فرهنگیان همچنان دغدغه معیشت دارند/ آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به تعامل برسند

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری صبح امروز خود با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به تعامل برسند، گفت: فرهنگیان سال هاست دغدغه معیشت دارند؛ برنامه وزارت آموزش و پرورش این است که این دغدغه را رفع کند و دولت یازدهم توانسته بیش از صد درصد حقوق فرهنگیان را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که برای روز معلم صبح امروز برگزار شد، ضمن قدرانی از جامعه معلمان و گرامی داشت یاد شهید مطهری، گفت: استاد مطهری فضیلت های زیادی داشته اما شخصیت معلمی او برای ما مهم است که بسیار برجسته بوده است.

او با بیان خاطره ای از استاد مطهری گفت: مطهری معتقد بود رابطه معلم و شاگردی یک طرفه نیست و موضوعی دو طرفه است. ما نیز باید بیاموزیم، نگاهمان در کلاس درس نگاه بالا به پایین نباشد. معلمان نقش کلیدی در نظام تعلیم و تربیت و تربیت نسل آینده دارند. آنها در طول تاریخ ایران با سخت کوشی، دلسوزانه و عاشقانه در امر تعلیم و تربیت فعالیت کردند. اگر معلمی عاشق کار خود نباشد تاثیرگذاری اش زیاد نخواهد بود و همین است که باید از چنین مقامی تجلیل کرد.

دانش آشتیانی با مروری بر رویکرد آموزش و پرورش در دولت یازدهم، گفت: اولین مسئله این است که آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه ای است و نه مصرفی. مقام معظم رهبری هم بر این موضوع بارها تاکید کرده اند. تلاش کردم برنامه‌های ارائه شده‌ام برای این وزارتخانه مبتنی بر واقع گرایی و تحول خواهی باشد. با سابقه‌ای که دارم، تلاش کردم این بینش را در مدرسه اجرا کنم و برای این موضوع طرح و برنامه دارم. هرچند مسائل تعلیم و تربیت در کوتاه مدت قابل حل نیستند و مهم آن است که در مسیر صحیح حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در همه نظام های دنیا، مهم ترین رکن توسعه هر کشور آموزش و پرورش است، گفت: رکن اصلی توسعه بسیاری از کشورها آموزش و پرورش است زیرا نیروی انسانی کارآمد که موتور محرک توسعه است، حاصل نظام تعلیم و تربیتی مطلوب است. در این میان نیازمند این هستیم که آموزش و پرورش را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم.


او با تاکید بر اینکه میان آموزش و پرورش و آموزش عالی باید پیوستگی ایجاد شود، افزود: پیوستگی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئله دیگر مورد تاکید ماست. در آموزش و پرورش نزدیک به 13.5 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه داریم، اما به موازات این در آموزش عالی 5 میلیون دانشجو در بیش از 2500 واحد دانشگاهی داریم. اگر این دو عدد را کنار هم بگذارید، می بینیم که صندلی خالی بسیاری در آموزش عالی داریم و اما در آموزش و پرورش کلاس هایی با تراکم بالا وجود دارند. باید یک توازن بین آموزش متوسطه و آموزش عالی به وجود بیاید.

دانش آشتیانی ادامه داد: موضوع دیگر این است که جایگاه معلم در بسیاری جوامع بسیار برجسته بوده و مرجع است. در حالی که شاهد هستیم فرهنگیان ما دغدغه معیشت دارند که منحصر به چندسال اخیر نیست و یک مسئله کهنه است. معتقدیم معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد تا بتواند با آرامش در کلاس درس حاضر شود. در دولت یازدهم حمایت‌های خوبی از قشر فرهنگیان به عمل آمده است. به عنوان مثال در همین دوره با لحاظ کردن سال 96، بیش از 100 درصد حقوق معلمان افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: علی رغم اقدامات صورت گرفته معتقدم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم. مسلما باید در این باره اهمیت بیشتری به این قشر فرهیخته بدهیم. البته با معلمان که صحبت می کنم، دغدغه هایی فراتر از مسئله مالی دارند و می‌خواهند شان و جایگاه آن ها ارتقا پیدا کند. مسئله معلم ما بحث هویت و منزلت اوست. در این دولت امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شد و آرامشی در قشر معلمان ایجاد شده و احساس امنیت و آزادی کرده و احساس می کنند، می توانند مطالب خود را بیان کنند.

او ادامه داد: در جامعه باید به توسعه نقد و گفتگو و کنشگری اجتماعی توجه کنیم. بنده در مدت فعالیت مرتبا به صورت سرزده به مدرسه می روم و از نزدیک با معلمان صحبت می کنم و از مشارکت فکری آنها بهره مند می شوم. همچنین توجه به تشکل های صنفی را مدنظر دارم و تا کنون جلساتی با تشکل ها برگزار کرده‌ایم و شنوای نظرات آنها هستیم.

فرهنگیان از برخورد گزینش ناراضی هستند

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان از نحوه برخورد گزینش با آنها ابراز ناراحتی کردند، گفت: تلاش می کنیم روند گزینش را علمی کنیم و فردی را انتخاب کنیم که به لحاظ سواد، تخصص، ایمان و تقوا و.... شرایط لازم را داشته باشد. چنین نگاهی، منزلت و جایگاه معلمان را بالا می برد. درباره حراست ها هم مشکلاتی داشتیم. معنای حراست نگهبانی است و نه مچ گیری. نیاز داریم همکاران حراستی در کنار فرهنگیان قرار بگیرند و به آنها آگاهی بدهند. نوع تعامل این همکاران نیز می تواند باعث افزایش کرامت و شانیت معلمان شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نوع فعالیت معلم با نوع فعالیت کارمند متفاوت است و باید نحوه ارزشیابی از او هم متفاوت باشد. دستورالعملی صادر کردیم که معلم بتواند در مدرسه خودارزیابی داشته باشد و سپس در شورای مدرسه ضوابط کنترل و تایید شوند. اینکه معلم دوندگی کند تا تقدیرنامه بگیرد را در شان معلم نمی دانیم و سعی کردیم این روند را اصلاح کنیم. البته در مقابل به حقوق دانش آموزان هم توجه داریم و نباید طوری رفتار کنیم که شان و منزلت دانش آموز را زیر پا بگذاریم. حتی تاکید کردیم معلم ها در کلاس نمرات دانش آموز را نخوانند تا وی شخصیتش خدشه دار شود.

او با تاکید بر اینکه مدرسه باید محور همه برنامه ها و فعالیت ها باشد، افزود: ممکن است تصمیماتی در ستاد بگیریم که اشتباه باشد، باید به این موضوع توجه کرد. باید ساختاری ایجاد شود که مدیر مدرسه توسط معلمان انتخاب شود و بیش از هرچیزی خود یک معلم خوب باشد. بنده بر لزوم سیطره پرورش بر آموزش معتقدم. باید از حافظه محوری به سمت خلاقیت محوری حرکت کنیم. باید از فضای رقابتی به فضای رفاقتی و صمیمی برسیم.

دانش آشتیانی بر کار تیمی تاکید کرد و گفت: سعی می کنیم کار تیمی را در روندهای آموزشی پررنگ کنیم. دنبال این هستیم که رویکرد فشار و استرس بر دانش آموزان را برداریم و به سمت شوق انگیز کردن محیط آموزشی برویم. در این صورت است که یادگیری عمق پیدا می کند. باید به همدلی میان خانه و مدرسه برسیم.

فرهنگیان نگران سرمایه هایشان نباشند

وزیر آموزش و پرورش درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش به فرهنگیان قول دادم که صندوق را ساماندهی کنم و نیروهایی که کارآمدی لازم را ندارند از مسیر قانونی تعویض کنم، بنابراین در این راستا مدیرعامل و هیات مدیره را تعویض کردیم. همکاران ما در صندوق تک تک شرکت ها را بررسی و نیروهای ناشایست را تغییر دادند.

او ادامه داد: می خواهیم نگاه تصدی گری بر سرمایه را در برنامه صندوق عوض کرده و به سمت مدیریت سرمایه برویم. یکی از مشکلات ما بانک سرمایه بود که وام بی ضابطه داده بودند و در این دولت متوجه تخلفات بانک سرمایه که از سال 87 رخ داده بود شدند و وزارت اطلاعات وارد شد و جلوی تخلفات را گرفت.

دانش آشتیانی افزود: ما هم سعی کردیم در هیات مدیره بانک سرمایه حابجایی انجام دهیم که محقق شد. البته می‌خواستیم زودتر اتفاق بیافتد اما روندهای قانونی طول کشید. تحت فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشود اما به این نتیجه رسیده بودم در زمان او هم خلاف‌هایی رخ داده و او را عوض کردیم. جای نگرانی برای فرهنگیان نیست و سرمایه شان حفظ شده و امیدواریم به سمت کارآمدی بیشتر صندوق حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌های خود برای آینده آموزش و پرورش گفت: توسعه آموزش در مناطق محروم، گشودن درهای آموزش و پرورش به روی صاحبنظران، چابک سازی در آموزش و پرورش، تشکیل کارگروه‌های امور رفاهی، اصلاح روندها و فرآیندها، زسرساخت و پیاده سازی سند تحول، تامین نیروی انسانی، کمیته ملی آموزش، نظام معلمی و اقتصاد آموزش و پرورش از برنامه های مهم است که در دستور کار قرار دارد، در این جهت کارگروه‌ها تشکیل شده‌اند و پیش نویس نظام معلمی هم آماده شده است تا در مراحل بعدی در روندهای قانونی مصوب شود.

10 هزار میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان پرداخت شده

او در پاسخ به خبرنگاران درباره عمل نکردن به برنامه های وعده داده شده، گفت: به برنامه های خود عمل کرده‌ام.بیش از 10 هزار میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان را در این مدت کوتاه پرداخت کردیم که پاداش پایان خدمت و معوقات فرهنگیان از این جمله بود. پرداخت پاداش سال 95 همه بازنشستگان را هم از این هفته شروع کردیم و 20 استان تا کنون پرداخت شده است. یکی از دغدغه های فرهنگیان بیمه تکمیلی بود که با جلسات کارشناسی بسیاری که برگزار شد، تمام بدهکاری به شرکت های بیمه‌ای را تسویه کردیم. اکنون از چند شرکت بیمه‌ای استعلام گرفته‌ایم و در اردیبهشت قرارداد بیمه تکمیلی بسته می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره اسکان فرهنگیان در ایام عید، گفت: این موضوع را به سنت قدیم انجام دادیم اما سعی کردیم با تزریق اعتبارات استانی سطح خدمت رسانی را ارتقاء دهیم. همچنین برای تشکیل سازمان نظام معلمی هم پیش نویس تهیه شده است. در راستای تمرکز زدایی بخشنامه‌هایی صادر کردیم و سعی شد برنامه‌های کوتاه مدت را عملیاتی کنیم.

عمده تخلفات صندوق ذخیره به بانک سرمایه مربوط است

دانش آشتیانی به اعداد و ارقام صندوق ذیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اعداد و ارقام درباره صندوق ذخیره فرهنگیان قطعی و نهایی نشده است. با نمایندگان مجلس قرار گذاشته بودیم تا زمانی که تحقیق و تفحص کامل نشده، عدد و رقمی اعلام نکنیم اما متاسفانه برخی نمایندگان اعدادی را اعلام کردند که درست نبود اما می توان گفت عمده تخلفات مربوط به بانک سرمایه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش به سند 2030 اشاره کرد و گفت: خودم اینگونه نیستم که به علت حاشیه‌ای تغییر موضع دهم. درباره سند 2030 گفته بودم تمام مواردی که در سند هست در سند تحول بنیادین خودمان هم آمده است اما به این معنا نبود که سند 2030 را اجرا نمی کنیم. در قوانین یونسکو آمده که اگر مطلبی با فرهنگ کشوری مغایرت داشته باشد می توان آن را اصلاح کرد. در سند 2030 هم در داخل کشور روی موضوع برابری جنسیت مانور داده می شود که در سند 2030 این کلمه حذف شده و عدالت جنسیتی جایگزین شده است. ضمن آنکه در آن سند هم منظور این بود که آموزش برای دختران و پسران برابر باشد اما برداشت هایی شده بود که در سند این واژه تغییر کرد. هرجای سند با فرهنگ و شرع ما تطبیق نداشته باشد به آن توجه می کنیم.

او درباره آزادی معلمان زندانی گفت: تا جایی که در توانمان بود این مسئله را دنبال کردیم اما مسئله آنها به مسائل معلمی‌شان مربوط نیست.

دانش آشتیانی در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با همکاری نهضت سوادآموزی اقداماتی برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل به عمل آمده و به دنبال آن هستیم که مراکز یادگیری را در استان ها تشکیل دهیم و از این طریق برای شناسایی و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل برنامه ریزی کنیم.

او ادامه داد: معوقات فرهنگیان در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش 11 هزار و 500 میلیارد تومان بود. سعی کردیم 7500 میلیارد تومان را در سال 95 از دولت بگیریم. برای امسال هم احکام خوبی در بودجه و برنامه ششم قرار دادیم و اکنون هم به شدت دنبال آن هستیم تا پاداش سال 95 را هم بپردازیم و حق التدریس شاغلان را هم تسویه کنیم.

هزار مدرسه خشت و گلی و هزار و 700 مدرسه کانکسی در ایران وجود دارد

وزیر آموزش و پرورش درباره یک دانش آموز افغانستانی مستعد که از شرکت در مسابقات ربوکاپ به علت ایرانی نبودنش باز مانده است گفت: حمایت های خوبی از سوی دولت برای ثبت نام اتباع خارجی انجام شده است. درباره این مورد خاص پیگیری های لازم را انجام می دهیم اما دستورالعمل ها و قوانین جشنواره خوارزمی از قبل تدوین شده است و در اختیار ما نیست.

دانش آشتیانی با اشاره به حضور زنان در آموزش و پرورش و عدالت جنسیتی گفت: تفاوتی در آموزش و محتوای آموزشی میان دختران و پسران وجود ندارد. تاکید بر اشتغال بانوان بخصوص در آموزش و پرورش داریم و البته معتقدیم حفظ کانون خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد و این منافاتی با اشتغال زنان ندارد. مهم آن است که چه برای مرد و چه زن غفلت از مساله خانواده در صورت اشتغال ایجاد نشود. در نهایت معتقدیم حضور زنان باید در آموزش و پرورش پررنگ تر باشد زیرا روحیه آنها با تعلیم و تربیت همخوانی بیشتری دارد.

او افزود: هدایت تحصیلی بر اساس سند تحول باید از دوران ابتدایی شکل بگیرد و معلمان استعداد و علایق و توانمندی دانش آموزان را شناسایی کنند اما هنوز محقق نشده و ما در دوره متوسطه می توانیم اقدامات کوتاه مدتی انجام دهیم و خانواده ها و دانش آموزان را با رشته های تحصیلی آشنا کنیم. برای سال 96 هیچ گونه اجباری برای هدایت تحصیلی نداریم و سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد برای رشته هایی که علاقه مندان زیادی دارند را تا حد امکان افزایش ظرفیت داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: از همه فرهنگیان و کسانی که می توانند رای بدهند تقاضا دارم پای صندوق های رای حضور یابند. تجربه سالیان پس از انقلاب نشان داده سرنوشت کشور پای صندوق های رای رقم خورده است. البته مدارس ما در استان ها حوزه های رای گیری هستند و فرهنگیان همکاری خوبی در انتخابات داشته اند و در این انتخابات هم خواهند داشت.

دانش آشتیانی با اشاره به مدارس ناایمن در مناطق محروم گفت: هزار مدرسه خشت و گلی و هزار و 700 مدرسه کانکسی داریم. تلاش می کنیم ظرف دو سال این کلاس ها را به کلاس های استاندارد و ایمن تبدیل کنیم. برای عشایر با توجه به کوچ رو بودنشان باید مدلی متناسب در نظر بگیریم که با تغییر جای زیست مجددا با مشکل مواجه نشوند. 68 هزار کلاس نیازمند تخریب و نوسازی داریم و بیش از 90 هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شود.

خبرنگار: مهرنوش زارعی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 763361

وب گردی

وب گردی