ترکیه سفیر نروژ را فرا خواند

پس از آنکه نروژ به پنج تن از افسران پیشین ارتش ترکیه که به عضویت در سازمان تروریستی فتح الله گولن متهم شده بودند، مجوز پناهندگی داد، وزارت امور خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه سفیر اسلو در آنکارا را فرا خواند.

به گزارش ایسکانیوز خبرگزاری آناتولی روز چهارشنبه گزارش کرد این پناهجویان را که دستور داده شده بود به ترکیه بازگردانده شوند شامل وابسته نظامی پیشین و چهار تن از افسران نظامی این کشور هستند که در مرکز آموزشی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نروژ فعالیت می کردند.

حسین مفتی اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد:« باعث تاسف و غیر قابل قبول است که ببینیم یک کشور متحد از تلاش افرادی حمایت می کند که پس از انجام وظیفه به کشور فراخوانده شده و این افراد به جای بازگشت به میهن، از منابع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور محل اقامت خود استفاده می کنند. »

بر اساس ادعای دولت ترکیه، سازمان فتح الله گولن توسط یک روحانی فراری ترکیه ای مقیم آمریکا اداره می شود و وی نیز به دست داشتن در کودتای ژوئیه سال گذشته میلادی که بر اثر آن 249 نفر کشته شدند و آنکارا نیز 9 ماه وضع فوق العاده برقرار کرد که هم اکنون نیز ادامه دارد، متهم شده است.

از زمان شکست این کودتا، عملیات پاکسازی در ارتش، پلیس، سیستم قضایی و دیگر موسسات دولتی ترکیه همچنان ادامه دارد تا افرادی را که به ارتباط با سازمان گولن مظنون هستند، بازداشت شوند.

تاکنون 40 هزار نفر در این رابطه بازداشت شده و بیش از یکصد هزار نفر دیگر نیز در ارتش، نهادهای مدنی و بخش خصوصی ترکیه برکنار شده اند و برخی دیگر نیز تلاش می کنند به کشورهای خارجی پناهنده شوند.

تایید:سرلک

کد خبر: 742380

وب گردی

وب گردی