بدون افزایش ظرفیت های داخلی برجام بی فایده است

اقتصاددان و استاددانشگاه عنوان کرد: تا زمانی که مدیران کشور تنها به فکر به کار گرفتن ظرفیت های موجود در داخل کشور باشند و اقدامی را برای به کارگیری صنایع و تکنولوژی هایی که منجر به پیشرفت اقتصادی کشور می شود فراهم نکند سرمایه گذاران خارجی اعتمادی جهت سرمایه گذاری در ایران نخواهند کرد.

الیاس نادران در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص دستاوردهای برجام در اقتصاد ایران گفت: توافق هسته ای فرصت هایی را برای کشور ایجاد کرد که منجر به رفع بهانه های نظام سلطه و ایجاد تعاملات بیشتر با کشورهای مختلف شد.

نادران خاطرنشان کرد: اجرایی شدن برجام زمینه ساز تامین سرمایه و ورود تجهیزات و تکنولوژی به کشور بود اما به دلیل کاستی هایی موجود در نوع توافق از طرف ایران، شرایط استفاده از امکانات موجود فراهم نشد و این امر باعث شد تا کشورهای طرف قرارداد به ویژه آمریکا با بهانه های جدید تحریم های گذشته را دوباره اعمال کنند.

به گفته این اقتصاددان، علیرغم اینکه گشایش های مختصری در مبادلات ارزی خرد به وجود آمده بود اما نقل و انتقالات پول و معاملات تجاری در سطح اقتصاد ملی فراهم نشد.

وی خاطرنشان کرد: بهانه های جدیدی که دیگر کشورها در سطح منطقه برای ایران اعمال کردند باعث شد تا محدودیت در مبادلات تجاری ایران فراهم شود و نیز کشور درگیر موانع جدیدی در منطقه شود، ایجاد ناامنی در داخل کشور باعث جلوگیری از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور شده است.

نادران گفت: اگر دولت تمام برنامه های لازم برای توافق هسته ای را اهتمام با اقتصاد مقاومتی می کرد این فرصت برای کشور فراهم می شد تا پر زور با دیگر کشورها وارد معامله شود.

استاددانشگاه گفت: به دلیل ضعیف بودن ایران در حوزه اقتصاد، دیگر کشورها را برای اعمال تحریم ها و موثر بودن تحریم ها مصمم کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به جای تمرکز بر مشکلات موجود در بیرون از کشور راه حل هایی را برای مشکل بیکاری و خروج از رکود که نیار به سرمایه گذار خارجی دارد، اتخاذ کند، اما تا زمانی که مدیران کشور تنها به فکر به کار گرفتن ظرفیت های موجود در داخل کشور باشند و اقدامی را برای به کارگیری صنایع و تکنولوژی هایی که منجر به پیشرفت اقتصادی کشور می شود فراهم نکند سرمایه گذاران خارجی اعتمادی جهت سرمایه گذاری در ایران نخواهند کرد.

نادران گفت: سرمایه گذاران خارجی زمانی جهت سرمایه گذاری به کشور ورود می کنند که شاهد به کارگرفتن ظرفیت اقتصادی کشور توسط مدیران باشند.

401

کد خبر: 786201

وب گردی

وب گردی