نمایشگاه کتاب امسال بخش‌هایی از موزه‌ی عبرت را در غرفه‌ی عبرت به نمایش گذاشته است.

به گزارش ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، عبدالله عزیزیان راهنمای موزه عبرت در نمایشگاه کتاب تهران، در رابطه با اهداف برپایی این موزه در نمایشگاه کتاب گفت: هدف ما از برگزاری موزه این است که نسل جوانی که اطلاعات زیادی از جنایات رژیم شاهنشاهی ندارند، از اتفاقاتی که در زندان‌های رژیم شاه بر زندانیان گذشته مطلع شوند.

عزیزیان افزود: در نمایشگاه، جوانان و دانشجویان و اقشار مختلف مردم حضور دارند و می‌توانند علاوه بر بازدید از نمایشگاه، از موزه‌ی عبرت هم دیدن کنند.

وی عنوان کرد: غرفه‌ی موزه‌ی عبرت، بخشی از موزه‌ی اصلی را که در خیابان فردوسی قرار دارد، به نمایش گذاشته است تا مردم با دیدن بخش‌های مختلف آن از جنایات رژیم شاه مطلع شوند.

مسئول غرفه با بیان اینکه موزه‌ی عبرت در استان‌های اصفهان، اردبیل، همدان، ایلام و آبسرد دماوند هم قرار دارد، گفت: در موزه‌ی عبرت، فیلم‌هایی از گفتگوی زندانیان پهلوی مانند مرضیه حدیدچی (دباغ)، تاریخ و اطلاعات درباره‌ی زندان و شکنجه‌گران دوران پهلوی پخش می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، فیلم وسایل شکنجه ساواک مانند تخت، شلاق، آپولو، شوک الکتریکی، قفس داغ و حوض آب به نمایش درآمده است تا افراد پی به مظلومیت مردم و ظلم شاه ببرند.

عزیزیان بیان کرد: عکس‌هایی از شکنجه‌گران ساواک، شهدا و مبارزان انقلاب و ماکت ساخته شده از زندانیان هم در این موزه به نمایش درآمده است.

عزیزیان اضافه کرد: شاه مستقیم بر این زندان نظارت داشت و از آن بازدید کرده بود. این زندان در سال 1311 طبق دستور رضاشاه توسط آلمانی‌ها ساخته شد و در سال 1379 به موزه‌ی عبرت تبدیل شد.

گفتنی است، غرفه‌ی موزه‌ی عبرت در کنار غرفه‌ی شهدای حرم مقابل غرفه‌ی رسانه‌های دیجیتال قرار دارد.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

دریافت و انتشار:سلیمی

500

کد خبر: 766079

وب گردی

وب گردی