دخانیات در 16 درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر دخیل است

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: دخانیات در هر سال باعث مرگ بیش از 7 میلیون نفر در جهان می شود در ایالت متحده بیش از 1.4 تریلیون دلار مخارج خانوارها و دولت از طریق هزینه بهداشتی و بهره وری در این زمینه از دست رفته است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، جلوگیری از مصرف دخانیات در کشورها می تواند از بیماری ها و مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با دخانیات جلوگیری کند.بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت این اقدام در مقیاس بزرگتر می تواند باعث کاهش تخریب محیط زیست شود.

در روز جهانی بدون دخانیات در سال 2017، که به بررسی توسعه دخانیات و تهدیدهای ناشی از آن در کشور های جهان اختصاص داده شده و از دولت ها خواستند در زمینه کنترل دخانیات اقدامات قوی و مناسبی را در نظر بگیرند که برخی از این اقدامات عبارتند از ممنوعیت بازاریابی و تبلیغات دخانیات، ترویج بسته بندی ساده از محصولات دخانیات، افزایش مالیات غیر مستقیم و تاکید بر عدم مصرف سیگار در مکان های عمومی داخلی و محل کار.

دخانیات در هر سال باعث مرگ بیش از 7 میلیون نفر در جهان می شود در ایالت متحده بیش از 1.4 تریلیون دلار مخارج خانوارها و دولت از طریق هزینه بهداشتی و بهره وری در این زمینه از دست رفته است

دخانیات قاتل بیش از میلیون نفر درسال

دخانیات در هر سال باعث مرگ بیش از 7 میلیون نفر در جهان می شود در ایالت متحده بیش از 1.4 تریلیون دلار مخارج خانوارها و دولت از طریق هزینه بهداشتی و بهره وری در این زمینه از دست رفته است.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت دکتر مارگارت چان در این باره می گوید: توتون و تنباکو همه ما را تهدید می کند و باعث به وجود آمدن عواملی چون فقر، کاهش بهره وری اقتصادی، انتخاب مواد غذایی خانگی نادرست و آلودگی هوا در محیط های داخلی خواهد شد.

وی می افزاید: با در نظر گرفتن اقدامات قوی و مناسب در راستای کنترل دخانیات ، دولت ها می توانند آینده کشورهای خود را به وسیله حفاظت از کاربران توتون و تنباکو تضمین کنند همچنین می توانند برای تامین مالی بهداشت و سایر خدمات اجتماعی ایجاد در آمد کنند.

در حال حاضر همه کشورها برنامه هایی در راستای توسعه پایدار، که هدف آن تحکیم صلح جهانی و ریشه کن کردن فقر تا سال 2030 است را در دستور کار خود دارند عناصر کلیدی این برنامه شامل اجرای کنوانسیون WHO در راستای کنترل دخانیات، کاهش مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی و ریوی ، سرطان و دیابت تا سال 2030 است که مصرف دخانیات با این بیماری ها رابطه تنگاتنگ و خطرناکی دارد.

دخانیات در 16 درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر دخیل است

دخانیات مردم ، توسعه ملی و منطقه ای در بسیاری از نقاط جهان تهدید می کند که برخی از این تهدید ها به شرح زیراست:

فقر: حدود 860 میلیون سیگاری بزرگسال در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​زندگی می کنند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که در خانواده های فقیر، هزینه های محصولات توتون و تنباکو بیش از 10 درصد از کل هزینه خانوار بوده است که بدان معناست که پول کمتری برای مواد غذایی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در نظر گرفته می شود.

حدود 860 میلیون سیگاری بزرگسال در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​زندگی می کنند

کودکان و آموزش و پرورش: در زمینه کشاورزی به دلیل کار کردن در مزارع تنباکو ، حدود 10 تا 14 درصد از کودکان از آموزش و پرورش باز می مانند.

زنان: حدود 60 تا 70 درصد از کارگران مزرعه دخانیات را زنان تشکیل می دهند که در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار دارند.

سلامتی: توتون و تنباکو در 16 درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر دخیل است.

خبرنگار و ترجمه:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 783221

وب گردی

وب گردی