به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس خود تاثیر بزرگی در ارتقای سطح آموزش عالی در سطح کشور گذاشت و گستره آموزش عالی را به دورافتادهترین شهرهای ایران افزایش داد. بسیاری از جوانان مستعد و علاقهمند که در گذشته امکان تحصیل در معدود دانشگاههای دولتی کشور را نداشتند با تاسیس دانشگاههای آزاد امکان تحصیل و پیشرفت علمی و دانشگاهی را به دست آوردند. حذف تعداد زیادی از رشتهها از مقطع کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی چند اثر منفی خواهد داشت؛ اول آنکه افرادی که علاقهمند به آن رشتهها هستند امکان تحصیل در رشته مورد علاقه خود را از دست میدهند و دوم آنکه بسیاری از استادان عضو هیاتعلمی و حقالتدریس آن دانشگاهها عملا بیکار خواهند شد. شاید با نگاهی منصفانه و غیرجانبدارانه این اقدام پاککردن صورتمساله باشد و راهحل درستی نیست و بهتر این است که وزارت علوم بهجای حذف که تبعات نامناسبی را نیز در پی دارد، به اصلاح نقاطضعف ادعایی میپرداخت و اگر هم قرار بر حذف برخی از کدرشتهها بود آن را در زمانی مشخص و اعلامشده و با شرط عدم اصلاح و ارتقای سطح علمی مورد نظر قرار میداد. ایراد دیگر این است که برخی واحدهای دانشگاهی با حذف واحد دوره ارشد مواجه شدهاند در حالی که همان واحد دانشگاهی قادر به جذب دانشجو در مقطع دکتری هستند! نکته دیگر اینکه برخی بخشنامهها و اصلاحات که به دانشگاههای دولتی و سراسری ابلاغ شده بودند درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی مرعی نشدهاند و این نشانگر غیرکارشناسی بودن و خلقالساعه بودن این تصمیم است. نکته عجیب این است برخی رشتهها که سالها در تعدادی از دانشگاههای خوب کشور تدریس میشدند، حذف شدهاند مثلا فقه و حقوق خصوصی و فقه و حقوق جزا در دانشگاه تهران مرکز حذف شده است اما رشتههای کمطرفدارتر در همین دانشگاه همچنان باقی ماندهاند و مشخص نیست ملاک حذف و ابقای رشتهها چه بودهاند و مناط و معیار چیست؟! ایراد اصلی غیرکارشناسیبودن این تصمیم است و اینکه حسب مسموع با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشورت نشده است و اینکه بیکار و سردرگمی هزاران عضو هیاتعلمی دانشگاهها اهمیتی برای تصمیمسازان نداشته است. هرچند علی الظاهر و براساس ادعای مطرحشده این اقدام وزارت علوم گرچه بهمنظور بالابردن کیفیت دانشگاهها بوده است ولی به دلیل عدم کارشناسی دقیق و توجه به ابعاد مختلف موضوع نمیتواند آثار مثبتی داشته باشد و اگر هم قرار بر اصلاحاتی است باید با برنامهریزی و در گذر زمان صورت پذیرد. »
200/202