عواملی که باعث پیروزی روحانی با رای بالا در انتخابات شد

غلامرضا حیدری، نماینده مجلس دهم*

غلامرضا حیدری نماینده مجلس دهم در یادداشتی که در اختیار ایسکانیوز قرار داد به بحث عوامل پیروزی حسن روحانی در انتخابات دوازدهم پرداخت.

متن یادداشت در ادامه آورده می شود:

مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم دلایل مختلفی داشت و عوامل مختلفی توانست مردم و بخصوص افرادی که در این چند دهه با صندوق آرا قهر کرده بودند را پای صندوق آرا بیاورد. یک عامل این بود که در این انتخابات به صورت عریان مشخص بود که رقابت بین دو اندیشه و رویکرد است. یک رویکرد که رویکرد آقای روحانی بود، به وضوح گفته بود عوامل مثبت جهت توسعه، چه در داخل کشور چه در خارج کشور باید مد نظر باشد. بجای خروس جنگی بودن باید ارتباطات مثبت در راستای منافع ملی داشته باشیم.

این رویکرد می گوید در حالی که برای منافع کشور با روسیه چانه زنی کردیم با غرب نیز چانه زنی کنیم. با توجه به خاطرات تلخ از پشت خنجر زدن های روسیه، اگر بخواهیم تمام تخم مرغ ها را در این سبد بگذاریم آسیب خواهیم دید. آقای روحانی باید از آرای ملت به خوبی محافظت کند. در سیاست خارجی منافع ما در روسیه نیست و باید با غرب هم درباره منافع کشور نیز چانه زنی کنیم.

این رویکرد اعتقاد دارد نباید شهروند درجه یک و دو داشته باشیم. همه شهروندان ایران از همه اقشار و اقوام و مذاهب را باید شهروند درجه یک بدانیم. ایرانیان مقیم خارج کشور هم شهروندان درجه یک ایران باشند.

حمایت بزرگان کشور و بخصوص پیام رئیس دولت اصلاحات به عنوان لیدر این جریان، که تمام قد از مدت ها قبل تلاش کردند که دولت حمایت شود و از مسیر شکل گرفته صیانت کردند را در این رابطه مهم بود.

از طرف دیگر فضای مجازی در آگاه سازی عموم مردم تاثیرگذاری مستقیم داشت و مردم توانستند به صورت آنلاین و با کمترین زمان ممکن، به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند.

از عوامل دیگر که در ایجاد اعتماد مردم و حضور آنها پای صندوق آرا تاثیر گذار بود دیدن صداقت دولت در برخورد با مسائل مختلف در این سه سال و نیم است. ایشان وعده های تو خالی از جمله دادن پول نقد به مردم و از سوی دیگر با بالا بردن هزینه زندگی، خالی کردن چند برابر آن از جیب مردم را عامل بی اعتمادی به دیگر افراد دانست.

افرادی که پرچم دار مبارزه با برگزاری کنسرت بودند و حتی در این زمینه اعلام استقلال کردند آنها تمام تلاش خود را جهت توجیه گذشته خود و کسب رای از طریق نزدیکی به هنرمندان انجام دادند. همان افرادی که هرچه پتک داشتند بر سر نه تنها هنرمندان بلکه دوست داران هنر زدند، با چرخشی در کوتاه ترین زمان دوست دار هنر شدند.

مردم در انتخابات اعلام کردند که همه ما کلیت نظام و رهبری را قبول داریم و تداوم این نظام را در توسعه ایرانی آباد و پیشرفته می دانیم و همه شهروند درجه یک هستیم و حاکمیت باید همه شهروندان را درجه یک بداند. مردم در انتقال این پیام سنگ تمام گذاشتند.

امید است تمام کسانی که دغدغه داشتن ایرانی آباد و پیشرفته دارند، بتوانند از این آرا حفاظت کنند و آقای روحانی بتواند با ترمیم کابینه دوم، در راستای احقاق حقوق اساسی ملت و رفع فقر و محرومیت و نیز ارتباط سازنده با جهان هرچه موفق تر باشد.

خبرنگار:‌ سید احمد حسینی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 780111

وب گردی

وب گردی