مسمومیت شدیدبا مصرف سیب زمینی/ قسمت سبز رنگ سیب زمینی را مصرف نکنید

یک مهندس کشاورزی واصلاح نباتات گفت: سیب زمینی ها نوعی گلیکو آلکالوئید به نام سولانین تولید می‌کنند که ترکیبی سمی برای انسانها و حیوانات است.

به گزارش ایسکانیوز علی پورجم با اعلام این خبر به خبرنگار ایسکانیوز گفت:معمولا خوردن سیب زمینی به تنهایی مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است هنگامی که این سیب زمینی‌ها سبز رنگ می‌شوند آنها را مصرف نکنیم. سیب زمینی ها نوعی گلیکو آلکالوئید به نام سولانین تولید می‌کنند که ترکیبی سمی برای انسانها و حیوانات است. به طور معمول این سم میتواند حالت دفاعی دربرابر آفات وحشرات داشته باشد ولی در بدن انسان موجب مسمومیت شدید می شود. یک فرد بزرگسال با خوردن 450 گرم سیب زمینی سبز دچار مسمویت شدید سولانین خواهد شد.

وی گفت:علائم این مسمومیت معمولا بین 8 تا 12 ساعت بعد از هضم غذا بروز می کند و باعث کرامپ های روده ای معده ای و یا حتی اختلالات عصبی می شوند از علائم خفیف ناشی از مصرف قسمت های سبز سیب زمینی شامل سردرد ،سرگیجه ، درد شکم و تهوع هستند.

او افزود: سیب زمینی به دلیل کالری بالا وارزان بودن در سبد غذایی خانوار به طور معمول قرار می گیرد و از مواد مصرفی روزانه مثل نان وبرنج است.عمده حجم تولید این محصول به فصل پاییز مربوط می شود.و محصول مناطق سردسیر از کیفیت بهتری برخوردار است.

این کارشناس کشاورزی توصیه می کند، کشاورزان و تولیدکنندگان به منظور پیشگیری از بروز چنین مسمومیت هایی باید قبل از برداشت و همچنین پس از برداشت محصول دقت لازم را به عمل بیاورند و از قرار گرفتن محصول در گرما خودداری کنند.

702

کد خبر: 804594

وب گردی

وب گردی