دولتی سازی راه حل کیفی سازی دانشگاه نیست

مراسم افتتاحیه دوره‌های دانش افزایی ویژه استادان با حضور محمدمهدی طهرانچی، عضو هیات امنا و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و به همت مرکز هم اندیشی و باشگاه پژوهشگران واحد تهران مرکزی در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی واحد تهران مرکزی؛ در این مراسم طهرانچی گفت: بر مبنای رهنمود مقام معظم رهبری، اقتصاد قوی و مقاوم، علم پیشرفته و روز افزون و حفظ روحیه انقلابی گری سه رکن اقتدار ملی است که نه تنها برای کشور لازم است بلکه برای دانشگاه آزاد هم به عنوان یک جزیی که آینه تمام نمای کشور است باید شکل بگیرد.

او با بیان اینکه محدود کردن با شعار کیفی سازی و تغییر به سمت تاثیر گذاری دو راه حل دانشگاه ازاد اسلامی است، اظهار داشت: این شعار تنها بدان معنی نیست که ما به آن نیاز داریم، بلکه همه کشورها در نظام عالی خود در هر مقطعی بازنگری می کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود:‌ ما نیازمند گنجاندن دروس مهارتی بیشتری هستیم چرا که صنعت ما دچار اشکال است و اگر شرکت های ما می خواهند موفق عمل کنند باید آموزش عالی بازنگری شود.

طهرانچی با بیان اینکه در تغییر دانشگاه آزاد منویات رهبری را مدنظر قرار می دهیم، گفت:‌ تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، جهت گیری علمی،‌ نیازسنجی علمی و سرمایه گذاری بر دانش مورد نیاز کشور، عدم کاهش سرعت پیشرفت علمی کشور و برنامه ریزی و حرکت دانشگاه در جهت نقش آفرینی برای ایجاد تمدن اسلامی 5 اصلی است که در منویات رهبری وجود داشته و ما نیز آن را مدنظر قرار می دهیم.

او در همین زمینه افزود:‌ در نظر داریم تا در سال 1404 انتخاب اول داوطلبین ورود به دانشگاه باشیم و در این مدت 8 ساله باید حرکت رو به جلو داشته باشیم باشیم و از آنجایی که برخی در آموزش عالی معتقدند که گسترش کمی ، تهدیدی است برای گسترش آموزش عالی است، ما می خواهیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد:‌ عده ای نیز می گویند کیفیت در مقابل کمیت قرار دارد و اگر به سمت رشد کمی برویم، حتما کیفیت را فدا کرده ایم،‌ با این حال ما واقعیت ها و اشکالات این حوزه را می دانیم و معتقدیم راه حل کیفیت، دولتی کردن امور نیست

او بیان داشت: اعتقادمان این است که رفتار بر منطق اقتصاد غیردولتی کمیت زاست و با این نوع نگاه به سراغ کیفیت رفتن تهدید محسوب می شود. از سوی دیگر راه حل کیفی سازی دولتی سازی نیست،‌بلکه کارآمد سازی است.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد با وجود کمی بودن اما عضوی از پدیده گسترده سازی در آموزش عالی کشور است، گفت:‌ ما دو نوع آموزش عالی داریم،‌نخبه گرا و گسترده و غرب در دهه 70 و 80 آموزش عالی گسترده و همچنین عبور از آموزش عالی نخبه گرا را تجربه کرد، درست است که ما نیز در عمل این مهم را تجربه کرده ایم، اما الزامات آن را در مدیریت و راهبری آن هم در سطح وزارت علوم ایجاد نکرده ایم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه کارآمد سازی بهترین راه حل ما در حوزه آموزش عالی است، تصریح کرد:‌ مسئله ای که ما در هیئت امنا و استان تهران پیگیری آن هستیم، احترام به شبکه گسترده و پی بردن به نقاط برجسته آن است؛ چرا که ما این کمیت را فرصت می دانیم و به دنبال کیفیت درون زا هستیم.

او اظهار داشت:‌ کیفیتی که به دنبال آن هستیم را نیز با ایجاد یک گفتمان واحد در بدنه دانشگاه پیگیری خواهیم کرد و نباید فراموش کنیم که نیروی انسانی دانشگاهی یک پتانسیل پیشرفته به شمار می رود و امروزه توانسته ایم به جایگاهی برسیم که جز 10 کشور اول آموزش عالی سرزمینی در کنار چین و هند باشیم.

طهرانچی گفت: ‌امروزه مطالبات جامعه از مطلبات ما پیشی گرفته و برخی از سوالات خاص جامعه هنوز بر زمین مانده است و قطعا اگر ارتباط مان را با جامعه و دانشجو برقرار نکنیم در معرض تهدید و نابودی قرار می گیریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطر نشان کرد:‌ ما در مدل های آموزش عالی فراگیری دانش و جهت گیری برای فراگیری را با هم درآمیخته ایم. طبیعتا درست است که کار ما در دانشگاه پژوهش و آموزش است، ولی می توانیم جهت آموزش خود را ترویج علم قرار دهیم، البته امروزه درباره اینکه چگونه علم را نشر دهیم، کارهای بسیاری کمی صورت گرفته که باید افزایش یابد.

این گزارش حاکی است، حجت الاسلام طیبی رییس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سخنانی اظهار داشت: مشکل مهمی که در بحث علم و علم آموزی داریم این است که ما هنوز بازنگری در تعریف علم نداریم. و به این دلیل است که ما تا حدودی از علم بیگانه ایم. ما علم را در انتقال یکسری محتواها و متون به نسل های بعدی شناخته ایم. علم را در محتوای هستی و زندگی روزمره اجتماعی و فردی مان نشناخته ایم.

طیبی اظهار داشت: هدف از برگزاری دوره های دانش افزایی این است که رابطه رشته ای که تحصیل کرده یم را با هستی دریابیم و ارتباط برقرار کنیم.می خواهد انگیزه ای باشد تا این رابطه بوجود آید.

وی تصریح کرد: در بحث اخلاق حرفه ای یک بحثمان مربوط به حرفه استادی است و یک بحث مهم مان مربوط به حرفه ای و تخصصی بودن است.

وی خطاب به استادان گفت: امیدوارم که شما بتوانید زمینه ساز این شناخت در دنیای علم باشید و رابطه ی بین رشته ها را با علم برقرار کنید.

طیبی در بخش دیگری از سخنان خود در باره صهیونیسم مطالبی ارائه داد و گفت: تمام درگیری های دنیا در رابطه با تمرکز قدرت و گرفتن اقتصاد جهانی است و تعریفی که ما درباره صهیونیسم می گوییم این است که: " صهیونیسم یک برنامه برای سلطه جهانی است ".

بر اساس این گزارش، حسن قمی کارشناس مسائل سیاسی در خاورمیانه و شرق آسیا در خصوص تحولات سیاسی خاورمیانه و آسیا مباحثی را مطرح کرد و اذعان داشت: امروز ایران در کانون تحولات سیاسی قرار دارد و ثبات و امنیت منطقه، اقتصاد بین الملل، صلح و امنیت تحت تاثیر مسائل سیاسی و ژئوپلتیک منطقه ای خواهد بود.

دکتر حمیدرضا صفاکیش دبیر هم اندیشی دفتر مقام معظم رهبری نیز طی سخنانی در تقویت بینش علمی، دینی و انقلابی تربیتی استادان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت و ابراز امیدواری کرد که دوره های دانش افزایی با حضور و همکاری استادان گسترش یابد .

کد خبر: 833286

وب گردی

وب گردی