نقدکردن چک در نسل جدید خودپردازها امکان‌پذیر شد

مدل جدیدی از VTM توسط یک شرکت پرداخت طراحی شده که امکان عملیات نقدکردن و واگذاری چک در آن فراهم‌شده است.

به گزارش ایسکانیوز، پیشرفت‌های روزافزون در حوزه فناوری اطلاعات باگذشت زمان ارائه خدمات بانکی را تنوع بخشیده ازاین‌رو بانکداری آینده درگرو ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان است.

در این راستا با توجه به تجربه موفق یک بانک خصوصی در ایجاد “خود بانک” (کیوسک‌های بانکی) که مجهز به دستگاه VTM که نسل جدیدی از دستگاه‌های خودپرداز است و امکان ارائه آن دسته از خدمات بانکی که نیازمند احراز هویت از طریق ارائه کارت ملی و شناسنامه است مانند افتتاح حساب و درخواست صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی را فراهم کرده و همچنین در کیوسک‌های بانکی که به “خود بانک” شهرت یافته اغلب خدمات بانکی یک شعبه به مشتریان ارائه می‌شود ازاین‌رو بانک‌ها علاقه‌مند به ورود به این بازار هستند.

البته هنوز در “خود بانک‌های” موجود در کشور عملیات نقد کردن و واگذاری چک عملیاتی نشده و به این نیاز ضروری جامعه پاسخی داده نشده ازاین‌رو یک شرکت فعال در این زمینه با درک این نیاز، نسل جدیدی از VTM را طراحی کرده که امکان نقد کردن و واگذاری چک در آن فراهم و عملیاتی شده است.

یک فعال در حوزه خدمات پرداخت در این خصوص گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعات مردم به شعب بانکی به عملیات چک مربوط می‌شود ازاین‌رو شرکت مربوطه با طراحی نسل جدیدی از دستگاه VTM امکان نقد یا واگذاری چک خارج از ساعات اداری را برای مردم فراهم کرده است.

شهروز زندی اظهارداشت: به‌طورقطع آینده از آن دستگاه‌های VTM (نسل جدید خودپردازها) و فناوری‌های مشابه آن است زیرا بخشی از عملیات بانکی ازجمله افتتاح حساب، عملیات چک (درخواست صدور چک، واگذاری و نقد کردن چک) و درخواست صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی که بر اساس مقررات بانکی ملزم به احراز هویت با ارائه کارت ملی که باید رؤیت بانک برسد در این دستگاه با برقراری یک ارتباط صوتی و تصویری دوسویه محقق شده است.

وی اذعان داشت: روند کار در دستگاه‌های VTM ایجاد یک ارتباط صوتی و تصویری با مرکز با تعبیه دوربین و گوشی تلفنی در این دستگاه و همچنین محلی برای اسکن کارت ملی و شناسنامه به‌منظور احراز هویت و امضا الکترونیکی پیش‌بینی‌شده است.

زندی با اشاره به وجه تمایز VTM شرکت مربوطه نسبت به سایر دستگاه‌هایی که در سطح کشور عملیاتی شده‌اند، گفت: مزیت این دستگاه امکان نقد و واگذاری کردن چک و همچنین ایجاد امضای بیومتریک در آن است که علاوه بر شکل امضا فشار، سرعت حرکت و شتاب قلم در آن سنجیده می‌شود و امکان جعل امضا به‌این‌ترتیب غیرممکن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دستگاه شرکت پویا با تکیه‌بر نیروی انسانی به‌منظور اهداف خاص طراحی و تولیدشده است، گفت: این دستگاه‌ها امکانات خوبی را برای شبکه بانکی فراهم می‌کند ازجمله عملیات چک به‌صورت کامل، افتتاح حساب و در مدل جدیدتر VTM های این شرکت قابلیت صدور کارت‌بانکی در خود این دستگاه عملیاتی شده است.

زندی با اشاره به انعقاد قرارداد دو بانک در خصوص خریداری دستگاه VTM گفت: رونمایی از این طرح در این دو بانک قرار است در ۲۲ بهمن صورت گیرد.

خودبانک جامع می تواند جایگزین شعب زیان ده بانکی شود

وی با اشاره به طراحی خود بانک جامع پویا از سوی این شرکت، یادآور شد: یکی از اهداف اصلی این شرکت در طراحی خود بانک جامع کاهش هزینه خدمات در شبکه بانکی از طریق تعطیلی شعب زیان ده و آزاد کردن منابع مالی مصروف در این شعب است.

زندی افزود: بانک‌ها با راه‌اندازی خود بانک جامع که مجهز به دستگاه VTM می‌توانند بیشتر خدمات بانکی را در خارج از ساعات اداری و حتی به‌صورت شبانه‌روزی به مشتریان ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خود بانک جامع پویا باجه‌های مختلفی ازجمله دریافت ریالی، پرداخت ریالی، دریافت ارزی، پرداخت ارزی، VTM، صدور انواع کارت و پرداخت قبوض به‌صورت پنل های مجزا وجود دارد که توسط یک نرم‌افزار واحد مدیریت می‌شود.

زندی افزود: این قابلیت در خود بانک جامع برای بانک وجود دارد که بر اساس میزان فضا، باجه دریافت و پرداخت را در یک دستگاه و همچنین دستگاه صدور کارت بر روی دستگاه VTM باشد و این شرکت هیچ محدودیتی در ارائه خدمات این دستگاه در اشکال متنوع و تعداد بیشتر ندارد.

معاون فروش شرکت پویا تأکید کرد: تمام درگاه خود بانک جامع به دلیل این‌که تولید این شرکت است قابلیت ترکیب، کاهش و افزایش در کیوسک‌های بانکی را دارند و از نظر بصری متحدالشکل هستند که بر زیبایی بصری کیوسک‌های بانکی می‌افزاید.

وی ادامه داد: همچنین با ابن روند هزینه‌های تعمیر و نگهداری این تمام دستگاه‌ها به این دلیل که به‌صورت کامل تولید یک شرکت است کاهش می‌یابد که گزینه مهمی است.

زندی در خاتمه تصریح کرد: پیش‌بینی این شرکت در خود بانک جامع تنها فیزیکی کارمند بانک است و به دلیل امکانات این دستگاه‌ها لزومی به مداخله درروند کار نیست و تمام فرایند از طریق مشتریان انجام می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بانک مردم

101/401

کد خبر: 709699

وب گردی

وب گردی