طرح های نیمه ‌تمام ایران، فرصتی برای سرمایه‌گذاری لوکزامبورگ است

همایش تجاری مشترک ایران و لوکزامبورگ امروز با حضور هیات 35 نفره ایرانی در لوکزامبورگ برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این همایش گفت : بسیار خوشحالم که در سفر به کشور زیبای لوکزامبورگ، فرصت حضور در همایش عاملین اقتصادی دو کشور برای من و هیات همراه فراهم آمد.
او افزود:روابط دو کشور ایران و لوکزامبورگ به ویژه در زمینه های اقتصادی از چشم انداز مثبت و رو به رشدی برخوردار است. دیدارهای اخیر وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و علاقه مندی و تاکید طرفین در جهت توسعه روابط اقتصادی و رفع موانع بانکی و مالیاتی و هچنین حضور هیات های تجاری کشور لوکزامبورگ در معیت معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوکزامبورگ و جناب آقای تلن در کشور ایران و متقابلا هیات های بازرگانی ایران در کشور لوکزامبورگ همگی نشانگر حمایت دولتمردان از بخش های خصوصی دو کشور است.
شافعی اظهار داشت : در نظر گرفتن این نکته ضروری است که موقعیت استراتژیک ایران می تواند این کشور را به پلی میان آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه تبدیل کند که نشان‌دهنده موقعیت جغرافیایی ایران به صورت طبیعی و نقش تاریخی آن در دوران شکوفایی جاده ابریشم در منطقه ای با بیش از 600 میلیون جمعیت است.
او افزود: اقتصاد ایران دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با تولید ناخالص ملی در حدود 425 میلیارد دلار است. امروزه نرخ تورم ما تک رقمی شده و به گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص ملی ما در سال 2016 میلادی 4.2 درصد رشد داشته ا� 1110 �ت و در سال 2017 این میزان به 4.6 درصد خواهد رسید.
همچنین ایران از لحاظ جمعیت، دومین کشور بزرگ این منطقه بوده و از آن مهم تر جمعیت باسواد 98درصدی آن است که با 4.8 میلیون نفر دانشجوی دانشگاهی، رتبه اول را از لحاظ تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی داراست. این آمار بالای جوانان تحصیل کرده می تواند سرمایه ای باشد برای شرکای خارجی ما که با هدف نوآوری توسعه منابع وسیع طبیعی کشور یا مدرنیزه کردن بخش خصوصی، تصمیم به همکاری با شرکت ها و موسسات ایرانی دارندکه برخی از این زمینه های همکاری شامل انرژی، انرژی های تجدید پذیر، پتروشیمی، معدن، ساخت و ساز، کشاورزی، حفظ و ترمیم محیط زیست، بخش سلامت و داروسازی، مخابرات، بازاریابی بین المللی، پژوهش و توسعه، سرمایه گذاری و بانکداری می باشند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : تقویت همکاری‌ها و افزایش تعاملات تجاری از مهمترین اهداف این سفر است. متاسفانه نگاهی به واقعیت‌های آماری نشان می‌دهد میزان واردات کشور لوکزامبورگ در سال 2016 میلادی براساس آمارهای بین‌المللی (ITC) حدود 19 میلیارد دلار بوده که سهم ایران از آن، تنها حدود 400 هزار دلار است و در مقابل از واردات 46 میلیارد دلاری ایران در همین سال، فقط حدود 4 میلیون دلار مربوط به لوکزامبورگ است.
او افزود : از طرف دیگر، مقایسه آماری بین حجم مبادلات تجاری دو کشور در طی سال های 2008 تا 2016 میلادی بیانگر کاهشی چشمگیر است به طوری که میزان صادرات ایران به لوکزامبورگ از حدود 5.1 میلیون دلار به 400 هزار دلار و رقم واردات از این کشور از حدود 33 میلیون دلار به 4 میلیون دلار تنزل پیدا کرده که ضروری است با ریشه‌یابی دقیق و اصولی، راه‌حل‌های عملی و کارساز جهت رفع این مشکل از سوی دو کشور اتخاذ شود.
شافعی گفت : با نگاهی به اقلام عمده وارداتی لوکزامبورگ از سایر کشورها مانند مواد معدنی، مواد شیمیایی، فلزات و مواد غذایی و صنعتی و پتانسیل موجود در کشور ایران در این زمینه ها و از طرف دیگر نیاز ایران در زمینه های فناوری اطلاعات، ارتباطات راه دور، خودرو، برخی خدمات فنی- مهندسی، آهن، فولاد، لاستیک، شیشه، آلومینیوم و حمل و نقل مواد شیمیایی که جزو صادرات کشور لوکزامبورگ است و اختصاص حتی درصد کمی از واردات این اقلام به طرف مقابل، می‌تواند به عنوان یک گام کوچک در آینده روابط تجاری دو کشور، تحول عظیمی را ایجاد کند. نکته حائز اهمیت در این خصوص امکان سرمایه گزاری مشترک و تعریف رابطه تجاری ماندگار و پایدار در حوزه‌های مذکور است و از این طریق می‌توان دورنمای روشنی در افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور متصور شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

402

کد خبر: 806323

وب گردی

وب گردی