رحیمی :  نشر مذاکرات محرمانه، رفتاری غیرمسئولانه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نشر مذاکرات کمیسیون امنیت با وزیر امور خارجه، تاکید کرد: نشر مذاکرات محرمانه، رفتاری غیرمسئولانه است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا رحیمی در حاشیه نشست علنی امروز (دوشنبه، 6 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری درباره نشر مذاکرات کمیسیون امنیت با وزیر امور خارجه توسط یکی از نمایندگان، گفت: متأسفیم که اکنون باید زمانی را به حواشی پیش آمده در روزهای گذشته اختصاص دهیم، این حواشی به دستگاه دیپلماسی کشور و مجلس کمک نخواهد کرد و به ضرر منافع و مصالح کشور است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی از لحظات اول پس از ایجاد چنین حاشیه‌ای احساس وظیفه کرد و به دنبال ارائه موضع‌گیری در این موضوع بود ولی تصمیم داشتیم موضع گیری منافع و مصالح ملی را در نظر گرفته باشد و در عین حال رابطه ارزشمند بین کمیسیون امنیت و وزارت امور خارجه به نوعی بازآفرینی شود.

وی گفت: در مجلس نهم با ایجاد حاشیه هایی مشابه در کمیسیون امنیت رابطه وزارت امور خارجه با کمیسیون امنیت مخدوش شده بود که به نوعی در مجلس دهم همان رفتار تکرار شد با این حال دکتر ظریف با حسن نیت و حسن اعتماد رابطه جدیدی با مجلس دهم به خصوص کمیسیون امنیت مجلس دهم برقرار کرد.

رحیمی تأکید کرد: آقای ظریف، کمیسیون امنیت را به عنوان همراه با منافع ملی و مصالح کشور در نظر گرفته و تعامل خوبی از ابتدا بین مجلس و دولت برقرار شد در این رابطه تاکنون دو جلسه مشترک با وزارت امور خارجه داشتیم و مقرر کردیم هر دو ماه یک بار این جلسات مستمرا برگزار شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم به نشست برخی اعضای کمیسیون امنیت با وزارت امور خارجه اشاره کرد وگفت: این نشست به دلیل حواشی اخیر انجام شد چرا که در حق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اجحاف و کدورتی بین طرفین رخ داده است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه احساس می‌کند کمیسیونی که باید مرجع و بازوی فکری آنها باشد اخبار محرمانه را منتشر و احساس ناامنی ایجاد کرده است. برای ترمیم و دلجویی از شخص آقای ظریف و تقویت روابط کمیسیون و وزارت امور خارجه نشست دیروز به درخواست کمیسیون و با محوریت رئیس کمیسیون مربوطه انجام شد.

رحیمی بیان کرد: شخصا احساس می‌کنم که باید این جلسه زودتر برگزار می‌شد تا اثر بهتری داشته باشد در نهایت در این نشست در خصوص تاریخچه روابط کمیسیون و وزارت امور خارجه صحبت هایی شد و وزیر امور خارجه در خصوص زمانبندی مذاکرات اخیر با موگرینی و مذاکرات معاونان وزارت امور خارجه کشورهای 1+5 گزارشی ارائه کرد و عنوان شد که حواشی پیش آمده چه تأثیرات منفی بر تعاملات بین‌المللی علیه منافع ملی به دنبال داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم به دو سطح برخورد کمیسیون با حواشی اخیر اشاره کرد و گفت: در حاشیه جلسه علنی روز شنبه هفته جاری نشست غیررسمی با حضور آقای کریمی قدوسی برگزار شد و به اتفاق نظر همه اعضای کمیسیون خواستار موضع گیری رسمی از طریق ارائه بیانیه شدند، علاوه بر بیانیه رسمی اعضا به صورت فردی نیز واکنش هایی در این زمینه خواهند داشت چرا که تعدادی از نمایندگان به شدت عصبانی و ناراحت هستند.

رحیمی تأکید کرد: حاشیه اخیر علاوه بر مخدوش کردن روابط کمیسیون و وزارت امور خارجه اعتبار و حیثیت کمیسیون را در افکار عمومی زیر سوال برد، همچنین مقرر شد کمیسیون نشستی در خصوص حواشی اخیر برگزار کند که هنوز زمان آن تعیین نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص طرح شکایت از کریمی قدوسی در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان عنوان کرد: کمیسیون امنیت در حدودی که آیین‌نامه داخلی مشخص کند موضوع را بررسی و تصمیم گیری می کند اما بر اساس آیین نامه هیأت نظارت مرجع تصمیم گیری در اینگونه موارد است و قطعا شکایتی از سوی نمایندگان به هیأت ارائه خواهد شد چرا که برخی از نمایندگان مصمم به ارائه چنین شکایتی هستند.

رحیمی با بیان اینکه از ابتدا اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه از سوی آقای کریمی قدوسی را کذب مطلق عنوان کرده بود، گفت: نشر مذاکرات محرمانه، رفتاری غیرمسئولانه است و معرکه‌گیری در این باره پشت در کمیسیون امنیت با حضور خبرنگاران و فضاسازی در این زمینه خیانت آشکار و بازی در میدان دشمن است، مخصوصاً از طرف افرادی که با شعار دفاع از انقلاب و آرمان های اسلام چنین حرکت‌هایی را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه اعتبار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حواشی اخیر تخریب شده است، عنوان کرد: در واقع حیثیت مجلس زیر سوال رفته، موضوعی که رئیس مجلس با قسم به قرآن باید از آن دفاع کند، انتظار داشتیم رئیس مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد چرا که در شرایطی که دغدغه اصلی معیشت و نان شب مردم است عده‌ای با موج سواری بر برجام و سیاه نمایی خدمات دولت را زیر سوال بردند که از سر دلسوزی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم ادامه داد: در شرایطی که بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار قوه مقننه است و همه نمایندگان با وجدان بالا موضوع را بررسی می کنند ایجاد چنین حاشیه‌هایی انحراف مجلس و منحرف کردن انرژی دستگاه دیپلماسی است که هیچ کدام از سر دلسوزی و انقلابی‌گری نیست.

رحیمی با بیان اینکه جلسه رسمی یا غیررسمی با رئیس مجلس در خصوص حواشی اخیر برگزار نشده است، گفت: صحبت‌های فردی مطرح شده است که قابل استناد نیست اما انتظار این بود که رئیس مجلس با وجود اینکه اتفاق در صحن علنی رخ نداده است موضع‌گیری کند.

وی گفت: چرا که صدا و سیما با دامن زدن به این حاشیه‌ها و خبرسازی، شائبه افکار عمومی علیه دستگاه دیپلماسی را تقویت کرده است و به همین دلیل انتظار بود که رئیس مجلس اظهارنظر لازم را داشته باشد تا افکار عمومی، قضاوت اشتباهی از دستگاه دیپلماسی نداشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در مجلس دهم با تأکید بر اینکه صدا وسیما با پرداختن به حواشی اخیر خط یکسانی را با نماینده مذکور دنبال می‌کند، افزود: تخریب دولت، دستگاه دیپلماسی و حمله به شخص دکتر ظریف، موضوعی است که این روزها دنبال می‌شود که جای تأسف دارد.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا صحبت‌های ظریف در خصوص تحریم‌های ISA و داماتو بوده نه در خصوص کل برجام گفت: سخن ارزشمندی منتسب به ابن سینا است که می گوید اگر برای یک اشتباه هزار دلیل آورده شود، هزار و یک اشتباه رخ داده است؛ انتشار مذکرات محرمانه حتی با تحریف، حرکت اشتباهی بوده و اقدامات بعدی اشتباهاتی دیگر است.

وی با اشاره به اینکه به انتخابات نزدیک می‌شویم، تأکید کرد: تخریب دولت و انجام چنین اقدامات غیراخلاقی با نزدیک شدن به زمان انتخابات بیشتر خواهد شد که این رفتار برخلاف تأکید رهبری و عقل سلیم است که می‌خواهیم کشور در بیشترین شرایط آرامش و امنیت باشد، امنیتی که مدیون خون شهدا هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با طرح چند سوال عنوان کرد: موضوع این است که آیا انتشار مذاکرات محرمانه در سطح وزیر امور خارجه و کمیسیون جرم است یا خیر؟ اگر جرم مشهود است دادستان کل و مدعی‌العموم در این زمینه چه وظیفه‌ای دارند؟ در صورت عادی اگر جرم مشهودی در جامعه رخ دهد ضابط دادگستری وظیفه‌ای برای پیگیری آن دارد، سوال این است که دادگستری در زمینه حواشی اخیر چه وظیفه‌ای دارد، انتظار می‌رود مشخص شود جرمی اتفاق افتاده یا خیر.

302/300

کد خبر: 716528

وب گردی

وب گردی