تهران-ایسکانیوز: محمدرضا یزدانی خرم 17 سال در فدراسیون والیبال مدیریت کرده و شش سال در فدراسیون کشتی؛ دو فدراسیونی که این روزها بهترین نتایج را گرفته اند. والیبال بعد از بازی های قابل قبول در لیگ جهانی حالا در مسابقات قهرمانی جهان به جمع شش تیم برتر رفته و امیدوار است که روی سکو هم قرار گیرد. کشتی آزاد سال قبل قهرمانی جهان شد و کشتی فرنگی هم امسال برای اولین بار روی سکوی اول جهان رفت. یزدانی‌خرم در گفت وگو با ایسکانیوز دلایل این موفقیت‌ها را توضیح  می‌دهد:

 بعد از موفقیت‌های اخیر والیبال در مسابقات قهرمانی جهانی و لیگ جهانی، این سوال مطرح شده است که چطور والیبال با امکانات و شرایط یکسان با رشته‌های دیگر می‌تواند به این مرحله برسد، ولی رشته‌های دیگر نمی‌توانند. یک توضیح این است که مدیریت 17 ساله شما در این فدراسیون بوده. می‌گویند مدیریت دیکتاتوری از نوع مثبت بوده.

من از مدیران صنعتی‌ام . برای ما دو دوتا چهار تاست. اما در ورزش دو دوتا پنج تاست. معنی حرفم این است که در ورزش باید تحمل بیشتری برای حل مشکلات داشته باشی. کار کردن سخت است و باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشی. من دیکتاتور نبودم، در کارم قاطعیت داشتم.

دیکتاتوری مثب که بد نیست.

به هرحال. در ورزش بعضی ها تعارف دارد و دو دوتا چهار تا نمی‌شود و به اجبار عقب گرد داریم. یکی از مسایلی که همیشه در ورزش ایران مطرح  بوده، این است که ما در ورزش‌های گروهی موفق نیستیم و باید در ورزشهای انفرادی سرمایه‌گذاری کنیم. این برای کشور و مردم خیلی بد بود. من وقتی که در ورزش مسئولیت گرفتم، دنبال این بودم که دلیل این اتفاق را پیدا کنم. برای این کار برنامه‌ریزی شد. ما ایوان بوگانیکف روس را آوردیم تا بچه‌ها تمرین درست را یاد بگیرند. من 17 سال در فدراسیون بودم و این مربی 15 سال. او کمک زیادی به والیبال ایران کرد. با کمک آموزش و پرورش، کلاس‌های زیادی را در استانها برگزار کردیم. مهم گزینش بچه ها بود؛ اینکه کسانی را که از نظر فیزیکی مناسب والیبال بودند، پیدا کنیم. با تست‌هایی که پزشکان متخصص گرفتند، این کار را انجام دادیم. در روسیه مدارس والیبال داشتند اما در ایران به دلیل مسایل فرهنگی امکان این کار نبود. به هرحال نتیجه ی برنامه ها این شد که ما تیم نوجوانان  و جوانان و حالا هم تیم بزرگسالان خوبی داشته باشیم.

این استعدادیابی و حضور مربی خارجی در رشته های دیگر مثل بسکتبال هم انجام شد ولی به نتیجه خیلی درخشانی نرسید.

ما به خاطر حضور ایوان در ایران بازی های تدارکاتی زیادی با روسها داشتیم. تیم های نوجوانان و جوانان روسیه بارها به ایران آمد. آنها یک هفته مهمان بودند و در این مدت بازی‌های زیادی با تیم های ایران انجام می‌دادند. در کل، کار ما گروهی بود و زیربنایی کار کردیم دقیقا مانند اروپایی‌ها. تیم های ما مربی بدنساز، تغذیه و آنالیزور که خیلی مهم بود، داشت. در کنار آنها هم ماساژور،ارتوپد، روانپزشک و پزشک عمومی کار می کردند.

الان نگرانی این است که این نتایج موقتی باشد.

محمدرضا داورزنی( رییس فعلی فدراسیون والیبال)از بچه های خوب بود که خودمان معرفی‌اش کردیم و الان هم خیلی خوب کار کرده است. همیشه حفظ قهرمانی از به دست آوردن آن سخت‌تر است. والیبال با توجه به بی‌پولی که ورزش دارد، موفق بوده و الان در اوج است و ماندن در اوج کار سختی است.

برای ماندن در این اوج باید چه کار کند؟

سرمایه‌گذاری. الان توقع مردم هم بالا رفته و کار سخت‌تر است.  برای اینکه این روند ادامه پیدا کند، باید تیم‌های نوجوانان و جوانان را خوب تغذیه کنیم. آنها درس و شغل می‌خواهند و باید آینده‌شان را تامین کنیم. از طرف دیگر باید باشگاه‌ها امکانات فنی‌شان را بالا ببرند تا بتوانند بازیکن جدید بسازند و تیم ملی پشتوانه داشته باشد.

تیم ملی کشتی فرنگی هم برای اولین بار قهرمان جهان شد. شما در این فدراسیون مدیریت کردید. اتفاقات فدراسیون کشتی را چطور تحلیل می‌کنید؟

فقط این قهرمانی که نیست. کار بزرگ در المپیک انجام شد که فرنگی سه مدال طلا گرفت. محمد بنا و همکارانش خیلی زحمت کشیدند. الان همه از محصولات بنا استفاده می کنند. با هنر مدیریت بنا بوده که کشتی فرنگی به اینجا رسید. اگر الان حمید سوریان رکورد عبدالله موحد را می‌شکند، به خاطر بناست. بارها سوریان از کشتی رفت و بنا او را بازگرداند. نگه داشتن سوریان در کشتی کار سختی بود. الان از خود سوریان هم بپرسید، می گوید که موفقیت‌هایش را مدیون بناست.

شما این قهرمانی را منسوب به بنا می‌دانید؟

بله دقیقا. جالب است که خود بنا به من مسیج زده و گفته که این قهرمانی مال شماست. مردم همه چیز را خوب می‌بینند و متوجه می شوند. می‌دانند که چه کسی کار کرده است.
کد خبر: 82531

وب گردی

وب گردی