ضرورت هماهنگی اتاق‌های استانی در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران در نشست اخیر روسای اتاقهای سراسر کشور قرار گرفتن بخش خصوصی در موضع انفعال و برخی اقدامات ناهماهنگ بین تشکل‌های بخش‌خصوصی را مورد انتقاد قرار داد و خواستار رویکرد هدفمند همه اتاقها در رابطه با اعزام و پذیرش هیئت‌های اقتصادی شد.

به گزارش ایسکانیوز،نشست میان ماه شورای روسای اتاق های سراسر کشور که با حضور پدرام سلطانی، حسین سلاح ورزی، حسین پیرموذن، کیوان کاشفی و روسای اتاق‌های استانی برگزار شد، به موضوع لزوم تهیه خط مشی و دستور کار واحد در بخش بین‌الملل اتاق ایران و هماهنگی بین همه اتاق‌ها در این حوزه اختصاص پیدا کرد.

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران در این جلسه با اشاره به پذیرفتن وظیفه نظارت راهبردی معاونت بین‌الملل اتاق ایران، تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر هماهنگی لازم در این بخش بین اتاقهای مختلف وجود ندارد و همین موضوع چالشی جدی بر سر راه برقراری روابط موثر با سایر کشورهای دنیا است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی کرده‌ایم که اقداماتی به منظور هدفمندسازی و فعال‌تر شدن بخش بین الملل انجام دهیم. در این وادی پیشنهادات اتاقهای استانی می تواند راهگشا باشد. در واقع ضمن حفظ استقلال اتاقها ضرورت دارد همه اتاقها در امور بین الملل با یکدیگر و با اتاق ایران هماهنگ و منسجم عمل کنند.

نائب رئیس اتاق ایران در ادامه به موضوعی که از آن به عنوان تله پیروی یاد می‌کند، اشاره و تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بخش خصوصی دچار تله پیروی شده و ابتکار عمل ندارد. حضور در جلسات متعدد زمان ایده پردازی و برنامه ریزی را از مدیران بخش خصوصی گرفته و اجازه نمی‌دهد که در فعالیت های خود خلاقیت داشته باشند.

بر اساس اظهارات وی اقدامات جزیره‌ای تشکل‌های اقتصادی نیز به عنوان چالش دیگری مطرح است. بخش خصوصی نمی‌تواند در حین گرفتار بودن با انواع موازی کاری‌ها رو به جلو گام بردارد.

سلطانی خاطرنشان کرد: تدوین سازوکار مناسب برای مقابله با دوباره‌کاری‌ها ضرورت دارد.

حسین سلاح ورزی، نائب رئیس دیگر اتاق ایران نیز از لزوم تحلیل و بررسی برخی بندهای لایحه بودجه سال 96 که به تازگی از سوی دولت تقدیم مجلس شده است، سخن گفت.

در ادامه روسای اتاق های سراسر کشور نیز با تاکید بر لزوم بازنگری در سازوکار کنونی معاونت بین الملل اتاق ایران و هماهنگی بیشتر بین اتاقها در این رابطه، خواستار تهیه استراتژی جدید، جامع و مناسب برای بخش بین الملل شدند.

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان رایزنی با سازمان توسعه تجارت و دیگر نهادهایی که در اعزام و پذیرش هیئتهای اقتصادی فعال هستند را قدمی ضروری عنوان کرد و گفت: کارشناسان بین الملل باید نسبت به منطقه‌ای که در آن فعال هستند، اطلاعات کافی داشته باشند و بتوانند راهنمایی‌های لازم برای پربارشدن روابط ایران با کشورهای مختلف را ارائه بدهند.

علیرضا کشاورز، رئیس اتاق قزوین هدف از برگزاری جلسات متعدد با بیان سخنان تکراری که درحال حاضر توسط مسئولان دولتی اتفاق می‌افتد را اقدامی در راستای آمارسازی دانست و تصریح کرد: آنچه از برگزاری این میزان جلسه و نشست حاصل می‌شود، نتیجه قابل دفاعی نیست. این روزها شاهد مطالبه‌گری دولت از بخش خصوصی شده‌ایم، متاسفانه دولت در مسیر بی‌راهه قرار گرفته و به جای بخش خصوصی، مطالبه گری می‌کند. این رویکرد تنها به هدررفت ظرفیتهای موجود می‌انجامد.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم نیز از روند فعالیت بانکها انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد: راهکار مقابله با آنچه در نظام بانکی کشور نهادینه شده، طبق تجربه جهانی، راهی پیچیده و سخت نیست اما متاسفانه انگیزه و تمایلی برای حل چالشها وجود ندارد.

خاکی یادآور شد: امروز ماشین آلات، مواد اولیه و هر آنچه برای تولید لازم است با ارز آزاد وارد می‌شود و در مقابل محصولات نهایی با ارز مبادله‌ای پا در بازار داخلی می‌گذارند. تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها در راستای حمایت از تولید داخل نیست. از طرفی بهره بانکی فعال اقتصادی را فلج کرده است.

در پایان مقرر شد اتاق های استانی، پیشنهادات خود را به صورت مکتوب در مورد بهبود وضعیت امور بین الملل اتاق ارائه دهند. همچنین از آنها خواسته شد هر استان به صورت جداگانه توانمندی خود را در سطح ملی مشخص کرده و در اختیار اتاق ایران قرار دهد تا از این طریق بتوان از این ظرفیتها در راستای توسعه برنامه‌های ملی بهره برد.

402/101

کد خبر: 709868

وب گردی

وب گردی