صورت مالی  و تقسیم سود، نمادها را متوقف کرد/روند بازار سرمایه منطبق با اقتصاد کشور است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برگزاری مجامع عمومی و تصمیم گیری در خصوص صورت های مالی و تقسیم سود، منجر به توقف نماد معاملاتی شرکت هایی با سال مالی اسفند ماه شد.

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص آخرین وضعیت نمادهای متوقف در بازار سرمایه گفت:
درکنار این گروه از نمادهای معاملاتی برخی شرکت ها نیز براساس رویه های معمول جهت تغییر در وضعیت عملیاتی و نیز سود و زیان متوقف می شوند که این امر طبیعی است.
آقابزرگی اظهار داشت: علیرغم حساس بودن زمان نمادهای معاملاتی و تاکید سازمان بورس مبنی بر کوتاه بودن این زمان، گاهی اتفاق می افتد که شرکت ها قادر به ارائه اطلاعات مورد نظر سازمان منطبق با فرمت های پیش بینی شده نیستند و یا بنا بر هر دلیلی وقفه ای در ارائه اطلاعات ایجاد می شود که این موضوع نه تنها جریان نقدشوندگی و معاملات سهام را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه موجب نگرانی فعالان بازار از طولانی تر شدن زمان توقف می شود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازگشایی نمادهایی که بدون تغییر در وضعیت سود و زیان هستند، نگرانی هایی وجود دارد افزود: دراین خصوص باید به دنبال راهکاری مناسب برای آن دسته از شرکت هایی باشند که تغییرات با اهمیتی را در اطلاعات خود اعمال می کنند و این امر باعث افزایش مسئولیت و نیز نگرانی سازمان بورس می شود.
او تصریح کرد: با توجه به این که مسئولیت ارائه اطلاعات برعهده مدیران شرکت ها است بنابراین باید سیاستی انگیزشی برای مدیران ناشران وجود داشته باشد که قادر به شناسایی عملکرد مناسب و غیر مناسب برخی مدیران باشند تا از این طریق برخی مدیران که با عملکرد خوبی همراه هستند به معدود مدیرانی که بنا بر هر دلیلی توانایی ارائه اطلاعات لازم را ندارند معرفی شوند.
آقابزرگی گفت: باتوجه به محدود شدن نوسان قیمت سهام به دلیل حضور فعالان متعدد، بنابراین عمق بازار و حجم معاملات باید به میزانی افزایش پیدا کند که کمتر شخصی توانایی تاثیرگذاری بر روند و تغییرات قیمت را داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی کشور و نیز بورس منطبق با یکدیگر هستند، اظهار داشت: طی چند وقت اخیر برخی از دلایل منجر به حرکت بورس خلاف جهت اقتصاد کشور بود که این نکته باعث نگرانی بسیاری از فعالان بورسی شد، می توان گفت پیش بینی های انجام شده از چشم انداز وضعیت اقتصادی، جهش قابل ملاحظه ای از اقتصاد کشور نسبت به بورس را نشان نمی دهد.
او مدیریت نرخ ارز در وضعیت فعلی اقتصاد کشور را قابل اهمیت دانست و گفت: برخی کارشناسان و مسئولین معتقد به ثبات و حفظ نرخ فعلی ارز هستند چرا که این امر تاثیر به سزایی را روی نرخ تورم خواهد داشت اما باید گفت که چنین سیاستی باعث عدم رقابت صادرکنندگان و تولید کنندگان داخلی با وارد کنندگانی خواهد شد که با نرخ نابرابر، کالای مشابه را بصورت قاچاق وارد کشور می کنند بنابراین آنها با خطر ورشکستگی و کاهش حجم فعالیت مواجه خواهند شد.
آقابزرگی با اشاره به آثار بلند مدت این سیاست برروی صنایع سنگین گفت: این اقدام ورشکستگی تولید کنندگان و نیز افت کیفیت محصولات را با خود به همراه دارد و به نظر میرسد که به طور قطع این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد و به ترتیبی اصلاح شود که منافع بنگاه های تولیدی و صادرکنندگان نیز تامین شود.

401

کد خبر: 805631

وب گردی

وب گردی