تشکیل کمیته تخصصی در شورای نگهبان برای تفسیر رجل سیاسی

میرزایی نکواز تشکیل کمیته تخصصی برای تفسیر رجل سیاسی خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، قاسم میرزایی نیکو در خصوص تعریف رجل سیاسی و مذهبی از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: تفسیر رجل سیاسی مذهبی که این روزها در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد باید به سمت مذاکرات دوران مجلس خبرگان اول برود، دراین مجلس بود که قانون اساسی تدوین شد بنابراین لازم است تعریف قانون گذار در آن زمان مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس دهم شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم در زمان تدوین قانون اساسی منظور اعضای مجلس خبرگان از رجل سیاسی، بانوان نبود، اما اتفاقا خیلی خوب می شود و به اصطلاح آفتاب از مغرب طلوع می کند اگر شورای نگهبان تفسیری به غیر از منظور قانون گذار از رجل سیاسی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه استقبال می کنیم بانوان مجاز به حضور در عرصه ریاست جمهوری شوند، گفت: اگر بانوان نیز بتوانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند نیمی از جامعه با انگیزه بیشتر در عرصه های سیاسی فعال می شوند.

این نماینده مردم در مجلس در این باره که چه اندازه شورای نگهبان به سمت مجاز کردن حضور زنان در ریاست جمهوری پیش خواهند رفت، عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم در حال حاضر اعضای شورای نگهبان موضوع را ریشه ای بررسی می کنند هم مذاکرات مجلس خبرگان را مدنظر قرار داده اند و هم کمیته کارشناسی برای این منظور در نظر گرفته اند تا هر چه زودتر به تعریف و مصادیق رجل سیاسی و مذهبی برسند.

میرزایی نیکو در خصوص مصادیق رجل سیاسی و مذهبی که قرار است عهده دار ریاست جمهوری شود گفت: به نظر می رسد اگر دولت لایحه جامع انتخابات را تدوین کند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد دراین لایحه می توان به موضوعات مختلف از جمله فعالیت احزاب، هزینه انتخابات و حتی مصادیق ریاست جمهوری دست یافت.

وی در این باره که اگر مصادیق در لایحه دولت تعریف شود، تفسیر شورای نگهبان چه جایگاهی خواهد داشت، اظهار داشت: اگر دولت در لایحه تعریفی از رجل سیاسی داشته باشد منافاتی با تفسیر شورای نگهبان نخواهد داشت چرا که در نهایت لایحه باید به تایید این شوار برسد و می توان در آن مرحله تعریف دولت با تفسیر شورای نگهبان را هم راستا کرد.

این نماینده مجلس در خصوص شاخص های رییس جمهور گفت: فردی باید در مسند ریاست جمهوری بنشیند که تجربه انجام کارهای اجرایی درابعاد کوچک را داشته باشد تا تواند از عهده اداره کشور بر بیاید بنابراین این فرد دست کم باید 20 سال سابقه اجرایی در سطوح قابل توجه داشته باشد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است میزان تحصیلات کاندیدای ریاست جمهوری مشخص شود، عنوان کرد: با این دید که اعلام کاندیداتوری از جمله حقوق شهروندی است قانون گذار تحصیلاتی برای ریاست جمهوری در نظر نگرفته بود اما لازم است در شرایط کنونی تعریف جدید از تحصیلات و تخصص رجل سیاسی ارائه شود.

دریافت کننده:علی درخشان/انتشار دهنده:فاطمه سرلک

کد خبر: 732293

وب گردی

وب گردی