چین درصدد حل اختلافات دیرینه با واتیکان است

یک مقام امور مذهبی چین گفت که کشورش قصد دارد برای رفع اختلافات دیرینه با واتیکان با آن کشور وارد گفت وگو شود.

به گزارش ایسکانیوز، چین و واتیکان سال هاست به دلیل روابط رسمی واتیکان با تایوان دچار اختلافات جدی هستند و این مساله هنوز به صورت لاینحل باقی مانده است.
چین می گوید، واتیکان باید به اصطلاح روابط دیپلماتیک خود با تایوان را کاهش دهد و دولت پکن را به عنوان تنها نماینده قانونی کشور چین به رسمیت بشناسد.
به نظر می رسد که چین دستکم در یک دهه گذشته تلاش زیادی کرده است تا واتیکان را از تایوان دور کند اما تاکنون به این مهم دست نیافته است.
حالا «وانگ جوآن» رئیس اداره امور ادیان چین می گوید که برای پل زدن با هدف حل اختلافات پکن با واتیکان وارد گفت وگو خواهد شد تا بلکه کدورتهای پیش آمده مرتفع شود.
اگرچه او به شرایط پکن اشاره ای نکرد اما گفت که چنانچه بتوان اختلافات را کاهش داد، می توان به گسترش روابط فی مابین امیدوار بود.
چین سالهاست تاکید می کند برای برقراری روابط رسمی با واتیکان شروطی دارد که از جمله قطع روابط رسمی واتیکان با تایوان است.
همزمان چین از واتیکان خواسته است که در صورت برقراری روابط طرفین، واتیکان نباید در امور مذهبی چین از جمله نصب کشیشان مداخله کند؛ خواسته هایی که تاکنون مورد موافقت واتیکان قرار نگرفته است.
مقام چینی به نوشته تارنمای «چاینا ارگ» ابراز امیدواری کرد که واتیکان برای بهبود روابط دو کشور روش های نرمش پذیرتری را دنبال کند.
واتیکان تنها کشور اروپایی است که به جای چین با دولت تایوان روابط رسمی دارد. چین در سال 1951 روابط خود با واتیکان را قطع و اقدام به تاسیس یک کلیسای کاتولیک جداگانه کرد.
گزارش های تایید نشده حاکیست که حدود 12 میلیون مسیحی کاتولیک در چین زندگی می‌کنند و اسقف‌های خود را بدون تایید پاپ انتخاب می‌کنند.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 716965

وب گردی

وب گردی