تاریکی آمریکا را بلعید

یکی از بزرگترین حوادث نجومی قرن 21، 21 آگوست در سراسر آمریکا، ازاورگن تا کارولینای جنوبی، رخ داد. 

فضانورد ایتالیایی به نام "پائولو نسپولی" (Paolo Nespoli) تصاویری از خورشیدگرفتگی کامل روز دوشنبه در امریکا را منتشر کرد و این پدیده نجومی را از ماهواره‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی به نمایش گذاشت.
ناسا جهت ثبت لحظات شگفت‌انگیز این خورشید گرفتگی، دوربین‌های دقیقی را در فضا تعبیه و همچنین سایت https://eclipse.stream.live را طراحی کرده بود تا مردم بتوانند از طریق آن به تماشای آنلاین و همزمان این پدیده نجومی که بزرگ ترین خورشیدگرفتگی قرن در آمریکا و نخستین کسوف در سال 2017 بود، بنشینند و از تصاویر شگفت‌انگیز این اتفاق نادر لذت ببرند.
تقریبا یک قرن است (از ۱۹۱۸) که مردم آمریکا، از این سو تا آن سوی کشور شاهد خورشیدگرفتگی کامل نبوده‌اند. علاوه بر این که این نخستین بار از زمان استقلال آمریکا در ۱۷۷۶ است که خورشیدگرفتگی کامل منحصرا خاک آمریکا را از نور خورشید محروم می‌کند.

به گفته ناسا، آژانس فضایی آمریکا، کسوف زمانی روی می دهد که ماه نیم درجه از صفحه دایره البروج فاصله بگیرد و روی خطی قرار گیرد که از مرکز خورشید و زمین می گذرد. ماه در مداری حرکت می کند که پنج درجه نسبت به صفحه دایره البروج فاصله دارد و ماهی دو بار ماه از صفحه دایره البروج عبور می کند. اینها نقاط تقاطع صعود و فرود نامیده می شوند. خورشیدگرفتگی فقط زمانی اتفاق می افتد که ماه نو در نزدیکی یکی از این نقاط باشد.

سایه ماه در ساعت ۱۰:۱۵ صبح به وقت محلی در نیوپورت اورگان روی خشکی افتاد و بر ناحیه ای بیضوی به قطر حدودا ۱۱۵ کیلومتر سایه انداخت. کسوف در ساعت ۲:۴۹ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا در کارولینای جنوبی خشکی را ترک کرد.
مسیر خورشیدگرفتگی کامل از اورگان، آیداهو، وایومینگ، نبراسکا، کانزاس، میزوری، ایلینوی، کنتاکی، تنسی، جورجیا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی گذشت. خورشیدگرفتگی نسبی از سایر نواحی آمریکا قابل مشاهده بود.

در نوار موسوم به کسوف کامل، تاریکی کامل حدود دو دقیقه طول می کشد. سرعت حرکت این سایه روی زمین حدود ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت است. طولانی ترین خورشیدگرفتگی در کاربوندیل در ایلینوی که ۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه طول کشید. بزرگترین شهرها در مسیر کسوف نشویل، کلمبیا و چارلستون بودند. کسوف ظرف حدود ۹۰ دقیقه کل این مسیر از غرب تا شرق آمریکا را طی کرد.
در کسوف کلی تمام سطح خورشید به وسیله ماه پوشانده می شود و جو خورشید و از جمله تاج خورشیدی به طور کامل در اطراف تیرگی دیسک ماه قابل مشاهده و مطالعه علمی خواهد بود. پهنای منطقه خورشید گرفتگی دوشنبه 30 مرداد 114 کیلومتر و بیشترین مدت زمان گرفت کامل خورشید در این روز دو دقیقه و 40 ثانیه بود.
طولانی ترین کسوف قرن 21 در تابستان سال 1388 شمسی رخ داد که گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران در قالب یک گروه تخصصی و در همکاری با تعداد ستاره شناسان چینی به چین عزیمت کردند. بر اساس مطالعات تا تیرماه 1398 کسوف کلی نداریم و همه گرفت های خورشید جزئی خواهند بود.

کسوف کامل بعدی در آمریکا هفت سال بعد در روز ۸ آوریل سال ۲۰۲۴ خواهد بود. کسوف بعدی کامل در زمین البته زودتر اتفاق می افتد. در سال ۲۰۱۹ می توان این پدیده را از بخش هایی در نیمکره جنوبی از شیلی و آرژانتین مشاهده کرد و یک کسوف دیگر در سال ۲۰۲۰ روی خواهد داد.
به گزارش واشنگتن پست تخمین زده می شود که ۱۲ میلیون نفر در مسیر خورشیدگرفتگی ۲۱ اوت باشند و ۷ میلیون نفر هم برای دیدن آنها به این ناحیه خواهند رفت.

کد خبر: 829239

وب گردی

وب گردی