زعفران‌های تقلبی در دستفروشی‌ها و مترو

کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: مصرف کنندگان برای اطمینان از سلامت زعفران، باید آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند و به مشخصات برچسب که شامل تاریخ تولید، انقضاء، پروانه ساخت، آدرس واحد تولیدی همراه با شماره تماس و آرم سازمان غذا و دارو است، دقت کنند.

به گزارش ایسکانیوز ، مهندس مینو حاجیان افزود: زعفران در معرض تقلب‌های زیادی قرار می‌گیرد. این محصول از پرچم گل‌های گیاه زعفران تهیه می‌شود.

حاجیان افزود: برای تقلب در زعفران از پرچم گیاه گل رنگ و گیاهان مشابه استفاده می کنند و آن را با زعفران مخلوط می‌کنند و عده‌ای دیگر از ریشک‌های اطراف ذرت استفاده کرده و آن را با رنگ‌های مصنوعی به رنگ زعفران در می‌آوردند. ریشک ذرت مستقیم ولی پرچم زعفران انحنا دارد. سرشاخه‌های کلاله زعفران سه شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هر چه پایین‌تر می‌آید، باریک‌تر می‌شود. همچنین زعفران دارای مقداری طعم تند است.

کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: چنانچه زعفران پورد شده باشد اصالت آن تنها با دستگاه های آزمایشگاهی قابل تشخیص است. زعفران بویژه بعد از آسیاب شدن باید دور از نور و رطوبت و در جام شیشه‌ای نگهداری شود؛ زیرا با توجه به اسانس (مواد معطر) زعفران قابل تبخیر شدن است. در صورت نگهداری نامناسب به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه آن کاسته می‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌رود.

حاجیان افزود: مصرف کنندگان زعفران در زمان خرید زعفران باید به نوع بسته بندی و مشخصات درج شده بر روی بسته ها، از جمله داشتن شماره پروانه ساخت و پروانه بهره برداری ازسازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضاء و آدرس کارخانه تولید کننده توجه کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، او گفت: پودرهای مشابه زعفران که در اماکن مختلف از جمله به صورت دستفروشی در متروها با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسند و برخی از مردم اقدام به خریداری از آن ها می کنند و فاقد پروانه ساخت و مشخصات برچسب گذاری هستند، به هیچ عنوان مورد تأیید نیستند. این پودرها کاملا تقلبی و از رنگ های شیمیایی تشکیل شده اند.

کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: مصرف کنندگان برای اطمینان از سلامت زعفران، باید آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنند و به مشخصات برچسب که شامل تاریخ تولید، انقضاء، پروانه ساخت، آدرس واحد تولیدی همراه با شماره تماس و آرم سازمان غذا و دارو می باشد دقت کنند. بسته بندی محصولات تقلبی فاقد مشخصات کامل و صحیح تولید کننده است.

منبع : ایسنا

700/705

کد خبر: 710989

وب گردی

وب گردی