حفظ روابط منطقی با همسایگان از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: حفظ روابط منطقی و ممتاز و تقویت دوستی و همکاری با همسایگان از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش روز ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان در مطلبی در کانال تلگرامی خود افزود: در مورد قطع روابط چند کشور عربی با قطر افزود: 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس هیچگاه متحد واقعی نبوده اند.

وی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش شده تا روابط با همسایگان و از جمله رابطه عربی در حوزه جنوبی خلیج فارس در بهترین و مطلوبترین وضعیت باشد که البته مداخلات خارجی و برداشت های نادرست برخی طرف های مقابل در مقاطعی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: متاسفانه سیاست های قبیله ای ، فرقه گرا ، دیپلماسی دلار و راهبرد توسعه صادرات اندیشه های وهابی از سوی سعودی و معدود متحدان آن به جهان ، بیش از هر چیز منطقه و جهان اسلام را در معرض تفرقه ، اختلاف ،افراط گرایی و تروریسم تکفیری قرار داده است.

عبداللهیان افزود: امروز حاکمان آل سعود در وضعیت بدی قرار دارند و دچار سرگیجه سیاسی شدیدی اند که نه تنها قادر به حل مشکلات خود در درون شورای همکاری خلیج فارس نیستند که خود بخش اصلی مشکل آفرینی در منطقه بشمار می روند.

وی تصریح کرد: مقامات سعودی با اتکاء نادرست به بیگانگان تصور می کنند با توسل به دیپلماسی قطع رابطه سیاسی، اتخاذ رویکرد نظامی و امنیتی و وعده دلار های نفتی، تهاجم نظامی به همسایگان و تقویت روحیه تروریسم پروری در منطقه می توانند رهبری جهان عرب و اسلام را تصاحب کنند و مسائل را به نفع نوزاد ناقص الخلقه حاصل از 'هم پیمانی سیاسی -امنیتی تل اویو و ریاض 'حل و فصل کنند.

به گفته وی، در این راستا عربستان برای کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس (باصطلاح هم پیمانان خود) هم اعتباری قائل نیست.

عبداللهیان خاطرنشان کرد: ما قبلا به سعودی و برخی کشورهای حامی تروریسم گوشزد کرده بودیم که این سیاست ، امنیت همگان را تهدید می کند و جز تفرقه و اختلاف در منطقه نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر سیاست اصولی خود مبنی بر ضرورت حفظ امنیت جمعی منطقه ای - بدون مداخلات خارجی - تاکید می ورزد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد: تهران با سیاست های قلدرمابانه ، تنش آفرین و تروریسم پرور از ناحیه هر کشوری که باشد قویا مخالف است.

وی افزود: تهران راه حل مشکلات منطقه را توقف استفاده ابزاری از تروریسم و همچنین گفتگوی مستقیم و توام با احترام متقابل می داند.

بنا به این گزارش عربستان سعودی، امارات و بحرین اعضای شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه اعلان کردند که مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر عضو دیگر این نهاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، بسته اند.

شبکه خبری اسکای نیوز در خبری فوری پس از اعلام قطع رابطه امارات،عربستان،مصر و بحرین با قطر اعلام کرد: امارات از اتباع خود خواسته از سفر به قطر یا اقامت در آن و یا حتی عبور از داخل مرزهای آن خودداری کنند.

امارات ادعا کرد: علت قطع رابطه این کشور با قطر تداوم حمایت و ارائه کمک های مالی این کشور به گروه های تروریستی، افراطی و طایفه ای است.

اسکای نیوز افزود: عربستان نیز با بستن همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر، عبور از خاک ، آسمان و آب های منطقه ای خود را برای شهروندان این کشور ممنوع اعلام کرد و به نوعی قطر را در محاصره قرار داد.

بحرین نیز در کنار امارات و عربستان، ضمن بستن مرزهای هوایی و زمینی خود با قطر، دیپلمات های قطری را از کشورش اخراج واز آنها خواست ظرف 48 ساعت خاک بحرین را ترک کنند. این در حالی است که به تازگی تنش میان دوحه با ریاض و ابوظبی بالا گرفته است.

301/300

کد خبر: 784514

وب گردی

وب گردی