پیش بینی روند بازار برای فردا /صنایع برتر امروز بورس مشخص شد

گزارش روزانه

جریان ورود نقدینگی و همچنین کوچ پول از بانکها بسوی بازار سرمایه هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد و برخی از سپرده گذاران و صاحبان نقدینگی، قصد سرمایه گذاری در بورس و سهام شرکتهای مختلف را دارند . البته گرایش و اقبال بازار سهام بازار پایه ای( بالاخص سهام زیانده و ورشکسته) از سایر گروهها و شرکتها همچنان بیشتر است و عده ای خاص با اهداف سوداگرانه، سعی در نوسانگیری و گرفتن ماهی از آب گل آلود را دارند. و اما از میان 122 نماد حاضر در بازار پایه الف و ب و جیم، چند تایی هستند که نه تنها سودده بوده بلکه نسبت قیمت بر درآمد بسیار پایینی نیز دارند( نظیر شستان،ورازی،وسین) ولی این شرکتها مورد هدف و بازی سفته بازان نیستند!.

خوشبختانه پس از دو ماه غفلت و عدم واکنش مدیران و متولیان سازمان فرابورس به پدیده شوم سفته بازی و نوسانگیری با سهام بازار پایه، از امروز شاهد واکنش جدی و منطقی این نهاد ناظر بر عملیات سودجویانه و دستکاری قیمتها در نمادهای بازار پایه هستیم . بطوریکه برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی بازیگر در این نمادها، کمی ترسیده اند. حال در صورتیکه سازمان بورس در مقابل این افراد سودجو و عملیات مخرب سوداگرانه، واکنش های شدیدتری نشان ندهد، بزودی ارکان بورس تهران و اعتماد مردم به این بخش از فعالیتهای اقتصادی از بین خواهد رفت چرا که با دستکاری قیمتی و رشد 30 تا 600 درصدی قیمتها در این نمادهای خاص و هدف گذاری شده – بزودی حباب موجود در این سهام خواهد ترکید و مثل همیشه صدهها هزار سهامدار زیانده و مالباخته ... بر جای خواهد ماند. افرادی که با رویای میلیاردر شدن یک شبه، پای به این وادی گزارده اند و سهام بنجل و شرکتهای ورشکسته بازار را به چندین برابر ارزش ذاتی و واقعی آن خریده اند.

و اما برخی نمادهای شرکتهای بزرگ که تا چند روز پیش با اقبال بازار و رشد و رونق همراه نبودند، اینک جانی تازه یافته و گرایش بعضی از فعالان بازار و فشار ورود نقدینگی به این سهام نیز در حال فزونی است. بطوریکه بیش از نیمی از بزرگان بازار در معاملات چند روز اخیر با رشد قیمتی مواجه شده اند و شاخص کل به مدد آن توانسته کانال مهم 79 هزار واحدی را پشت سر گذارد و سودای فتح قله های رفیع تر را نیز در سر می پروراند. بدین ترتیب شاهد شکوفایی بورس تهران و بهار جانفزای بازار سرمایه کشور هستیم و امید است در ادامه سالجاری این بخش از فعالیتهای اقتصادی با رونق بیشتری نیز همراه باشد.

و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:

شاخص کل بورس 79390 (87+) واحد،

ارزش معاملات بورس 3209 میلیارد ریال،

ارزش معاملات فرابورس 2446 میلیارد ریال،

بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: تاپیکو، اخابر، فارس

بیشترین تاثیر منفی در شاخص: کگل، فملی، فولاد

بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): مشهد(530)، وبهمن2(146)، خساپا(125)، رتاپ(118)

توقف سهم: سهگمت،همراه

بازگشائی سهم: سفارس،وملت،خاذینح، وبشهر، فزرین

ارز آزاد (تومان): دلار آمریکا(3753)، یورو(4093)، درهم امارات(1033)

سکه(تومان): امامی(1.225.000)، نیم(692.000)، ربع(382.000)

پیش بینی بازار دوشنبه 4 اردیبهشت 96

با آغاز سال جدید شاهد رویکرد متفاوت سرمایه گذاران و فعالان بازار هستیم و رشد و رونق خوبی در این بخش از فعالیتهای اقتصادی پدیدار گشته است. بطوریکه حجم و ارزش معاملات روزانه تا سطح 500 میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کرده و سطح عمومی قیمتها و شاخص کل نیز با شیب تندی در حال افزایش است. در پایان معاملات امروز نیز بیش از 565 میلیارد تومان( به انضمام اوراق خزانه و بدهی) از سهام شرکتها در بورس تهران داد و ستد شد و شاخص کل با افزایش 87.87 واحدی خود را به نیمه کانال 79 هزار واحدی نزدیکتر کرد.

البته بخش اعظمی از رشد و هیجان اخیر بورس مدیون جهش قیمتی سهام حاضر در بازار پایه فرابورس است بطوریکه از بین 122 سهم حاضر در این بازار( شامل بازار پایه الف و ب و ج )، بیش از 100 سهم طی دو ماه اخیر با بازدهی بی نظیر و بی سابقه 30 تا 600 درصدی مواجه بوده اند! شایان ذکر است بیش از 90 درصد از 122 شرکت حاضر در این بازار، با زیان های انباشته سنگینی روبرو هستند که گاهأ زیان انباشته آنها بیش از 32 برابر سرمایه شان است! ( نظیر فسدید با زیان انباشته 3170 تومانی به ازای هر سهم). با اینهمه، با سوء استفاده سفته بازان و نوسانگیران از این 122 سهم طی دو سه ماه اخیر، ارزش بازار و بازدهی دارندگان سهام این شرکتها بیش از 12 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده در حالیکه مجموع زیان انباشته این شرکتها بیش از 30 هزار میلیارد تومان است!. یعنی هر چقدر بر زیان انباشته این شرکتها افزوده میشود، بهمان نسبت با رشد قیمتی و بازدهی بیشتری روبرو شده اند و حیرت آورتر آنکه، بسیاری برای خرید و سرمایه گذاری در سهام این شرکتها حتی به صف نیز نشسته اند!.

در این ارتباط و برای اثبات مدعا، کافیست به مقایسه قیمت 3 ماه پیش و فعلی سهامی چون خصدرا،کیسون،لکما، ،تپکو،غیوان،کقزوی،لپیام،وسدید،آینده،شکف،فالوم،فوکا،لازما،حاریا،شفارا،شپلی،شتولی،شسم،حفارس، خاور،نوین،فنرژی،کابگن،وثنو،ثاصفا،گپارس،پلاست،فسیلر،شزنگ،و دهها نماد دیگر ... بپردازید .

و اما طی چند روز اخیر و متعاقب کاهش قیمت مواد و محصولات پتروشیمی ( بالاخص اوره و متانول) در بازارهای جهانی، شاهد افت قیمتها و توقف حرکت رشدی اکثر نمادهای پتروشیمی در بازار هستیم. در گروه معدنی و فلزی نیز متعاقب کاهش قیمت مقاطع فولادی و سنگ آهن در بازارهای جهانی و داخلی، سهام مرتبط با این مواد نیز با کاهش قیمتها روبرو شده اند. لذا انتظار می رود شاهد تحرک قیمتی خاصی در صنایع و گروههای کامودیتی محور طی روزهای آتی نباشیم ولی برخی از صنایع و گروهها نظیر گروه انفورماتیک و گروه خودرویی ... میتوانند همچنان در کانون توجه بازار باشند. در این میان، نیاز به اصلاح قیمتی و استراحت شاخص کل پس از 21 روز رشد و رونق پایدار و مثبت بودن آن ، تا حدود زیادی احساس میشود و نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری نیز میتواند موتور محرکه بورس را تا مدتی کند نماید . هر چند که پس از انتخابات و با نزدیکی به فصل مجامع و موعد تقسیم سود نقدی شرکتها، انتظارات از ادامه رونق بازار سرمایه و پویایی آن دور از انتظار نیست.

کد خبر: 760837

وب گردی

وب گردی