افشای تبادل اطلاعات محرمانه میان مرکل و رئیس ام‌آی ۶

مشخص شده که صدراعظم آلمان در ازای دریافت اطلاعات محرمانه مربوط به تهدیدات تروریستی علیه کشورش، اطلاعات جمع آوری شده توسط سرویس مخفی آلمان را در اختیار ام آی ۶ قرار داد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس گزارش‌ها آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شخصاً پرونده‌ای را درخصوص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و مشارکتش در الحاق شبه جزیره کریمه را با رئیس ام‌آی‌۶ مبادله کرد.

مجله آلمانی فوکس گزارش داد: در مقابل رئیس ام‌آی ۶ پرونده‌ای را درخصوص فعالیت‌های تروریستی در قاره اروپا به مرکل ارائه کرد.

این اقدام مرکل برای دریافت اطلاعات از ام‌آی ۶ انگلیس خشم بسیاری را در سرویس اطلاعات فدرال آلمان برانگیخت؛ به ویژه که مرکل فایلی را از گزارشات خود به عنوان تشکر از این اطلاعاتی که انگلیس در اختیار آلمان قرار داده تقدیم رئیس ام‌آی‌۶ کرد.

این در حالی است که دفتر صدراعظم آلمان هنوز درخصوص این مساله یا اتهامات مبنی بر اینکه مرکل بدون اجازه از سرویس مخفی آلمان اطلاعات جمع آوری شده توسط این سرویس را در اختیار ام‌آی‌۶ قرار داده اظهارنظر نکرده است.

یکی از مقامات دولتی ناشناس آلمان به مجله فوکس گفت: در ۱۲ سال گذشته مرکل با روسای آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی دولت خودش حتی یک بار هم در یک نشست خبری هفتگی حاضر نشد. چرا او به انگلیس سفر کرد؟ آیا او دیگر به مردم خودش اعتماد ندارد؟

براساس گزارشات مرکل به دریافت اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس تمایل بسیاری دارد.

دو نشست اخیر مرکل با روسای اطلاعاتی انگلیس در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی در باکینگ هامشایر صورت گرفت.

در بین حاضرین در این نشست دیوید کامرون، اندرو پارکر از ام آی ۵، الکس یانگه از ام آی ۶ و رابرت هنیگان، مدیر سرویس اطلاعات انگلیس حضور داشتند.

به گزارش ایسنا برخلاف انگلیس، آلمان جزو یکی از اعضای جامعه تبادل اطلاعاتی "۵ چشم" محسوب نمی‌شود. این گروه شامل کشورهایی چون آمریکا، استرالیا،‌ نیوزیلند، کانادا و انگلیس است.

303/300

کد خبر: 758341

وب گردی

وب گردی