوره ها 24 ساعته است و در شبانه روز محدودیتی ندارد.
طراحی و ساخت ایران پلانر چگونه انجام شد و مجریان آن چه کسانی هستند؟ گویا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این امر دخیل بوده است.
نعمتی: این کار سفارش ما در معاونت گردشگری نبود و ما به دنبال اطلاع رسانی برای توزیع زمانی و مکانی سفر از طریق کتابچه ها بودیم اما وقتی این پیشنهاد شد از آن استقبال به عمل آورده و حمایت معنوی کردیم.
چند ایراد عمده به سامانه شما وارد است؛ ایرادهای گرافیکی مثل آیکونی که برای اماکن تاریخی طراحی شده (با وجود این همه اماکن تاریخی ارزشمند کشورمان) تداعی کننده اکروپلیس یونان است. و این برای سایتی که می خواهد بناهای گردشگری ایران را معرفی کند یک عیب محسوب می شود.یا سرعت دسترسی به سایت کم است چون سخت و سنگین بالا می آید و به اصطلاح سخت لود می شود!
و ایراد غیر قابل اغماض اینکه مراکز معرفی شده اقامتی، اغلب هتل های 4 و 5 ستاره هستند و این با روح توزیع و توسعه سفر آسان که هدف اصلی راه اندازی سایت است، منافات دارد!

نعمتی: یک گروه فنی در حال تلاش برای ارتقای وضعیت این سامانه است. در بحث محتوا هم تاکنون حدود 200 بسته سفر -یک تا چند روزه- و 250 نوع سوغات، آماده و پیشنهاد شده است، هرچند افرادی که در این پروژه همکاری می کنند از راهنمایان گردشگری هستند.
غالب کسانی که می خواهند از این سایت آن هم به زبان فارسی که فعلا تنها گزینه سایت است استفاده کنند، کاربران داخلی و مردم عادی هستند که عمدتا قدرت اسکان و پرداخت هزینه اقامتی هتل های 4 و 5 ستاره را ندارند؛ چرا فقط معرفی هتل های 4 و 5 ستاره؟ برخی ایرادهای شما وارد است و معایب انشاء الله برطرف خواهد شد.
نعمتی: این سامانه توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و ما هیچ هزینه ای نکرده ایم و همانطور که شما گفتید قرار است در چارچوب معرفی مراکز مورد قراردادشان هزینه های خودشان را تامین کنند.
اینکه کاربر برای استفاده از این وبسایت و دولت برای حمایت هزینه ای پرداخت نمی کند، نگران کننده نیست ؟ ظاهرا چرخه اقتصادی آن از طریق هتل ها، رستوران ها، اماکن خرید و تفریحی معرفی شده در سایت تامین می شود، این شائبه ایجاد می شود که این اطلاع رسانی و بسته های پیشنهادی برای خرید و سفر، منافع گردانندگان سایت را تامین کند تا کاربران. در این باره چه نظری دارید؟
نعمتی: قرار نیست اتفاقی که شما گفتید بیفتد، چون منطق ایجاب نمی کند که چنین باشد. اگر طراحان و گردانندگان این سایت چنین کنند اعتبار خود را زیر سوال برده اند و مردم به سرعت سامانه یا روش دیگری را جایگزین خواهند کرد.
اگر بخواهیم قدری صریح تر بگوییم به نظر می رسد ضمن سپاس از تلاش ها، اطلاعات ارائه شده در این سامانه صرفا ویکی پدیایی مناطق است و از اطلاعات مکمل و کاربردی بدیع تر و تازه تر خبری نیست، مثلا درمورد مراکز اقامت بوم گردی و ...
نعمتی: این اطلاعات در حال تکمیل است و چون چند ماه از ایجاد آن می گذرد، امیدواریم که این ضعف ها برطرف شود. ما معتقدیم روند فعلی مطلوب است ولی با نقطه ایده آل فاصله داریم.
من به اسم سایت هم اشکال وارد می دانم. چطور می شود سایتی که فقط بخش فارسی دارد یا دست کم بخش فارسی آن فعلا راه اندازی شده و در حد اولی تر قرار است معرف فرهنگ ایران باشد اسم خارجی داشته باشد؛ ایران پلانر!
نعمتی: بله بخش انگلیسی هنوز به دلیل هزینه ها راه اندازی نشده است. من وقتی پرسش شما را از مسئولان این سامانه داشتم، گفتند این طرح را از کشورهای دیگر الگو گرفته اند و مشابه آن نام انتخاب شده است و در این چندماه به دنبال اسم فارسی نیز می گردند.

اینکه حرفه ای به نظر نمی رسد، چطور یک گروه که مدعی بهترین بودن هستند، یکسال کامل با یک اسم کار کنند و بعد از اینکه جا افتاد به دنبال تغییر نام باشند؟
نعمتی: بله این درست است ولی می تواند در آینده دو اسم هم داشته باشد و با هر دو اسم کار کند.
یعنی گروهی که مدعی طراحی حرفه ای ترین وبسایت ارایه بسته سفر ایران است از انتخاب یک اسم فارسی خوب عاجز بوده اند؟ با حساسیت و تعصبی که می دانیم همه کشورهای دنیا روی زبان خود دارند و کشورهای با تمدن و سابقه فرهنگی طولانی، بیشتر!
نعمتی: اولویت ما در سازمان از خروجی این سایت، مخاطبان و کاربران داخلی هستند و حل شدن مشکل سفرهای غیرقابل کنترل مردم به مقاصد محدود در کشور به ویژه در تعطیلات و به طور همزمان؛ که مشکلات زیادی ایجاد می کند ولی ممکن است اولویت طراحان سایت خارجی ها باشند، البته اینکه زبان سایت هنوز فارسی است و نام سایت خارجی، خود بحث قابل توجهی است.
چقدر فضا برای افراد یا گروه هایی که بخواهند سامانه و سایت های مشابه راه اندازی کنند باز است؟
نعمتی: ما استقبال می کنیم ضمن اینکه دامنه فعالیت های گردشگری در بستر الکترونیک بستر پویایی است و هیچکس نمی تواند اینها را محدود کند.
فقط استقبال کافی نیست، حمایت هم وجود دارد؟ مثلا در صدور مجوز فعالیت و ...؟
نعمتی: ما راه اندازی سایت و سامانه اینترنتی را محدود نمی کنیم و فقط توقع داریم فعالیت های سالمی انجام دهند و اطلاعات غلط به مردم ندهند. برای این منظور، نمادی را برای این منظور راه اندازی کردیم به اسم تی نماد که دریافت آن نماد مستلزم این است که افراد یا گروه ها مشخصات خودشان را در آن سایت وارد کنند و اگر مجوز رسمی برای یکی از تاسیسات گردشگری هم داشته باشند برای راه اندازی سایت نیاز به این مجوز تی نماد ندارند.
700/703

کد خبر: 709196

وب گردی

وب گردی