جنگ مستقیم در سوریه امری بعید است

سفیر اسبق کشورمان معتقد است معادلات و بازی هایی که در سوریه وجود دارند در حال پیچیده تر شدن و خطرناک تر شدن هستند هرچند رویارویی مستقیم قدرت های جهانی در سوریه امری بعید به نظر می رسد.

افشار سلیمانی سفیر اسبق کشورمان در جمهوری آذربایجان ضمن گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اوضاع سوریه بیان داشت: با اینکه در ماه های اخیر اوضاع سوریه آرام تر از گذشته شده است، حوادثی در حواشی آن رخ می دهد که نگران کننده هستند. برنامه های احتمالی آمریکا می تواند روند حوادث را تغییر دهد. طبق ارزیابی های انجام شده توسط طرف غربی، احتمال استفاده دمشق از سلاح های شیمیایی بالا رفته است. این موضوع می تواند منجر به ایجاد ائتلافی علیه سوریه شود. ائتلافی که علاوه آمریکا، انگلستان و فرانسه را با خود همراه خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که اخیرا مطرح است، چگونگی پر کردن جای نیروهای داعش در سوریه است. اختلاف نظرهایی بین ائتلاف ضد و هوادار بشار اسد وجود دارد که جای او را با چه فرد یا افرادی می توان پر کرد. از طرف دیگر میان ترکیه و آمریکا درباره حمایت یا عدم حمایت از کردهای سوریه اختلاف نظرهایی جدی وجود دارد. ترکیه بارها نسبت به تسلیح نیروهای کرد حاضر در سوریه ابراز نگرانی کرده است و با مسلح شدن آن ها توسط طرف آمریکایی مخالف بود.

سفیر اسبق کشورمان تشریح کرد: از طرفی مناقشات عربستان و قطر تبدیل به عاملی شده است که طرفین از مسائل سوریه تاحدی دور شوند. اما کشورهایی چون ایران توانسته اند نقش خود را در سوریه حفظ کنند. با توجه به مشکلات پیش آمده و حملات هوایی که باعث مناقشات تازه ای میان روسیه و آمریکا شده است، تنش های دیگری نیز ایجاد شده اند. آمریکا هواپیما سوخو روسیه را هدف قرار گرفته داده و پهپاد ایران توسط نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه هدف قرار گرفته است. این مسائل ابهامات تازه ای نیز ایجاد کرده است.

سلیمانی بیان داشت: در مجموع پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه و رویکرد تازه دولت ترامپ در قبال سوریه، حواشی تازه ای بوجود آمده. احتمال حمله تمام عیار آمریکا به سوریه، جز احتمالات و گمانه زنی هایی است که حالا می توان از وقوع آن ها سخن گفت. جالب اینجاست که پیش از این آقای ترامپ گفته بود که ماندن یا رفتن بشار اسد برای او اهمیتی ندارد. اما حالا شرایط را به سویی هدایت می کند که برای رفتن بشار اسد مهیا شود و به نوعی تغییر موضعی 180 درجه ای داده.

وی تشریح کرد: اسرائیل نیز بحث بلندی های جولان را پررنگ‌تر پیگیری می کند و حملاتی را نیز به سوریه انجام می دهد. از طرفی در کنار تمام این مسائل، باتوجه به وجود داعش، نیروهای تروریستی و مخالفان مسلح بشار اسد، دیگر نمی توان چشم انداز مثبتی را برای سوریه متصور شد و در صورت عملیاتی شدن تهدیدات موجود، باید در انتظار دور جدیدی از اقدامات نظامی در سوریه باشیم. لذا امیدها نسبت به حل سیاسی بحران سوریه کاهش یافته است.

سفیر اسبق کشورمان گفت: تمام این تعدد نیروها و حضور کشورهای مختلف در سوریه نشان می دهد که بحران سوریه کلاف پیچیده ای است که به این زودی ها باز نخواهد شد.

سلیمانی افزود: البته رویارویی مستقیم قدرت های جهانی در سوریه امری بعید است و سوریه بیشتر به یک محل تلاقی جهت مانور قدرت های جهانی بدل شده. درست است که قدرت های بزرگ در این کشور صاحب منافع هستند، اما احتمال اینکه روسیه و آمریکا در شرایطی که توازن قوا میان آن دو وجود ندارد، وارد یک رویارویی مستقیم شوند بسیار بعید بنظر می رسد. هرچند نمی توان احتمال کنش ها و واکنش های نظامی و مقطعی میان آن ها را رد کرد.

303/300

کد خبر: 801500

وب گردی

وب گردی