سرآمد سی‌و‌یکم منتشر شد

سی و یکمین ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» با تمرکز بر پیوند طلایی علم و اقتصاد، ویژه دی ماه 1395 به چاپ رسید.

به گزارش ایسکانیوز، همیشه پیوند هوشمندانه میان علم و فناوری و اقتصاد با محوریت جامعه و نخبگان، حاصل اش یک دوره طلایی بوده است. دوره ای که روزگارانی به درازای چند سده امتداد داشته است و تمدنی آفریده است ماندنی. دوران طلایی علم در اسلام همچنان شکوه اش را حفظ کرده است و علی رغم دوری کشورهای اسلامی از پیشرفته های ممتد، افتخارآمیز و قابل بهره برداری است. اروپا و غرب هم از این سفره رنگین، در رنسانس و انقلاب صنعتی نعمات فراوان بردند و دوره ای جدید برای خود رقم زدند و همچنان نان اش را می خورند. کشورهای آسیای شرقی هم بعد از جنگ جهانی دوم به پاخاستند و حالا، خواب غربی ها را آشفته کرده اند.

سی و یکمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» در شماره دی ماه خود که به تازگی منتشر شده، به موضوع پیوند طلایی علم و اقتصاد نگاهی ویژه انداخته است.

عزم ملی

پرویز کرمی سردبیر سرآمد، در اهمیت تحقیق و توسعه کالاهای ایران ساخت، یادداشت نخست شماره جدید این ماهنامه را نوشته است. او در مطلبی با تیتر «نیازمند عزم ملی هستیم» آورده است: «سابقه اینکه محصولات از چشممان بیفتند زیاد داریم. ما خیلی چیزها ساخته ایم که چون به موازاتشان تحقیق و توسعه نداشته از چشم افتاده یا کلا سقوط کرده و خط تولیدشان بسته شده.» و بعد در ادامه آن تبیین کرده است که: «تجارت الکترونیک و کسب و کارهای فناور و نوآور به کمک ما در توجه به تحقیق و توسعه و بهره گیری از دانش و فناوری آمده اند. باید از آنها بهره بگیریم. خلاصه کلام اینکه با تعارف و تشریفات نمی شود تحقیق و توسعه را رونق بخشید یا بودجه شان را افزایش داد؛ نه. این هم مثل خیلی از امور دیگر نیاز به یک عزم عمومی و ملی دارد.»

پیوند طلایی

محمد یوسف نیا هم در یادداشتی با تیتر «پیوند طلایی علم و اقتصاد» از مسابقه بیمارگونه تفاخر به مارک و برند، گلایه کرده و نوشته است: «مساله واردات بی رویه و بی منطق ضرر بزرگی است، خطر بزرگی است؛ مردم هم باید این را بدانند. وقتی یک محصول خارجی را ما داریم مصرف می کنیم، در واقع داریم یک کارگر خودمان را بیکار می کنیم...»

اقدامات مثبت

کم پیش می آید که روسای جمهوری، در مراسم ملی که درباره مسائل کلان کشور صحبت می کنند، از یک نهاد یا سازمان خاص هم تعریف و تمجید کنند. دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان، اما در مراسم 16 آذر که به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه تهران رفته بود، درباره مسائل کلان کشور سخن گفت و در آن میان نیز اقدامات معاونت علمی و فناوری را هم مثبت اعلام کرد. «سرآمد» در شماره جدیدش سخنرانی کامل رییس جمهوری را آورده که در بخشی آن اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه علم و فناوری و ساماندهی حوزه های دانش بنیان کشور را مثبت ارزیابی کرده است.

جذب بی حساب

یکی از برگزیده های جایزه علامه طباطبایی هم پای میز گفت وگو با «سرآمد» سی و یکم نشسته و گفته است: «از جذب بی حساب و کتاب دانشجوی دکتری لطمه خوردیم.» دکتر ناصر ایرانپور از پیشگامان تولید علمی شیمی در ایران و جزو یکدرصد دانشمند پراستناد جهان، در این گفت وگو، ابراز کرده است: «اگر به دانشگاه های موفق دنیا نگاه کنیم، ملاحظه می فرایید که به ازای یک دانشجوی بومی چندین دانشجوی خارجی حضور دارند و در واقع دوره های تحصیلات دکتری در آن کشورها با جذب دانشجوی خارجی یک منبع درآمد برای دانشگاه هایشان است. اما در اینجا ما برای تولید یک متخصص دکتری هزینه بسیار زیادی را متحمل می شویم و نیروی متخصصی را به جامعه تحویل می دهیم که شاید کار هم برایش فراهم نیست و در نتیجه این سرمایه بالقوه به خارج مهاجرت می کند.»

مانع رشد

یک استاد دانشگاه صنعتی شریف هم به ماهنامه «سرآمد» گفته است: «انحصار مانع رشد و بالندگی می شود. دکتر حسین پورفرزانه که ریاست کمیته موتور ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی را برعهده دارد، پیشنهاد داده است: «در خودروسازی اگر تولید خودرو منحصر به ایران خودرو بود و ایران خودرو زنجیره تامینش را گسترش نمی داد، نمی توانست با این تیراژ خودرو تولید کند. پس لازم است که برای صنعت هوایی و موتورمان دفاتر طراحی ایجاد شوند و ما بتوانیم تولید قطعاتمان را کاملا برون سپاری کنیم و دولت فقط تصدی گری اینها را بکند.»

مادر علوم

محمدکاظم کاظمی شاعر افغان هم درباره ظرفیت های زبان فارسی نکته های نغزی را به «سرآمد» گفته است؛ از جمله اینکه: «زبان مادر علوم است». و بعد اشاره می کند که «ما در اواسط دوره غزنوی ها دانشمندانی مانند ابن سینا، ناصرخسرو و.. داشتیم. در دوره های مختلف دانشگاه های مهم جهان اسلام را ساختیم که دوره دانشوری های ما بود. مغول ها اما با تهاجم خود به این توان ادبی، علمی و فرهنگی لطمه ها زدند.

رکن اصلی

اما بخش گفت وگوهای ویژه با کارآفرینان فعال کشور، در این شماره «سرآمد» سراغ محمدعلی یگانه دوست مدیر یک شرکت فعال در حوزه برق رفته است تا تجربیات و پیشنهادات گرانمایه این کارآفرین را برای مخاطبان اخذ کند. وی گفته است که «توسعه بازار رکن اصلی فعالیت شرکت های دانش بنیان است» و ادامه داده است: «در زمان وضع قوانین از افراد مختلف درگیر در آن قانون مشورت گرفته شود تا شاهد وضع قوانین کارا و چندوجهی باشیم؛ قوانینی که وقتی به منصه ظهور می رسند، برای شرکت های دانش بنیان فایده داشته باشند.»

خانم شکوفه شهرزاد هم از فعالان حوزه زیست فناوری و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در کشور، هم به «سرآمد» گفته است: «تعهد بالاتر از تخصص است». او درباره تجربه شروع کار جدیدش می گوید: «دوست نداشتم در سیستم دولتی ای بمانم که مجبور بودم برای گرفتن یک لامپ مهتابی سه هفته نامه نگاری کنم. این را هم بگویم که در دو سه ماه اولی که شغلم را ترک کردم، آسیب روحی جدی دیدم. حتی از من خواستند سر کارم برگردم. راه اندازی شرکت برایم بسیار سخت بود و حالا که می خواستم شرکت خودم را داشته باشم، باید سراغ بیمه و مالیات و چیزهایی از این دست می رفتم، اما بالاخره توانستم خودم را جمع و جور کنم و الان از تصمیمی که گرفتم بسیار راضی هستم.»

براساس این گزارش، در بخش های دیگر «سرآمد» سی و یکم هم گفت وگوها، یادداشت ها و گزارش ها و اخبار متنوع و مختلفی آمده است که در برخی از آنها کد QR درج شده است و خوانندگان محترم «سرآمد» می توانند با نرم افزار کدخوان موبایل هوشمندشان از فیلم، صوت و عکس های مرتبط با آن مطالب بهره مند شوند.

سی و یکمین شماره ماهنامه «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی ویژه دی ماه سال جاری منتشر شده است.

200

کد خبر: 717309

وب گردی

وب گردی