اختلاف‌نظر رهبران اپوزیسیون ترکیه درباره رفراندوم قانون اساسی

رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه اعلام کرد، رای منفی به رفراندوم قانون اساسی، کشور را در وضعیت بی‌ثباتی قرار خواهد داد. این درحالی است که رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه نظری متفاوت دارد و معتقد است رای منفی به رفراندوم ترکیه را از "فاجعه" نجات می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه حریت، دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی گرا پس از دیدارش با بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد این حزب کمپین خود را به روش خودش و با ابزار مورد نظر ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: ما در این کمپین شعار جدیدی خواهیم داشت مبنی بر اینکه "ما به این کشور سوگند یاد کردیم به خاطر این سوگند بله". ترکیه در معرض خطر قرار گرفته است. ممکن است برخی از گروه‌های خارجی و داخلی از وضعیت به وجود آمده سوءاستفاده کند. بر همین اساس باید بر این رفراندوم پاسخ مثبت دهیم.

همچنین در ادامه اظهاراتش با اشاره به دولت جدید آمریکا گفت: سیاست‌های اوباما برای ترکیه خوب نبود. اگر ترامپ می‌خواهد متفاوت از اوباما باشد باید سیاست‌های وی را کنار بگذارد. این اقدام می‌تواند هم برای خاورمیانه و هم برای جهان سودمند باشد.

از سوی دیگر، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری‌خواه"، بزگترین حزب مخالف دولت ترکیه با بیان اینکه شهروندان این کشور با رای نه به اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم پیش‌رو باعث خواهند شد که ترکیه نفس راحتی بکشد این اصلاحات را برای ترکیه "فاجعه آمیز" خواند.

وی ادامه داد: اگر شما برای سرزمین‌تان، فرزندانتان و همسایه‌هایتان اهمیتی قائل هستید باید شجاعانه در این رفراندوم پاسخ نه بدهید.

وی با انتقاد از عملکرد دادگاه قانون اساسی گفت: مهمترین عاملی که ترکیه را وارد بحران می‌کند دادگاه قانون اساسی است. این دادگاه نمی‌تواند ضمانت‌های لازم را برای جامعه ترکیه فراهم کند. احکام وضعیت فوق‌العاده در کشور به صورت غیرقانونی اجرا شده است. این دادگاه وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهد.

قلیچداراوغلو اضافه کرد: اعمال وضعیت فوق‌العاده در کشور باعث نقض استانداردها و قوانین بین‌المللی شده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731247

وب گردی

وب گردی