گورساچ آخرین تیر ترکش ترامپ

رای مثبت کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا به نیل گورساچ برای رای گیری نهایی درصحن سنا درپی شکست هایی نظیر بیمه درمانی، دیوارمرزی بامکزیک وفرمان مهاجرتی بدون نتیجه، به نظر می رسد آخرین تیر ترکش ترامپ خواهد بود که در مبارزه بی امان سیاسی به آن دل بسته است.

به گزارش ایسکانیوز، کمیته قضایی سنای آمریکا روز دوشنبه برای تعیین صلاحیت نیل گورساچ گزینه دیوان عالی آمریکا رای گیری کرد و زمینه را برای رای گیری نهایی درصحن این مجلس فراهم نمود.شاید رای گیری در این باره در مجلس سنا یکی از سرنوشت سازترین تحولات دوران کوتاه ریاست جمهوری ترامپ محسوب شود.
یکی از کرسی های دیوان عالی قضایی آمریکا خالی است و کمیته قضایی سنای آمریکا دیروز صلاحیت نیل گورساچ را برای تصدی این سمت تایید کرد و زمینه را برای رای‌گیری نهایی درصحن این مجلس فراهم کرد، درعین حال سناتورهای دمکرات هم خبر داده‌اند که برای استفاده از ماده آیین ‌نامه‌ای معروف به 'فیلی باستر' از حد نصاب دست کم ۴۰ رای فراتر رفته‌اند.
دمکرات‌ها مدعی‌اند با ۴۱ رای موافقی که جلب کرده‌اند می‌توانند مانع از رای‌گیری نهایی برای نامزدی نیل گورساچ شوند و با توجه به این که بر اساس قواعد کنگره آمریکا، بحث در مورد یک موضوع محدودیت زمانی ندارد، عملا رأی‌گیری در مورد صلاحیت این قاضی پیشنهادی جمهوری‌خواهان را منتفی کنند (به این روش 'فیلی باستر' می‌گویند).
ترامپ با گذشت 75 روز از تصدی ریاست جمهوری نه تنها تاکنون در اجرای وعده‌های دوران انتخاباتی خود توفیقی نداشته، بلکه حزب حامی خود را نیز دچار چنان تزلزل و دو دستگی کرده است که می تواند این حزب را در انتخابات میاندوره ای کشورش به سقوط و انزوای سیاسی بکشاند.
در میان طرح‌های شکست خورده ترامپ در این دوره کوتاه می توان از فرمان مهاجرتی او که هر 2 نسخه آن با مقاومت تشکیلات قضایی آمریکا رو به رو شده و تعلیق شده اند، اشاره کرد و یا طرح جایگزینی بیمه‌های درمانی او که در کنگره آمریکا و حتی در میان جمهوریخواهان با شکست رو برو شد، نام برد.
درست است که حامیان ترامپ از ابتدا نیز بدلیل دلزدگی از تشکیلات سیاسی آمریکا و امید به دگرگونی در فضای سیاسی این کشور به او رای داده اند، اما به گفته کارشناسان واقعیت هایی که در این دوران کوتاه ذهن و اندیشه آن ها را بخود مشغول کرده و آنان را به بازنگری در مورد باورهای خود واخواهد داشت، اتفاقاتی است که در صحنه سیاسی روی داده ووعده های داده شده عمل نشده و یا عملی نیستند.
با نگاهی به وعده های انتخاباتی ترامپ آشکار بود که او امید به استمرار محبوبیت خود را ابتدا بر شعارهایی در رابطه با توفیق اقتصادی و اجرای طرح هایی که به رفاه مردم این کشور منجر شود و نیز امنیت اجتماعی مردم، بنا کرده بود، اما شکست لایحه بیمه درمانی وسرنوشت لایحه پیشنهادی بودجه او تحقق این شعارها را حتی در میان حامیان قسم خورده او دچار تزلزل کرده است.
در چنین بستری به نظر می رسد که گرفتن رای اعتماد سنای این کشور از سوی نیل گورساچ آخرین تیر ترکشی است که ترامپ برای اثبات کارایی خود در مقام چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا به آن امید بسته است.
یکی از پیامدهای ناگواری که ناکامی دراین تلاش برای او به بار خواهد آورد بلاتکلیفی صندلی خالی دیوان عالی آمریکا است که با آرایش فعلی خود نوید چندانی برای ترامپ در جدال های قضایی با مخالفان مصمم او در بر ندارد.
فرمان مهاجرتی ترامپ که بدنبال دو بار ایستادگی از سوی دادگاه های فدرال کشورش عقیم مانده و در این مرحله به تصمیم دادگاه فرجام این کشور دل بسته است در صورت شکست در این مرحله راهی بجز رفتن به دیوان عالی آمریکا نخواهد داشت و کاملا قابل پیش بینی است که در صورت شکست گورساچ در سنا راه سنگلاخ و دشواری را در پیش خواهد داشت.
لایح بیمه درمانی نیز که در پی شکست در کنگره، طراحان آن حالا برای به ثمر رساندنش به تعامل دمکرات های آمریکایی دل خوش کرده اند نیز در شرایط کنونی و با توجه به ایستادگی قاطع سناتورهای با نفوذ این کشور به نظر نمی رسد سرنوشتی بهتر از فرمان مهاجرتی او پیش رو داشته باشد.
یکی دیگر از وعده هایی که ترامپ از نخستین روزهای رقابت های انتخاباتی خود بر آن پا فشاری می کرد، کشیدن دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک بود که او با امید به این که با انجام آن هم از ورود کارتل های قاچاق به آمریکا جلوگیری خواهد کرد و هم جلوی ورود غیر قانونی مهاجران لاتین تبار را بگیرد تا بازارهای کار را بیشتر در اختیار مردم کشورش بگذارد که ذره ای از نشانه توفیق با خود نداشت.
اجرای این طرح بر اساس بر آوردهای فعلی به بودجه ای نزدیک به 23 میلیارد دلار نیاز دارد که ترامپ در شعار های تبلیغاتی خود مدعی بود مکزیک را وادار به پرداخت این هزینه خواهد کرد اما نزدیک به 2 ماه پیش این وعده را به وعده گرفتن این پول از دولت مکزیک پس از تکمیل آن تغییر داد.
با این همه رئیس جمهور آمریکا هنوزنتوانسته درصدی از پول مورد نیاز برای اجرای آن را بدست بیاورد و در نتیجه این طرح نیز با سرنوشت مبهمی روبرو است.این ناکامی ها در فاصله ای کمتر از دو ماه و نیم از محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا کاسته اند و نام او را به عنوان رئیس جمهوری با کمترین میزان محبوبیت به ثبت رسانده اند.
ترامپ همچنین با اتهامات متعددی از جمله اتهام تبانی او و اطرافیانش با رهبران دولت روسیه برای پیروزی در این انتخابات و ادعای جاسوسی رئیس جمهوری قبلی از وی و اطرافیانش در طول تبلیغات انتخاباتی از سوی اوباما رو به رو است که به نظر می رسد برای مقابله با آن ها هیچ حربه ای جز پیام‌های توییتری که به تنها مجرای ارتباط او با حامیان وی تبدیل شده در اختیار ندارد.
ترامپ در این رهگذر به جنگجوی تحت فشاری بدل شده است که برای خروج ازمحاصره و ایجاد شکاف در بین مخالفان خود به رای سنا به گورساچ دل بسته است و امیدوار است که با رای سنا به این فرد راه جدیدی برای او باز شود، اما در این مسیر نیز دمکرات ها قرار دارند که وعده داده اند اجازه چنین موفقیتی را به حزب هوادار ترامپ ندهند.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 744346

وب گردی

وب گردی