نسبت به اسم سما غیرتی هستم

دانش آموزی از مرکز آموزشی و فرهنگی سما یزد که نامش با نجوم در یزد پیوند خورده است و در فعالیت های تئاتر، صنایع دستی و ... نیز حرفی برای گفتن دارد. او نفر اول مسابقات قصه گویی رضوی و تئاتر جشنواره عروسکی مدارس استان یزد هم هست.

به گزارش ایسکانیوز، برای آشنایی بیشتر با او گفت و گویی انجام دادیم که ان را در ادامه می خوانید:

برای اولین سوال خودتان رامعرفی نمایید،چندسال دارید، درچه مقطعی مشغول به تحصیل هستید؟

نرگس دشن هستم، متولد یزد و در حال حاضر در دبیرستان دخترانه سما یزد تحصیل می کنم و4 سال هست که عضو انجمن نجوم هستم.

ازچه زمانی وارد مدارس سما شدید؟ و از چه زمانی نجوم را شروع کردید؟

از چهارم دبستان وارد مدارس سما شدم و تا ششم ابتدایی در دبستان دخترانه سما تحصیل کردم. پایه هفتم از سما رفتم و مجددا از کلاس هشتم به سما بازگشتم، از همان کلاس چهارم دبستان نجوم را شروع کردم.

از نجوم بگویید؟ چرا نجوم ؟ این همه فعالیت ها و زمینه های مختلف وجود دارد چرا فقط نجوم؟!

از کودکی کنجکاو بودم، آسمان را خیلی دوست داشتم، به علم علاقمند بودم، بچه که بودم با پدرم به روستا می رفتم؛ آسمان آنجا با شهر خیلی فرق داشت، آسمان روستا در شب جلوه خاصی داشت و من سوال های زیادی از پدرم درخصوص آسمان می پرسیدم، سوالهای من زیاد بود و پدرم نمی توانستند جواب بدهند، می گفتند بزرگ تر که شدی پاسخ سوال هایت را متوجه می شوی، پدرم از اینکه من را برای یافتن پاسخ پرسش هایم کجا باید ببرند اطلاعی نداشتند.

روزی برای ثبت نام در کتابخانه به کانون فرهنگی پرورشی کودکان رفتم روی میز مسؤل پذیرش، برگه ای بود که اسم کلاس هایی که برگزار می کردند نوشته بودند شروع کردم به خواندن؛ رسیدم به اسم نجوم سوال کردم نجوم چیه ؟ متصدی هم توضیحات مختصری داد و گفت ستاره شناسی، آسمان و از این قبیل موارد...، به محض شنیدن کلمه آسمان، خیلی خوشحال شدم، من عاشق ستاره شناسی بودم و سریع ثبت نام کردم کلاس ها را رفتم اما متاسفانه کلاس ها تا آخر تشکیل نشد خیلی ناراحت شدم و نا امید.

مادرم نیز هر زمان برای خرید از منزل خارج می شدند کتاب هایی در زمینه نجوم که به زبان ساده نوشته شده بود برای من می خریدند و من هم با شوق مطالعه می کردم، از شبکه 4 هم مستند هایی درباره نجوم تماشا می کردم تا زمانی که پدرم برای خانه اشتراک اینترنت خرید و من توانستم از سایت های مختلف علمی درباره نجوم تحقیق نمایم.

در ابتدا با سایت موسسه ای که الان عضو هستم آشنا شدم، در این موسسه کلاس های نجوم برگزار می شد، سریع با موسسه تماس گرفتم و عصر همان روز به همراه پدر و مادرم برای ثبت نام مراجعه کردیم. دوره های نجوم تا سطوح پیشرفته را در این موسسه گذراندم و این بود شروع ماجرای نجوم...

از سال گذشته در بعضی از دبیرستان های خاص و در سال جاری نیز برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و دبیرستان سما یزد تدریس نجوم داشتم، همچنین در زمان بازدید دانش آموزان سایر مدارس یزد از اتاق نجوم مدرسه، نجوم را برای آنان تشریح و معرفی می نمایم.

و درجواب قسمت دوم سوالتان باید بگویم، فقط نجوم نیست من کارهای گوناگونی از جمله تأتر، آشپزی، صنایع دستی(چرم دوزی ومنبت کاری) و عکاسی نیز انجام می دهم و عضو انجمن حمایت از محیط زیست ...یزد نیز هستم.

وضعیت نجوم در یزد به چه صورت است، استقبال می شود یا خیر؟

کلاس های نجوم در یزد برگزار می شود با اینکه بعضی کلاس ها رایگان هست ولی استقبال خوبی نمی شود.

دلیلی که از برنامه ها و فعالیت های نجوم استقبال نمی شود چیست؟

دلیلش این است که ارزش ها در جامعه امروز جا به جا شده است، بچه ها کمتر به مسائل علمی اهمیت می دهند، دوست دارند تفریحات و اوقات فراغتشان را دور هم و به گونه ای دیگر پرکنند و حتی هزینه هم پرداخت کنند ولی درکلاس های علمی شرکت نکنند.

حضور در مسابقات و فعالیت های هنری و نجوم به وضعیت درسی شما لطمه
نمی زند؟چگونه میان نجوم و درس تعادل برقرار می کنید؟

اگر برنامه ریزی باشد لطمه نمی زند؛ برای نجوم هر هفته یکشنبه ها در برنامه های یک موسسه شرکت می کنم و دوهفته یک بار در گفتمان نجومی و ماهی یکبار باشگاه نجوم و هر چند ماه یک بار نیز رصد داریم، مابقی وقتم را بیشتر به درس و تئاتر می پردازم، من برای هرکدام متناسب با زمان لازم، برنامه ریزی می کنم، اگر بعد از مدرسه برنامه تئاتر را داشته باشم می روم و بلافاصله که به خانه بازگشتم درسهایم را مطالعه می کنم.

شما در دوره ابتدایی از مدارس سما جدا شدید و مدرسه ای دیگری رفتید و دوباره به مدارس سما بازگشتید. علتش چه بود؟چرا رفتید و چرا بازگشتید؟

من درسال ششم آزمون ورودی مدارس مختلف را امتحان دادم همان سال در مدارس نمونه و یک مدرسه خاص دیگر قبول شدم، به توصیه های خانواده و دوستان، مدرسه را تغییر دادم ولی وقتی وارد مدرسه جدید شدم انتظاراتم را برآورده نکرد، خیلی رضایت نداشتم و رنج
می بردم، سبک برنامه ریزی آن خیلی قدیمی بود به همین خاطر چون جو مدارس سما را بیشتر دوست داشتم بازگشتم، امکانات مدارس سما نسبت به سایر مدارس بیشتر بود، اینجا ما با مدیر و معاونان زندگی می کنیم، از نظر میزان صمیمیت و شرایط عاطفی عالیست، بچه های سما شور و هیجان خاصی دارند که دانش آموزان سایر مدارس ندارند، نسبت به اسم سما خیلی غیرتی هستیم، من سرود سما را خیلی دوست دارم با شنیدن آن به وجد می آیم، معاون ابتدایی ام را نیز خیلی دوست داشتم و وقتی که تصمیم گرفتم مجددا مدرسه ام را تغییر دهم بدون کوچکترین درنگی به سما برگشتم.

آیا مسولان مدارس سما برای شرکت در فعالیت هایتان با شما همکاری دارند؟ انتظارات شما تامین می شود؟ در این مدت تحصیل چه تصویری از سما در ذهن دارید؟

بله، مدیران و مسئولان سما کاملا در زمینه های مختلف همکاری لازم را دارند. به ویژه در همراهی و موافقت با شرکت در مسابقات و فعالیت ها، با دانش آموزان برتر علمی و ورزشی متفاوت تر از سایر مدارس برخورد می نماید، در کل رضایت کامل دارم و پاسخ قسمت دوم سوالتان مدارس سما خوب است ولی می تواند عالی تر باشد.

نقطه عطف فعالیت هایتان کجاست؟ موفقیت های خود را مرهون چه کسی یا چه کسانی می دانید؟

فکر کنم هنوز به نقطه ای که می خواستم نرسیده ام نه علم و نه هنرکافی دارم، باید بیشتر تلاش کنم، باید به جاهای عالی تری برسم. موفقیت هایم را اول به خداوند و بعد مدیون معلمی از دبستان سما هستم که مسیر زندگی ام را عوض کرد ایشان مرا به سمتی جهت داد که من اکنون در این جایگاه قرار گیرم، کتاب خواندن، علم آموزی، دین شناسی و درکنار همه این ها خانواده دوست داشتنی و عزیزم.

مدرسه شما مجهز به اتاق نجوم است، از امکاناتش بگوید شما به عنوان یک مدرس در نجوم آیا رضایت دارید؟

امکانات نجوم مدرسه بسیار مناسب است ولی حیف که استفاده کامل نمی شود، هیچ یک از مدارس استان امکانات نجوم را ندارند و اگر هم داشته باشند با تجهیزات مدرسه سما قابل مقایسه نیست، تجهیزات اتاق نجوم مدرسه ما کامل است اگر دانش آموزان علاقمند به نجوم در سما جمع شوند و کلاس برگزار شود قطعا درالمپیاد نجوم موفق خواهیم شد.

نجوم چه تاثیری در زندگی شخصی و اجتماعی شما داشته است؟

نجوم برای من یعنی خدا؛ خداشناسی بالاترین تاثیر نجوم در زندگی شخصی من بود. به خدا نزدیک تر شدم و واقعا تحول در من ایجاد شد، این علم من را بیشتر به دین و مذهب علاقمندکرد .

کمی هم درمورد فعالیت های تئاترتان بگویید؟

تئاتر را ابتدا در مهدکودک به صورت مبتدی شروع کردم ولی خوشحالم که تئاتر را نیز از دبستان سما آغاز کردم. وقتی در سما ثبت نام کردم خانمی برای گروه تئاتر مدرسه تست گرفتند و من در تست پذیرفته شدم و در همان سال در جشنواره تئاتر مدارس در استان اول شدیم و در سال های بعد همان خانم معلم مرا به کلاس های تئاتر بیرون معرفی کردند و درکلاس ها شرکت نمودم. در حال حاضر این هنر را به صورت حرفه ای دنبال می کنم و آخرین کارم، به اسم "آواز کلاغ ها" در جشنواره تئاتر عروسکی در تابستان روی صحنه رفت و در یک فیلم هم درمرحله انجام تست هستم، در جشنواره قصه گویی رضوی نیز در استان اول شدم.

به نظرشما چه فاکتورهایی برای موفقیت در هر کاری لازم است؟

تلاش وپشتکار. اگر انسان ذهنش را از مسائل منفی خالی کند قطعا موفق می شود و به جایی که می خواهد می رسد.

اگر روی سخنتان با دانش آموزان هم سن وسال خودتان باشد، به عنوان یک دانش آموز موفق چه توصیه ای می توانید داشته باشید؟

پشیمانم که چرا زودتر شروع نکردم و اگر به موقع شروع کرده بود الان موفقیت هایی بیشتری کسب کرده بودم. از فرصتی که دراختیار دارید خیلی خوب استفاده نمایید اگر دیر شروع کنید درآینده پشیمان می شوید. اگر الان شروع کنید می توانید آینده کشورمان را خوب بسازیم.

بهترین و بدترین خاطره تان را ازنجوم چیست؟

بهترین خاطره، اولین رصدم بود که ذوق زده شده بودم، یک شب تابستانی که پدر و مادرم به مکه رفته بودن و من تنها برای اولین بار بدون دوست و خانواده برای رصد آمده بودم، می بایست با تجهیزات کامل و پوشاک گرم می رفتم ، اما من با لباس تابستانی امده بودم شب سرد بود به خودم میلرزیدم ولی چون برای اولین بار بودم از ته دل خوشحال و ذوق زده بودم و سرمای هوا را احساس نمی کردم.

بهترین و بدترین خاطره تان از مدارس سما چیست؟همه اش بهترین خاطره است ولی بدترین خاطره ام رفتن آقای اسلامی معاون قبلی سما است چون مثل پدر دوستش داشتم وقتی که رفت گریه می کردم.

به نظر شما مدارس به دانش آموزان برای استعدادیابی و شکوفایی توانمندی هایشان؛ چه کمکی می توانند بکنند؟

اگر در مدارس در جهت معرفی و استعدادیابی شاخه های مختلف علمی، دروس تخصصی شود مثلا درس علوم سه بخش جداگانه شیمی، زمین شناسی و زیست دارد یک بخش هم نجوم است و این سه قسمت با یک دبیر متخصص تدریس شود می تواند خیلی کمک نماید، در دروس کار و فناوری و هنر نیز همچنین اگر یک یا دو شاخه فنی را درطول سال آموزش دهید خیلی بهتراست تا از هر شاخه کمی تدریس شود.

به عنوان آخرین سوال نظرتان را درمورد هریک از کلمات زیر بگویید؟

نجوم: خداشناسی ،پی بردن به عظمت خدا

سما: یک خانواده بزرگ، همه کنارهم هستیم، حالت قدرت به انسان دست میدهد یک امپراطوری

تئاتر: حس درونی، هنری یک نیاز است وشراب زندگی

شب: آرامش بخش

رصد: خوبه ،عالیه وفوق العاده

تلسکوپ: کاوش

خبرنگار: مسعود رعدآبادی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 737147

وب گردی

وب گردی