آغاز مذاکرات صلح دولت کلمبیا با چریک‌های "ارتش آزادی بخش ملی"

مذاکرات میان دولت کلمبیا و چریک های "ارتش آزادی بخش ملی" این کشور با هدف پایان بخشیدن به پنج دهه درگیری و دستیابی به صلح آغاز شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا امیدوار است که با دولت کلمبیا به توافقی همانند آنچه که دولت با چریک های فارک رسید، دست پیدا کند.

گروه چریکی ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا با 2000 نیرو یک گروه تروریستی در آمریکا و اروپا محسوب می‌شود که در 52 سال گذشته اقدام به بمب گذاری و تخریب زیرساخت های دولت کلمبیا کرده و در جریان این درگیری ها با نیروهای دولتی باعث کشته شدن صدها هزار تن و بی خانمانی میلیون ها تن دیگر شده است.

دولت بوگوتا با هدف پایان دادن به این خشونت ها و برقراری صلح در کشور، مذاکرات صلح را از روز سه شنبه آغاز کرده است.

این مذاکرات با میزبانی اکوادور از نوامبر 2016 تا کنون به تاخیر افتاده است چون آزادی یک سیاستمدار که 10 ماه گروگان این گروه چریکی بود، محقق نمی‌شد.

پائولو بلتران، مذاکره کننده این گروه چریکی در جریان مذاکرات در کیتو، اکوادور گفت: خوشبختانه امروز در کلمبیا ما تلاش می کنیم تا یک راه سیاسی را برای این درگیری ها در نظر بگیریم.

دستور کار اصلی در این مذاکرات ورود گروه چریکی به فعالیت‌های سیاسی، خلع سلاح و پرداخت غرامت به قربانیان درگیری های ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا است و تقریبا شبیه به توافق به دست آمده دولت بوگوتا به فارک است.

خوآن کامیلو رسترپو، مذاکره کننده ارشد دولت بوگوتا گفت، دو طرف به این دستور کار پای بند هستند و هرچه سریعتر این مذاکره به انجام می‌رسد.

وی ادامه داد: صلح برای تمامی مردم کلمبیاست. این صلح برای تمام منطقه است. نسل جدید، قربانی درگیری نخواهند بود و تمام افراد جهان منتظر هستند تا نتیجه این مذاکره را ببینند.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشر کننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730550

وب گردی

وب گردی