تلاش آمریکا برای صادرات ابزارهای مرتبط با هک و جاسوسی

دولت آمریکا تلاش دارد تا بخش‌هایی از توافق بین‌المللی کنترل سلاح را مورد بازنگری قرار دهد و از این طریق، صادرات ابزارهای مرتبط با هک و نرم‌افزارهای جاسوسی را ساده کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از مذاکره مجدد درباره بخش‌هایی از توافق بین‌المللی کنترل سلاح ناکام مانده است. آنها تلاش دارند تا صادرات ابزارهای مرتبط با هک و نرم‌افزارهای جاسوسی را ساده ‌کنند اما این ابزارها ممکن است مورد سوءاستفاده عناصر خطرناک قرار بگیرد. از این ابزارها در تضمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری هم استفاده می‌شود.

آمریکا در نشست سالانه ماه جاری در وین با حضور مقام‌هایی از ۴۱ کشور امضاکننده این قانون سال ۲۰۱۳، برای بازنگری در آن تلاش کرد اما موفق نشد و نهایتا قرار شد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تصمیم بگیرد که آیا سال آتی در این قانون بازنگری شود یا خیر.

مقام‌های آمریکایی می‌خواهند که متن شفاف‌تری برای کنترل گسترش ابزارهای مرتبط با هک تنظیم شود و برای امنیت سایبری و تحقیقات هم تبعات منفی ناخواسته به بار نیاورد. منتقدان باور دارند که زبان کنونی قوانین کنترل سلاح، به طور گسترده ابزارهای تحقیقاتی و فناوری‌هایی که برای ایجاد و یا حمایت از نرم‌افزارهای هک و یا جاسوسی استفاده می‌شوند، محدود می‌کند. این موجب اعترض گروه‌های صنعتی و قانونگذاران شده است.

طبق توافق "هماهنگی واسینار" در سال ۱۹۹۶ که به امضای ۴۱ کشور از جمله ایالات متحده رسیده است، صادرات تسلیحات و فناورهای خاص، کنترل و مدیریت می‌شود و ابزارهای مرتبط با "نرم‌افزار نفوذ سایبری" که می‌تواند مورد سوءاستفاده نظام‌های سرکوبگر قرار بگیرد، محدود می‌شود.

ایسنا

308/300

کد خبر: 714547

وب گردی

وب گردی