افزایش ظرفیت برداشت گندم آبی تا 13 تن در هکتار

رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر گفت: درصورتی که فعالیت های به زراعی و اصلاح نباتات بخصوص در زمینه گندم به خوبی انجام شود، می توان متوسط برداشت گندم آبی در سطح مزارع را از 4 تن به 13 تن افزایش داد که این امر با مدیریت آب در مزرعه محقق می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ گودرز نجفیان در آیین گشایش نمایشگاه روزهای مزرعه که به مدت 3 روز در کرج با همکاری انجمن کشاورزی آلمان (DLG ) برگزار می شود، افزود: ایران در تولید بذر بعضی از محصولات همچون کلزا و ذرت ظرفیت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند به خوبی در این بخش وارد شود، افزود: خصوصی سازی در کشور ما امتحان خود را به خوبی پس داده و در این بخش اگر تولید بذر جایگاه خود را در کشور به دست آورد، می توانیم توفیقات خوبی را حتی در صادرات داشته باشیم.

وی اظهار داشت: گواه آن این است که در روزهای اخیر یک شرکت خصوصی با تولید بذر ذرت هیبرید توانست 6 تن از آن را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه ارزش صادرات بذر در بازار داخلی از سال های 90 تا 94 حدود 7 میلیون دلار بوده، گفت: در زمینه تولید بذر ذرت، سورگوم، سبزی و صیفی شرکت های خصوصی خوبی شکل گرفته اند که با موفقیت کار می کنند و در سال های آینده در عرصه، رقابت خواهند کرد و امیدواریم کار آن ها به قدری قوی باشد که دولت نخواهد با آن ها رقابت کند.

نجفیان با بیان اینکه ایران در تولید بذر محصولات وارد کننده است، اضافه کرد: خصوصی سازی آزمون خود را پس داده و تا بذر جایگاه خود را پیدا نکند بخش خصوصی مایل به سرمایه گذاری در آن بخش نیست.

وی ادامه داد: صادرات بذر در کشور باید انجام شود و اگر زیرساخت های آن فراهم شود شرکت های تولید کننده بذر را می توان پویا تر کرد و ایران به دلیل شرایطش در بعضی محصولات ظرفیت خوبی دارد.

نجفیان یاد آور شد که با رشد جمعیتی که با آن در سطح دنیا روبرو هستیم و میزان آن تا سال 2050 به 9 میلیارد نفر می رسد، تاکید کرد که با این وضعیت تقاضا برای افزایش محصولات اساسی روز به روز افزایش می یابد که جواب به آن فقط با توسعه کشت محصول ممکن است نه توسعه سطح زیر کشت و این امر فقط تنوع ژنتیکی جوابگوی آن است که این امر با اصلاح نباتات میسر می شود.

وی به فعالیت موسسه تحقیقاتی اصلاح بذر در زمینه تولید بذر اشاره کرد و گفت: تا کنون توسط این موسسه 194 رقم اصلاح شده غلات، 70 رقم دانه روغنی، 31 رقم حبوبات، 25 رقم چغندر قند، 31 رقم علوفه، 16 رقم پنبه و ... تولید شده است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 766577

وب گردی

وب گردی