یازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی کشور برگزار شد

یازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی کشور شامگاه جمعه، ۱۵ بهمن ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، یازدهمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی کشور با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد محمدتقی مروت، از پیشکسوتان و مدرّسان قرآن کریم، در مجموعه فرهنگی، مذهبی سرچشمه با حضور چهره‌های قرآنی کشور، قاریان، حافظان و اساتید پیشکسوت قرآنی کشور برگزار شد.

هادی ربیعی و هادی صلح جو مجریان شبکه قرآن سیما به همراه یکدیگر اجرای این برنامه را برعهده داشتند و این موضوع سبب شده بود تا جذابیت و شکوه بیشتری به برنامه بخشد. این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و سپس تلاوت قرآن به صورت جمع خوانی توسط گروه نوجوانان «سبیل الرشاد» آغاز شد.

مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدای مراسم ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و یاد و خاطره مرحوم محمدتقی مروت، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در خدمت چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی کشور هستیم. وظیفه خودمان دانستیم که در حد بضاعت از این بزرگواران قرآنی تجلیل کنیم.

وی با اشاره به این که تکریم چهره‌های قرآنی، تکریم قرآن است افزود: در این مراسم و در این دوره سه گروه قرآنی حضور دارند که عبارتند از دارندگان رتبه‌های اول تا سوم مسابقات بین‌المللی سال 95، حافظان قرآنی حائز مدارک درجه 1 و 2 در رشته حفظ قرآن که مدرک آنها معادل ارشد و دکتری‌ است و نیز مدرسان قرآنی کشور که از 20 سال تا نیم قرن سابقه آموزش قرائت و تفسیر قرآن دارند.

شعرخوانی در وصف حضرت زینب سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام توسط مصطفی صابر خراسانی شاعر آئینی کشور بخش دیگری از این همایش بود. مراسم تجلیل از خانواده استاد مروت با حضور عباس سلیمی، موسوی بلده، سردار جباری و صلح جو انجام شد.

در ادامه عباس سلیمی عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنانی به مهم‌ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رهبری، امت و ایدئولوژی (قرآن) سه عامل اساسی پیروزی انقلاب اسلامی در برابر نظام ستم‌شاهی بود.

وی با بیان اینکه در تقویم مناسبات دهه فجر، 15 بهمن ماه به نام روز قرآن نامگذاری شده است، افزود: امروز فرصت مغتنمی است تا علل و عوامل پیروزی انقلاب قرآنی مرور و مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم، اولین عامل پیروزی انقلاب اسلامی را رهبری امام امت برشمرد و گفت: امامی که پرورش یافته مکتب قرآن بود و تا آخرین لحظات عمر خویش را با قرآن مأنوس بود و می‌فرمود که با یک دست خود قرآن و با دست دیگر سلاح برگرفته و بر دشمنان دین و قرآن بتازید.

در ادامه، مراسم تجلیل از حافظان ممتاز و دارنده مدرک درجه 1 و 2 حفظ قرآن که در آزمون اعطای مدرک به حفاظ در سال جاری حائز مدرک تخصصی حفظ قرآن شدند و همچنین نفر اول مسابقات قرائت و حفظ مسابقات بین المللی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش دیگری از برنامه، حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به جایگاه رفت و به سوالات صلح جو و ربیعی پاسخ داد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سوال که دستاوردهای قرآنی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: نسل‌های دوم و سوم انقلاب خوشبختانه حرکت‌های موثری در بخش‌های روخوانی، روان‌خوانی و حفظ قرآن کریم به ارمغان آوردند، نهادهایی نیز همچون قوه مقننه و شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز برای ترویج فرهنگ دینی نقش بسزایی داشتند و آمارها نشان می‌دهد توسعه فرهنگ قرآنی در کشور رو به رشد است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سازمان تبلیغات اسلامی برای ارتقای فعالیت قرآنی در کشور چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: تصمیمی اتخاذ شد تا برنامه‌های فرهنگی کشور به دو بخش قرآنی و غیرقرآنی تقسیم شود و بر همین اساس سازمان درالقرآن الکریم شکل گرفت، خبرگانی نیز در این بخش به کارگیری و از لحاظ نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری برنامه‌هایی مد نظر قرار گرفت، که خوشبختانه سال به سال شاهد رشد برنامه‌های قرآنی سازمان درالقرآن هستیم. کار فرهنگی و دینی متعلق به خود مردم است و مردم مثل خیّرین برای انجام فعالیت‌های قرآنی سبقت می‌گیرند و در همین مسیر به خبرگان و پیشکسوتان کمک و از آنان پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه نیز در حضور تعدای از مسئولان قرآنی کشور از پیشکسوتان برگزیده و اساتید قرآنی تجلیل بعمل آمد.

در انتهای مراسم نیز مراسم قرعه کشی از بین حاضران توسط وحید مرتضوی مجری شبکه قرآن سیما انجام شد و به قید قرعه جوایزی به برندگان اعطا شد.

801

کد خبر: 728826

وب گردی

وب گردی