1500 طرح دانش بنیان  از صندوق نوآوری تامین شده اند/ دانشجویان باید برای تبدیل علم به ثروت آموزش ببینند

نشست خبری رئیس هیات عامل و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ملی با اصحاب رسانه صبح امروز در محل مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر بهزاد سلطانی رئیس هیات عامل و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: پژوهش و فناوری مکمل یکدیگر هستند که اگر بخواهیم در حوزه پژوهش نگاه درستی داشته باشیم می توانیم بیان کنیم در بخش پژوهش های توسعه ای 20 درصد از توانایی کشور اعم از نیروی انسانی و منابع مالی را در به کار گرفته ایم همچنین حدود 60درصد از این توان صرف پژوهش های کاربردی و 20 درصد باقیمانده صرف پژوهشهای بنیادی شده است البته لازم به ذکر است که پژوهش های توسعه ای و کاربردی می توانند به سمت محصول شدن یا خدمات دانش بنیانی بروند اما از پژوهش های بنیادی به دلیل اینکه زمانبر هستند نمیتوانیم در حال حاضر انتظار دانش بنیانی شدن را داشته باشیم.
وی افزود: اگر 10 درصد پایان نامه ها و پژوهشهای سراسر کشور به مرحله تجاری سازی برسند و تبدیل به محصول شوند و برایشان بازار هم وجود داشته باشد البته به نحوی که شرکت های خصوصی و مردم برای این تولیدات سرمایه گذاری کنند در آن صورت میتوانیم امیدوار باشیم که کشور آباد خواهند شد.
وی ادامه داد: این فرهنگ متاسفانه در بین دانشجویان ما شکل نگرفته است که هنگامی که فارغ التحصیل می شوند به سمت تبدیل دانش به محصول بروند. بنابراین باید آموزش هایی به دانشجویان داده شود که یاد بگیرند که دانش خود را چگونه به یک محصول یا خدمت تبدیل کنند به عنوان مثال، اگر یک درس اختیاری در دانشگاه داشته باشند که این موضوع را آموزش دهد و همچنین انگیزه لازم برای آنها نیز وجود داشته باشد به وسیله ما می توانند سرمایه اولیه را بدست آورده و شرکتهای دانش بنیانی تاسیس کنند.
وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی شفاف ترین دستگاه در اعلام اعداد و ارقام دقیق در کشور است گفت: از 2767شرکت دانش بنیان 2827 طرح به صندوق نواوری آمده است که همان طور که از اعداد مشخص است ممکن است شرکتی 2-3طرح را اریه کرده باشد که به این ترتیب تعداد طرح ها از تعداد شرکت های دانش بنیان بیشتر است. از این تعداد حدود 530 طرح در دست بررسی است که این تعداد 100هزار میلیارد تومان تقاضا دارند.
وی یادآور شد: 1502 طرح مورد تصویب قرار گرفته است که از این تعداد 1500 طرح از صندوق نوآوری گذشته است. بنابراین، 64 درصد طرحهای ورودی مصوب شده، به تصویب رسیده است که هزینه ای بالغ بر حدود 6200 میلیارد تومان دارد . لازم به ذکر است که حدود بیش از 800 طرح رد شده یا انصرافی داریم که می توانند طرح جایگزین ارایه داده یا طرح پیشنهادی خود را اصلاح کنند.همچنین فراموش نکنیم که میزان 2405 طرح در سه سال رقم بسیار بالایی در مقایسه با طرح های موازی در شرکت های دیگر است.
سلطانی صندوق نوآوری و شکوفایی را از لحاظ مالی مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: مبلغ تصویب شده برای 1500 طرح از 900 میلیارد تومان گذشت و به مبلغ 906 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب که 75 میلیارد تومان برای صندوق پژوهش و فناوری مصوب کردیم، 200 میلیارد تومان برای تامین دفاتر کاری شرکت های دانش بنیان مصرف شده است و 100 میلیارد تومان نیز برای ضمانت ها و هزینه های جاری صندوق تعیین شده است.

وی همچنین درباره میزان اختصاص تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی تا رتبه نهم شرکت های دانش بنیان گفت: رتبه اول در زمینه فناوری و زیستی به عنوان تکنولوژی برتر کشور در استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی با (219 شرکت فناوری با هزینه 188 میلیارد تومان )، رتبه دوم در زمینه سخت افزار و الکترونیک(242 شرکت میزان 127 میلیارد و 200 میلیون تومان)، رتبه سوم تجهیزات پیشرفته و آزمایشگاهی(225 شرکت به میزان 118 میلیارد تومان)، رتبه چهارم فناوری اطلاعات و ارتباطات (221 شرکت و 109 میلیارد و800 میلیون تسهیلات مصوب)، رتبه پنجم داروهای پیشرفته( 92 شرکت و 81 میلیارد و 400 میلیون تسهیلات مصوب)، رتبه ششم تجهیزات و مواد پیشرفته نفت و گاز(42 شرکت و میزان 68 میلیارد و 800 میلیون)، رتبه هفتم مواد پیشرفته فلزات(92 شرکت، به میزان 51 میلیارد و 600 میلیون) رتبه هشتم سایر حوزه ها (106 شرکت به میزان 41 میلیارد و 800 میلیون) و رتبه نهم حوزه های ساختمانی (24 شرکت به میزان 40 میلیارد و 100 میلیون) است.

سلطانی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی پول امسال صندوق را پرداخت کرده است. ناگفته نماند از لحاظ پرداختی مجموعا از مرز 550 میلیارد تومان گذشته ایم. در مجموع 1433 میلیارد تومان به ما پول داده شده که به 1300 میلیارد تومان آن نمیتوانیم دست بزنیم.
وی افزود: اعتبارات ما متوازن است اما اگر تا سال اینده تعداد شرکت های دانش بنیان زیاد شوند باید افزایش بودجه داشته باشیم. برای سال اینده نیز دولت برای لایحه بودجه مبلغ 200میلیارد تومان را اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال سرمایه گذاری خطر پذیر هستیم که بسیار بحث مهمی است که پیگیری می شود. این طرح تاکنون با رونق کمی روبه رو بوده است زیرا در کشور هنوز فضای سرمایه گذاری جای خود را پیدا نکرده است. تاکنون
طرح برای وام به ما رسیده است که از این تعداد حدود 87 طرح برای مشارکت و سرمایه گذاری بوده که از همین تعداد نیز حدود 40 طرح اشتباها ارسال شده بودند به این ترتیب تنها 40 شرکت از مشارکت خطر پذیری استفاده کرده اند.
وی از ایجاد صندوق شکوفایی و نوآوری خبر داد و افزود: در صندوق پژوهش و نواوری یک نوع صندوق پژوهش و فناوری را در کارگروه صندوق ها مخصوص سرمایه گذاری و مشارکت مصوب کرده ایم که اگر متقاضی این صندوق را بخواهد از ابتدای کار حاضر است 49 درصد سرمایه آن را بپردازد.
سلطانی از خبر دیگری در راستای پارک های فناوری داد و اعلام کرد: پارک های فناوری سراسر کشور در بحث توانمند سازی شرکت های دانش بنیان به عنوان همکار صندوق نواوری و شکوفایی می توانند حضور داشته باشند. اولین قرارداد این موضوع با پارک علم و فناوری تبریز بسته شده که این پارک ها می توانند کلاس هی آموزشی و توانمند سازی ایجاد و به عنوان همکار اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنند. بخشی از این فعالیت ها می تواند به صورت الکترونیکی و بخش دیگر به صورت حضوری در تمام استان ها امکان پذیر است.

سلطانی افزود: بررسی کرده ایم تا بتوانیم زمان بری طرح ها را کاهش دهیم و هدف گذاری به این شکل است که این زمان را در ضمانت نامه ها به 2 هفته کاهش برسانیم و در باقی موارد تا 3 ماه نیز تقلیل زمان داشته بشیم.
راه های کاهش زمان در هدف گذاری های ما میتواند به این صورت باشد که تا مدارک تکمیل نشده است ارزیابی شروع نشود.مورد دوم اینکه حساب نوپاها را از سایر موارد جدا کرده و مسیر سریعتری را برایشان مهیا کنیم. مورد سوم، سرمایه در گردش مسیر ارزیابی را مشخص کنیم تا سریعتر به هدف برسیم و در آخر می توانیم تعداد کارگزاران خود را بالا ببریم.
وی سیاست احداث مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان را ارائه خدمات به نحو احسنت و در یک مکان مشخص عنوان کرد و ادامه داد: فلسفه اصلی این ساختمان خدمات است و این مجموعه تنها به شرکت هایی که خدمات دانش بنیانی عرضه می کنند اجاره داده شود.
سلطانی در پایان گفت: از شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی هنوز درخواستی نداشته ای اما صحبت های اولیه با وزیر علوم انجام شده است. دانشگاه ها در ابتدای راه هستند و قرار بر این است که به عنوان آزمایش چند طرح که قابلیت تجاری سازی دارند را از پایان نامه ها و مقالات دکتری و ارشد خود بفرستند تا کار به صورت پایلوت آغاز و با سرمایه گذاری ما بتواند به مرحله عملیاتی برسد.

202/200

کد خبر: 711555

وب گردی

وب گردی