تولید ریشه القایی ۵ گیاه توسط محققان ایرانی

محققان کشور موفق شدند نوعی نهاده زیستی را برای کاربرد در تولیدات گیاهی به تولید برسانند.

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد رجالی مجری طرح «تولید نهاده زیستی میکروریزی؛ مناسب برای استفاده در بخش تولیدات گیاهی کشور» گفت: با اجرای این پروژه، برای اولین بار در کشور موفق به تولید ریشه های القای از پنج نوع بافت گیاهی مختلف شدیم.

وی افزود: برخی از این گیاهان دارای پایداری ژنتیکی قابل قبولی هستند و قابلیت کاربرد در سایر فرآیندهای تولیدی غیر از تهیه مایه تلقیح قارچ های میکروریزی را دارند.

رجالی با بیان اینکه دستیابی به روش استریل سطحی اسپورقارچ بدون کاهش توانایی رویشی آن از دیگر دستاوردهای این طرح است، خاطر نشان کرد: ترکیب استفاده شده به عنوان حامل قارچ، قدرت رویش اسپور را حداقل به مدت یک سال تضمین می کند؛ در نهایت استفاده از روش کشت بافت به منظور تولید این محصول برای اولین بار در کشور در این طرح عملیاتی شده است.

وی عنوان کرد: محصول این طرح منجر به ارتقای سطح تولیدات گیاهی کشور شده که با توجه به نقش بخش کشاورزی در افزایش رشد اقتصادی کشور حائز اهمیت است.

این برگزیده جشنواره خوارزمی با بیان اینکه این طرح از طریق کم کردن هزینه های تولید و افزایش کارایی مصرف آب به اقتصاد فعالان بخش تولیدات گیاهی کشور کمک می کند، گفت: فرآیندهای تولید این محصول و مواد اولیه مورد نیاز آن همگی در داخل کشور تامین شده و هیچگونه وابستگی به خارج از کشور ندارد، محصول تولیدی دارای قابلیت صادرات به کشورهای همسایه است.

به گزارش مهر،این پروژه در سی امین جشنواره خوارزمی موفق به کسب رتبه شد.

200/202

منبع:مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

کد خبر: 758250

وب گردی

وب گردی