خاطره سال هاي اصلاحات پيوندي تنگاتنگ با فعاليت هاي پررنگ انصار حزب الله و گروه هاي مشابهي چون آنها دارد. آن هشت سال اين گروه ها تا توانستند به هر دليلي به خيابان آمدند. هشت سال دوره احمدي نژاد اما دوران سكوت و عزلت آنها بود، عزلتي كه با روي كار آمدن حسن روحاني زنگ پايانش به صدا درآمد. حالاآنها دوباره قصد بازگشت به خيابان دارند، همان خيابان هايي كه هشت سال خالي از حضورشان بود. علي اصغر احمدي، معاون امنيتي وزارت كشور در دوره اصلاحات و معاون كنوني نهاد رياست جمهوري شايد يكي از افرادي است كه به واسطه مسووليتش قبل از دولت احمدي نژاد«خودسرها» را خوب مي شناسد. او درباره فعاليت هاي جديد انصار حزب الله در گفت وگويي كوتاه با «اعتماد»، هر چند نيت اين افراد را در ابتدا «خير» مي داند اما تاييدش بر تضادهايي است كه در اقدامات آنها وجود دارد.

شما در دوره اصلاحات به عنوان معاون امنيتي وزارت كشور با پديده نيروهاي «خودسر» از نزديك آشنا و درگير بوديد. اين گروه ها در دوره آقاي احمدي نژاد سكوتي هشت ساله در پيش گرفتند و اكنون در دوران دولت آقاي روحاني قصدي جدي براي شروع فعاليت هاي خود دارند و نكته مهم هم اين است كه تا اينجا از گرفتن مجوز فعاليت خودداري كرده اند. ارزيابي شما با توجه به تجربه حضورتان در دولت اصلاحات و همين طور حضور فعلي در دولت تدبير و اميد از اين دست اقدامات چيست؟
من در بحث انصار حزب الله كه اخيرا در جرايد و سطح جامعه با اين عنوان كه خودشان را براي برخي اقدامات سازماندهي مي كنند، ابتدا بايد بگويم كه نيت اين گروه را يك نيت خير مي دانم و اين انگيزه را ترغيب مي كنم. اما اينكه اين انگيزه و نيت را چطور بايد به منصه ظهور رساند و در سطح جامعه ساري و جاري كرد، جاي تامل جدي دارد. در نظام جمهوري اسلامي كه بر پايه قانون اساسي اداره مي شود و ميراث امام و شهداي ما است، به حسب قوانين موضوعه و قوانيني كه مجلس ما تصويب كرده است بر اين باوريم كه حتما هر اقدامي بايد در چارچوب قانون انجام شود. حتي اگر كسي احساس كند كه قانون ضعفي دارد، قدر مسلم اجراي قانون ضعيف بهتر از هر بي قانوني است كه فكر مي كنيم نيت خيري در آن وجود دارد. اگر جامعه نتواند خود را با قانون تطبيق بدهد، قطعا به سمت آنارشيسم خواهد رفت. امروز يك جرياني كه ممكن است رنگ و لعاب سياسي داشته باشد در يك دوره يي به لحاظ سياسي اظهار وجود مي كند و در يك دوره ديگر سكوت در پيش مي گيرد و باز به زعم خودش در يك دوره سياسي ديگر احساس تكليف مي كند، بايد اين را بداند كه اگر به خودش حق مي دهد وراي قانون و بالاتر از قانون ورود پيدا كند پس به ديگران هم بايد حق بدهد كه چين كاري بكنند. آيا در اين شرايط همه نيت ها خير خواهند بود؟ قطعا نه. آيا همه نيت ها بر پايه اعتقادات صحيح خواهد بود؟ من فكر مي كنم آن وقت جاي اشكال خواهد بود، چرا كه در مقابل همين جريان يك يا چند جريان ديگر هم پيدا مي شوند و آنها هم با همين ادعا مي خواهند اظهار وجود كنند. آن وقت حاكميت بايد با اين وضعيت چه كند؟ اگر قرار به برخورد باشد بايد با همه برخورد شود، اگر هم قرار است جلوي كسي را نگيرند، همه اين گروه ها بايد بتوانند آزادانه كار كنند. من مجددا تاكيد مي كنم اگر كساني با نيت خير مي خواهند كاري كنند، بايد چشم مان را بر قانون ببنديم؟

الان منتقديني مثل انصار حزب الله معتقد هستند كه قانون به درستي اجرا نمي شود و به همين دليل هم مي خواهند دست به اين اقدامات بزنند.
اگر مجريان ما ضعف دارند و گروه هايي به برخي موضوعات انتقاد وارد مي دانند، ما در كشور سيستم نظارت بر مجريان را داريم. مجلس شوراي اسلامي حتما بر دولت نظارت مي كند و قاعدتا بايد از اين طريق ضعف را برطرف كرد. اگر ضعفي هست تريبون هايي هم براي انتقاد وجود دارد. مضافا اينكه انتقاد كردن با اينكه عده يي به خيابان بيايند كاملامتفاوت است. انتقاد يك شيوه مدني و مشخص دارد، اما راه انداختن فعاليت هاي خياباني، انتقاد نيست. اين يك جور ورود به عرصه اجرايي و البته دخالت در كار اجرا است. مثلااگر كسي به قسمتي از نظام اجرايي كشور مثل بخش صنعت انتقاد دارد، بايد بيايد براي خودش وزارت صنعت راه بيندازد؟ عزيزان بهتر است بين انتقاد و دخالت در اجرا تفاوت قايل شوند. البته من اعتقادم اين است كه ضعف ما در حوزه هاي فرهنگي آن طوري نيست كه برخي گروه ها مي گويند. اگر مسائلي هم در جامعه هست به قول آقاي رييس جمهور بايد علمي و توسط خود جامعه و مردم و با فرهنگ سازي حل شود، وگرنه با اينكه تيم راه بيندازند و با موتور به خيابان بيايند كه نمي شود فرهنگ سازي كرد. حتما اين كارها مختص گروه هايي است كه عده و عُده و يك سري منابع مالي مشخص دارند. به هر حال اين مسائل جاي سوال است كه چگونه چنين حركت هايي پشتيباني مي شوند. الان گروه هايي دست به اين جور اقدامات مي زنند كه مي گويند مدافعان اصل نظام هستند. البته ما هم در نيت اين گروه ها شك نداريم. اما برخي مواقع شايد انسان با نيت خير كاري انجام دهد كه نتيجه اش منفي باشد. اصل نظام ما در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و در اصول مترقي چون ولايت مطلقه فقيه متبلور است. حالاآيا مي توان به بهانه دفاع از نظام و ارزش هاي آن همين قانون اساسي را زير پا گذاشت؟ اين قطعا يك تضاد خواهد بود.

شما هم به اين مساله اشاره كرديد كه برخي رفتارها مثل همين جريان مبارزه با فساد انصار حزب الله در دوره هاي سياسي مختلف متفاوت بود، به هر حال گاهي اين گروه ها يكباره دست به يك سري اقدامات شديد و حداكثري مي زنند و گاهي هم سكوت طولاني در پيش مي گيرند. به هر حال خيلي از منتقدين وضعيت حجاب در جامعه مثل آقاي مطهري يا خيلي از روحانيون سرشناس در دوره آقاي احمدي نژاد هم معتقد بودند كه اوضاع حجاب خوب نيست و همين انتقادات را در آن زمان هم مطرح مي كردند، اما انصار حزب الله آن زمان در سكوت كامل بود. چه برداشت سياسي از اين رفتار مي توان داشت؟
برداشت سياسي برخي گروه ها كه اين روزها با گرفتن برخي مواضع و دست زدن به اقدامات خاصي اعلام وجود مي كنند با تحولات سال هاي اخير خيلي با آنچه اين گروه ها عنوان مي كنند كه دغدغه آنها است انطباق ندارد. وقتي بعضي ها احساس مي كنند يك دولتي برخاسته از راي آنها نيست، اصلاخوب نيست كه در ادامه راه آن كسي را كه باب ميل شان نبوده بخواهند تحت فشار قرار دهند. اگر هم نيت خير است بالاخره رفتارهاي دوگانه آن را با نگرش ها و موضع گيري هاي سياسي قاطي خواهد كرد. تازه اگر هم جريان يك جريان سياسي باشد اصلابه نفعش نيست كه به دليل برخي مسائل سياسي و آن هم وراي قانون بخواهد اعلام وجود بكند. در دوره يي كه من معاون امنيتي وزارت كشور بودم در برخي موارد مثل جريان سال هاي 81 و 82 كوي دانشگاه، بعضي ها فكر مي كردند كه خودشان بايد بيايند و موضوع را حل كنند. اين وضعيت اقدامات نهادهايي كه طبق قانون موظف به حفظ امنيت بودند را مختل مي كرد. امر به معروف كار خوبي است و از واجبات دين ما است، اما اينكه با اهداف سياسي خلط شود و طي آن دولت مورد هجمه قرار بگيرد اصلاقابل قبول نيست و اين رفتار حتي سوءاستفاده از اصول ديني در راستاي منافع سياسي خواهد بود. يعني صورت شرعي آن هم مشكل خواهد داشت.










كار فرهنگي از طريق موتورسواري پسنديده نيست
رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري تاكيد كرد: اينكه عده يي بخواهند با موتورسواري در خيابان ها راه بيفتند و كار فرهنگي انجام دهند، پسنديده نيست. به گزارش ايلنا سيدرضا اكرمي با اشاره به گشت هاي موتوري انصار حزب الله گفت: در كشور ما كلمه فرهنگ معاني متكثري دارد و از مسائل اعتقادي تا مسائل اقتصادي را شامل مي شود. باور ما اين است كه كار فرهنگي بايد از خانه و خانواده شروع شود. چراكه اين خانواده است كه مي تواند انسا ن هاي وارسته را تربيت كند. وي افزود: ما قانون داريم، اما نه تنها توده مردم و انصار حزب الله، بلكه رييس جمهور هم در اقدامات خود بايد ببينند كه قانون چه مي گويد. خوشبختانه ما در بحث عفاف و حجاب مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 84 را داريم كه بايد آن را اجرا كنيم. اكرمي با بيان اينكه با اجراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بسياري از مشكلات مربوط به فرهنگ و ناهنجاري ها در اين رابطه كنترل خواهد شد، گفت: رسانه ها بايد در اين زمينه بيشتر فعاليت كنند. البته تذكر لساني وظيفه ديني همه ما مسلمانان است. حتي در مورد ريختن زباله در خيابان تا رعايت عفاف و حجاب بايد عالمانه، عادلانه و محترمانه تذكر بدهيم اما اين برخوردها بايد طبق قانون باشند.










گشت موتوري نداريم
دبيركل انصار حزب الله گفت: به وزير كشور درباره توضيح اقدامات خود نامه يي نوشتيم و اين مساله را جاي زيادي مطرح نكرديم اما در متن نامه به طور مشروح توضيح داديم كه خاطر وي آسوده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عبدالمجيد محتشم درباره اهميت امر به معروف و نهي از منكر در جامعه گفت: اين مساله در قانون اساسي و در بيان مسوولان نظام، بارها مورد تاكيد قرار گرفته اما اين شيوه از امر به معروف از سوي انصار حزب الله جنجال ساز شد و لذا ما وارد قضيه شديم. وي افزود: اينكه در اين ميان برخورد شود وظيفه نيروهاي موظف و رسمي در كشور است كه ان شاءالله در اين زمينه بنا شده فعال تر شوند و مقداري قضيه را هم، جمع و جور كنند. محتشم درباره استفاده از واژه «گشت موتوري» براي اين نيروها گفت: نخستين بار اين واژه در گزارشي در سايت انصار منعكس شد و متعاقبا در توضيح سوال يك خبرنگار درباره اين واژه گفتيم، چون اين واژه داراي ايهام و شائبه است و اينكه كار ما به نوعي تعارض و تداخل به وظايف نيروي انتظامي تلقي شده، از «گشت موتوري» عبور مي كنيم و ديگر اين كلمه را به كار نمي بريم. محتشم با تاكيد بر اينكه بحث ما «گروه هاي سيار امر به معروف» است، خاطرنشان كرد: اينكه طرف با موتور يا ماشين برود مساله يي عادي است و گشت موتوري به آن صورت كه نيروي انتظامي عمل مي كند، قطعا نخواهد بود.










سخنان وزير كشور فصل الخطاب است
رييس مركز اطلاع رساني و امور بين الملل وزارت كشور درباره گشت هاي انصار حزب الله و تاكيد دبيركل آن بر اجرايي شدن قطعي آن از هفته آينده گفت: مواضع وزارت كشور در اين خصوص همان صحبت هاي آقاي رحماني فضلي است كه پيش از اين اعلام كردند، صحبت هاي ايشان درباره موضوع حجاب و عفاف فصل الخطاب وزارت كشور است. به گزارش آنا، روح الله جمعه يي افزود: وزارت كشور متولي خود را دارد و آقاي رحماني فضلي نيز در اين زمينه به صورت شفاف و مستقيم موضع گيري كرد و مواضع اين وزارتخانه در برخورد با گشت هاي بدون مجوز همان صحبت هاي آقاي وزير است.










تذكر لساني نبايد ايجاد انزجار كند
معاون اجتماعي نيروي انتظامي در مورد اينكه حوزه فعاليت گشت هاي امر به معروف و نهي از منكر در كشور چيست، گفت: عطرآگين شدن فضاي جامعه به فريضه امر به معروف و نهي از منكر امري پسنديده است اما مسووليت هرگونه برخورد سلبي در اين حوزه صرفا با عوامل نيروي انتظامي و قوه قضاييه است. به گزارش آنا، سردار منتظرالمهدي افزود: امر به معروف و نهي از منكر مراتب و مراحلي دارد اما آنچه وظيفه آحاد مردم در خصوص امر به معروف و نهي از منكر است صرف تذكر لساني است آن هم به قولي لين و اثرگذار باشد كه ايجاد انزجار و تنفر نكند.
کد خبر: 82212

وب گردی

وب گردی