ارائه خدمات رایگان روانشناسی برای افراد متاثر از حوادث تروریستی

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت:تمام مراکز روانشناسی و مشاوره سازمان بهزیستی کشور برای افراد تخت تاثیر حوادث تروریستی اخیر به صورت رایگان خدمات ارائه خواهد کرد.

مهدی میر محمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به طرح محب سازمان بهزیستی کشور گفت:سازمان بهزیستی کشور،روانشناسان مجرب و داوطلب را در قالب طرحی به نام محب( مشاوره و حمایت های روانی و اجتماعی در بلایا) ساماندهی می کند که در آن تیم های روانشناس داوطلب برای مداخله در بلایای طبیعی یا انسانی مانند حادثه تروریستی مجلس و حرم مطهر امام خمینی(ره) آمادگی کامل را دارند.

وی ادامه داد:طی چند روز اخیر اعضای تیم محب به عیادت بیماران حادثه تروریستی رفته اند البته باید این موضوع را مدنظر قرار داد که چند روز اول حوادث به علت اینکه فضای سوگواری و وضعیت نامساعد روحی خانواده، زمان مناسبی برای مداخله تیم مشاور و مددکاران سازمان بهزیستی نیست هر چند که در صورت لزوم این اقدام صورت می گیرد.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: معمولا مداخلات سازمان بهزیستی به صورت 3 ماهه است یعنی تا 3 ماه پس از حادثه تداوم دارد و ما طی آن تلاش می کنیم با افرادی که دچار حادثه شده اند ارتباط داشته باشیم.

گام اول شناسایی افرادی است که در اثر حوادث نیازمند کمک هستند

وی با اشاره به اینکه گام اول شناسایی افرادی است که در اثر حوادث نیازمند کمک هستند گفت : من تصور می کنم در حادثه مجلس و حرم مطهر امام خمینی(ره) افرادی که در محل حادثه حضور داشتند یا مجروح شدند نیازمند کمک هستند همچنین خانواده شهدا که به صورت ناگهانی داغدیده شده اند و بعضی از کارکنان مجلس که تحت تاثیر این حادثه بودند موضوع بحث هستند.

جراحت های روانی

میر محمد صادقی افزود: افرادی که طی 5-6 ساعت حادثه در محل و معرض حادثه قرار داشتند و به نوعی بیم و امید زندگی و مرگ را تجربه کرده اند مهم ترین افرادی هستند که به کمک احتیاج دارند حتی ممکن است جراحت خاصی برنداشته باشند اما برخی حوادث ممکن است در افراد باعث بروز جراحت روانی شود.

وی بیان کرد: تاثیر تجربه فضاهای دلهره آور بر روی همه افراد یکسان نیست و ممکن است گروهی هنگامی که در چنین فضایی قرار می گیرند براساس شخصیت خود تاثیر پذیری بیشتری به نسبت به سایر افراد داشته باشند.بر این اساس تیم های روانشناسان باید مداخلات خود را سازماندهی کنند.

ارائه خدمات رایگان به افراد حادثه دیده

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: بعضی از این افراد خودشان به صورت مستقل به روانشناسان و مشاوران مراجعه می کنند اما تمام مراکز روانشناسی و مشاوره سازمان بهزیستی برای این افراد به صورت رایگان خدمات ارائه خواهد کرد یعنی تمام مراکز مشاوره خصوصی ای که دارای مجوز سازمان بهزیستی کشور هستند همچنین خود روانشناسان و مشاوران نیز به صورت داوطلبانه نیز این خدمات را انجام می دهند خود سازمان بهزیستی نیز هر گونه هزینه ای که این خدمات داشته باشد تقبل خواهد کرد.

200 مرکز مشاوره خصوصی در تهران

وی تاکید کرد:سازمان بهزیستی کشور در سطح تهران نزدیک به 200 مرکز مشاوره خصوصی وجود دارد طبیعی است این افراد پس از شناسایی این مراکز به آن مراجعه می کنند و سازمان بهزیستی کشور هزینه درمان این عزیزان را تقبل خواهد کرد و تیم های سازمان بهزیستی نیز در حال شناسایی افراد آسیب دیده از این حادثه هستند تا با آن ها ارتباط برقرار کنند.

701

کد خبر: 786203

وب گردی

وب گردی