تفاوت دلایل موفقیت فیلم های کوتاه و بلند در اسکارچیست؟/ کاوه مظاهری: موفقیت در اسکار  فقط  به خوب بودن یک فیلم بستگی ندارد

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، درباره دلایل شکست فیلم های کوتاه ایرانی در آکادمی اسکار، گفت: پروسه پذیرفته شدن فیلم در آکادمی اسکار بسیار متفاوت از دیگر فستیوال های فیلم در دنیا است، حضور یک فیلم بلند و کوتاه در مراسم اسکار به عوامل متعددی بستگی دارد.  اصغر فرهادی را باید از سینمای خودمان جدا کنید. گرفتن اسکار، در واقع برآیند یک فیلم خوب است و طی کردن یک پروسه حرفه ای؛ یعنی فقط خوب بودن یک فیلم اهمیت ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، کاوه مظاهری، کارگردان فیلم «رتوش» در سی و پنجمین جشنواره فجر موفق شد، سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را به دست آورد، او درباره عدم موفقیت فیلم های کوتاه ایرانی در جشنواره های مهم و یا مراسم اسکار، به ایسکانیوز، گفت: پروسه پذیرفته شدن فیلم در آکادمی اسکار بسیار متفاوت از دیگر فستیوال های فیلم در دنیا است، حضور یک فیلم بلند و کوتاه در مراسم اسکار به عوامل متعددی بستگی دارد. اصغر فرهادی را باید از سینمای خودمان جدا کنید. گرفتن اسکار، در واقع برآیند یک فیلم خوب است و طی کردن یک پروسه حرفه ای؛ یعنی فقط خوب بودن یک فیلم اهمیت ندارد.
او ادامه داد: طی کردن پروسه حرفه ای به معنی این است که یک سری قوانین را از زمان تولید فیلم رعایت کنید و در آن پروسه قرار بگیرید، من درباره فیلم کوتاه خودم این کار را انجام می دهم. اما این نکته مهم است که روند ورود به مراسم اسکار برای فیلمسازان فیلم کوتاه شناخته شده نیست و اگر هم اطلاعاتی دارند، اطلاعات کاملی نیست.

او افزود: نهایتا فیلم های ما لزوما در آن روند قرار نمی گیرند که وارد مراسم اسکار شوند. ورود به این رویداد بزرگ سینمایی مراحل مختلفی دارد که یکی از آنها پخش کننده حرفه ای است که فیلمساز باید در آمریکا داشته باشد که معمولا این اتفاق برای ما نمی افتد و نهادهای دولتی ما معمولا رغبتی ندارند که وارد مذاکره برای واگذاری حق پخش به نهادهای دیگر شوند و خود این نهادها هم بلد نیستند به عنوان پخش کننده حرفه ای عمل کنند.
مظاهری درباره روند پذیرفته شدن فیلم کوتاه در آکادمی اسکار توضیح داد: فرقی که روش پذیرفته شدن فیلم کوتاه و بلند در آکادمی اسکار دارد این است که یک فیلم بلند معمولا قبل از برگزاری مراسم اسکار در جاهایی درخشیده است. مثلا فیلم اصغر فرهادی پیش از آنکه در مراسم اسکار پذیرفته شود در جشنواره های معتبر دیگر چون «کن» موفقیت هایی را به دست آورده است. حالا این موضوع هم مهم است که فرهادی پیش از این هم فیلمساز شناخته شده ای بوده که یک بار دیگر هم موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی شده است.

او ادامه داد: اما درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» که در آن زمان اصغر فرهادی، فیلمساز شناخته شده ای نبود، «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره برلین درخشید و باعث شد تا شرکت «سونی پیکچرز» حق پخش این فیلم را بر عهده بگیرد. و همین باعث شد که بسیاری از اعضای آکادمی اسکار فیلم را ببینند.
او افزود: اما مسئله این است که برای پذیرش فیلم کوتاه در آکادمی اسکار یک اتفاق دیگر می افتد. آکادمی اسکار یک سری فیلم کوتاه را از طریق لیستی به اعضایش معرفی می کند که در این لیست هر سال یک یا دو فیلم کم و زیاد می شود؛ حدود 90 جشنواره در سراسر دنیا وجود دارد که هر سال فیلم هایی که توانسته اند جایزه بزرگ آن جشنواره ها رابه دست آورند، دارای برچسب اسکار کوآلیفای می شوند که هر فیلمی که این برچسب را دریافت کند وارد لیست فیلم کوتاه اسکار می شود که در نهایت مجموعه ای فیلم ها انتخاب می شوند و آکادمی آنها را بررسی می کند و نکته مهم این است که وقتی فیلمی اسکار کوآلیفای گرفت باید پخش کننده هم داشته باشد که آن کمپانی پخش کننده بقیه کارهای مربوط به بهتر دیده شدن فیلم را انجام دهد.
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه ادامه داد: درباره فیلم های بلند به این شکل است که کشوری که فیلم در آن ساخته شده است باید فیلم را به آکادمی اسکار معرفی کند اما درباره فیلم کوتاه به این شکل نیست. در ایران یک بار این اتفاق افتاده است که فیلم «کودکان ابری» ساخته رضا فهیمی جایزه جشنواره «شورت شورتز» را به دست آورد که می توانست در مراسم اسکار موفق باشد اما به این دلیل که بقیه مراحل ورود به اسکار برای آن اتفاق نیفتاد، به شورت لیست اسکار راه پیدا نکرد.

خبرنگار: رضایی/ تایید کننده: سلیمی
501

کد خبر: 739070

وب گردی

وب گردی