انتقاد استاد دانشگاه آزاد از تبدیل ورزش در کردستان به جدال‌ شخصی و سیاسی

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در استان کردستان کمبود نیرو نداریم اما حاضر نیستیم همدیگر را قبول کنیم و ورزش را به جدال‌های شخصی و سیاسی مبدل کرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، کوروش ویسی جمعه شب در سومین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج اظهار کرد: ما ورزش را به جایی برای جبران خسارات‌هایی که در گذشته زندگی نداشته‌ایم تبدیل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا دو رویکرد برای توسعه ورزش وجود دارد، ادامه داد: ما باید بتوانیم به وسیله رایزنی‌های وزارت ورزش و کمیته المپیک چند میزبانی برای این کشور فراهم آوریم چرا که به محض ورود کشورهای خارجی به ایران هم موجب ایجاد سرمایه و هم ایجاد شغل می‌شود.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج عنوان کرد: این کار موجب تقویت بازاریابی می‌شود و آن موقع اسپانسرها باید برای باشگاه‌ها نوبت بگیرند همانند کاری که در دنیا انجام می‌شود.

ویسی تصریح کرد: این کاری که ورزشکاران در کردستان خود به دنبال اسپانسر می‌روند شایسته نیست و باید از یک جایی به بعد به اتمام برسد چون گدایی برای ورزش خوشایند نیست و آن روزی ورزش ما بیمار شد که این کار را انجام دادیم.

وی اظهار داشت: ورزش قهرمانی چکیده و شعله ورزش همگانی است که ایجاد می‌شود، ما ورزش همگانی خود را نابود کرده‌ایم و از این طرف انتظار داریم بسیاری از ورزش‌های ما که هنوز نهال هستند، ثمر دهند.

ویسی افزود: اقتصاد ورزش به طور کلی تئوری‌های اقتصادی را برای پیشبرد عملکرد ورزش، تولیدات، خدمات و در واقع بحث نگرش و توسعه ورزش را مطرح می‌کند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج گفت: توسعه رویکردی از بالا به پایین است و با برگزاری میزبانی درست می‌شود همان کاری که در کره و چین انجام شد و با الگو گرفتن از کشورهای دیگر در ابتدا زیربنا را تقویت کردند.

ویسی عنوان کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در بند 3 اصل 3 آمده است که ورزش و تربیت بدنی برای همه رایگان است اما ما چنین چیزی را ندیده‌ایم و ماده 88 نقض صریح قانون اساسی است.

وی گفت: در مجلس آخرین بودجه‌ای که تخصیص می‌یابد مربوط به بحث ورزش است در حالی که ورزش بزرگترین صنعت است حتی در حال حاضر در کشورهای بزرگ آمریکایی و اروپایی در جایگاه چهارم قرار دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان عنوان کرد: اقتصاد ورزش فقط جامعه ورزش را در نظر نمی‌گیرد بلکه همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد و هر چقدر مردم ما در ورزش مشارکت داشته باشند، خاصیت‌های حاصل از این ورزش در محیط‌های کاری هم نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما در بحث حقوقی ورزش جایگاهی نداریم، گفت: متأسفانه ما در ایران از چیزی به نام شناسنامه ورزشی، بازرس و کارشناس ورزشی و حتی دادگاه ورزشی که در کشورهای دیگر وجود دارد بهره‌مند نیستیم.

ویسی افزود: در بحثی حقوقی ما آنگونه که باید کار نشده است و اگر ما بتوانیم ازطریق این تریبون پیشنهاد تغییر قانون را بدهیم چرا که توسط قانون همه چیز اصلاح می‌شود در مسیر بهتری حرکت خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ما انتظار داریم که در ورزش یک نفر همه چیز را بداند در حالی اینطور نیست و ما باید وظایف را تقسیم‌بندی کنیم و هر کسی باید گوشه‌ای از کار را بگیرد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج افزود: ورزش تا چند سال پیش سرگرمی و ایجاد فراغت تعریف می‌شد و کسی به ورزش به عنوان کمک به ساختار اقتصادی نگاه نمی‌کرد.

ویسی با بیان اینکه ورزش می‌تواند ساختار اجتماعی را دست بگیرد، عنوان کرد: علت آنکه دولت نمی‌خواهد ورزش را توسعه دهد این است که هزینه‌بردار است و نمایندگان مجلس، استاندار و فرماندار از حضور یک ورزشکار هراسانند چراکه می‌دانند به چه منظور آمده است چون جایگاە ورزش در ایران هضم نشده است.

وی گفت: ما در ابتدا باید ارتباطاتمان را درست کنیم و مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیریم و بحث ورزشی با یک جلسه حل و فصل نمی‌شود و باید با برنامه‌ریزی درست و جامع عمل کنیم و از طریق اداره‌کل ورزش نقش جامع ورزش استان را تعریف کنیم.

ویسی ادامه داد: ما باید بر اساس نظریه آماری سرزمین مشخص کنیم که استان کردستان پتانسیل چه رشته‌هایی را دارد و اگر ما با همفکری یکدیگر به این نتیجه برسیم که با معرفی 10 رشته که استان کردستان در آن شانس دارد و بقیه رشته‌ها به صورت همگانی توسعه داده شوند می‌تواند در آینده خروجی داشته باشد.

وی گفت: مشارکت ورزشی استان کردستان بسیار کم است، سرانه ورزشی کردستان 22 سانتی متر است یعنی برای هر نفر 20 سانتی‌متر فضا داریم پس ما باید در حل این مشکلات تلاش کنیم.

خبرنگار: واحد کردستان/ منتشرکننده: شاهین زینعلی

کد خبر: 733688

وب گردی

وب گردی