دو رمان جدید در بازار نشر عرضه شد

دو رمان «نهنگی‌ که یونس را خورد هنوز زنده است» و «خشکسالی» توسط نشر چشمه راهی بازار نشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، رمان «نهنگی‌ که یونس را خورد هنوز زنده است» نوشته سعید محسنی و «خشکسالی» اثر «جی. جی. بالارد» با ترجمه علی اصغر بهرامی توسط نشر چشمه، وارد بازار نشر شد.

«نهنگی که یونس را خورد»، داستان مردی سی و سه ساله و کتابدار است، که زندگی روزمره اش در ملال خاص خود او پیش می رود و انتظار و تحمل هیچ هیجانی را هم ندارد. راوی داستان از کارهای یکنواخت و مشکلات هر روزش می گوید؛ از مادری که بر تخت افتاده است، خواهری که با یک بچه اسیر شوهری جاهل شده است، کارهایی که دست تنها باید انجام بدهد و نیروی کمکی هم هنوز تکلیفش مشخص نشده است. راوی از خاک نشسته بر کتاب ها می گوید و اندک افرادی که سراغ آنها را می گیرند. اما زندگی یکنواخت هر کس روزی از یکنواختی خارج می شود، اگر شخص خود شجاعت تغییر ندارد، بحران با روسری آبی، به نام و عطر پونه، چون پروانه ای بر شیشه، به زندگی او قدم می گذارد، مادرش از تخت اتاق بر تخت بیمارستان می افتد، داماد سهم ارث زنش را به زور می طلبد و دوچرخه که هر روز آرام و یکنواخت چرخ هایش می چرخید سرعتش کم و زیاد می شود.

سعید محسنی در این رمان میل گریزناپذیر از ملال را پیش می کشد، با آن بازی می کند و به روایتش می پردازد. پیشتر از سعید محسنی رمان «دختری که خودش را خورد» منتشر شده بود.

این رمان در ۱۶۹ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۴هزار تومان توسط نشر چشمه راهی بازار نشر شده است.

**خشکسالی رمانی نفس گیر

«خشکسالی» رمانی پُرماجرا و نفس‌گیر درباره‌ی خشک‌ شدنِ کره‌ی زمین و مرگِ آب، چیزی مثلِ آخرین روزهای حیات و تلاشِ قهرمان‌ها و آدم‌ها برای نگه ‌داشتنِ این حیات است. برای همین قصه‌ای در رمان اجرا می‌شود که از یک‌ سو پا در پیش‏گویی‌های عذاب‌آلود کتاب مقدس دارد و از سویی دیگر هراسِ بالارد از آینده‌ی بشر، خشونتی که بینِ این انسان‌‌ها وجود دارد و امیدِ بالارد به پیروزی انسان در واپسین لحظات یک رمانِ درخشان ساخته است.

«جی. جی. بالارد» را جادوگرِ اعظم داستان‌نویسی لقب داده‌اند. مردی با ذهنی پیچیده و مملو از نگرانی برای جنون انسان، جنونی که بسیاری از رمان‌های او را وارد فضاهای آخرالزمانی کرده است و رمان مشهورِ خشکسالی‏‌اش را می توان در این زمینه نام برد. نویسنده‌، این رمان را سالِ 1965 منتشر کرده است.

نویسنده‌ی رمان‌های تصادف، برج و امپراتوری خورشید، در این رمان، درامِ خود را بر پایه‌ی انهدام قرار می‌دهد، انهدامی که همه‌گیر است و در بطنِ آن انسان ایستاده است. بالارد همواره دغدغه‌ی سقوطِ انسان و تبدیلش به موجودی وحشی و مجنون را داشت، امری که به‏ تدریج رخ می‌دهد اما وقتی اتفاق بیفتد همه را می‌سوزاند. خشکسالی با این منش یکی از روایی‌ترین و ساده‌خوان‌ترین رمان‌های جی. ‌جی‌. بالارد نیز محسوب می‌شود، نابغه‌ای که همیشه می‌تواند در ناکجاآبادش مخاطب را غافلگیر کند.

این کتاب ا ثر «جی. جی. بالارد» با ترجمه «علی اصغر بهرامی» در 260 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 21 هزار تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.

502

کد خبر: 788723

وب گردی

وب گردی