سنگری :  وهن آفت شعر عاشورایی است/ برخی مداحان ائمه را تا مرز خدا بالا می کشند

شاعر «زیر خیمه عطش» با بیان اینکه در برخی اشعار، مداحان به ائمه وجه خدایی می دهند، گفت: برخی مداحان افق شعر را پایین می آورند و این سروده ها در تراز ارزش عاشورا نیست.

محمدرضا سنگری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کیفیت اشعار مداحان بیان کرد: آفتی که به جان شعر عاشورا افتاده، خطر وهن است و این آسیب به نوعی فرو کشیدن ائمه در قالب سطح ظاهری و نادیده گرفتن فضیلت‌های آنان است.

وی افزود: برخی مداحان به قیمت بزرگ کردن ائمه یا شخصیت‌های عاشورا، به آنان مقام خدایی می دهند و در برخی اشعار به امام حسین (ع) نعوذبالله خدا می گویند.

شاعر مجموعه «از نتایج سحر»‌ اظهار کرد: نوحه مردمی‌ترین نوع شعر است و حادثه عاشورا بیش از هر حادثه‌ای با مردم گره خورده است. به سبب این مسئله همه مردم خود را مخاطب عاشورا حس می‌کنند گاهی اوقات ممکن است مداح افق شعر را پایین آورده و در بسیاری مواقع در ترازو و ارزش عاشورا نیست.

وی با بیان اینکه عامه پسند بودن اشعار مداحان باعث سبب بدعت در حوزه فرهنگی می شود، گفت: در حوزه شعر عاشورا ممکن است مداحان به جای طرح زیبایی‌های رفتاری و فضیلت‌های امام حسین و یارانش، تنها به صورت‌های ظاهری کربلا تکیه کرده و در وصف خصویات ظاهری امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) بسنده کنند.

سنگری با بیان اینکه هیچ کدام از عناصر زیبایی چهره سبب ساخته شدن ابوالفضل العباس نشدند، گفت: فضل ابوالفضل العباس ، سبب شهرت وی شد.

این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: برخی سروده ها در نوحه مداحان باعث می‌شود افرادی بگویند تشییع دچار شرک و شخصیت پرستی شده است و این بزرگترین خیانت به واقعه کربلا است. به این معنی که تحریف حادثه‌های کربلاست و به این سبب که برخی شعرهای کربلا را دقیق نخوانده‌اند و برخی حوادث دیدار کربلا شیوه و کسانی آن را ساخته‌اند و تحریف کرده‌اند در شعرهای خود مطرح می‌کنند و لازم است مکان‌هایی باشد تا شعار را تحلیل و بررسی و نقد کنند و خوشبختانه در حال حاضر در چند مرکز در این زمینه فعالیت می‌کنند اما این فعالیت کافی نیستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بسیج مداحان، کانون مداحان، خانه مداحان و بنیاد دعبل فعالیتهایی در زمینه نظارت برای اشعار مداحان را آغاز کرده و در دهه اخیر به دلیل هشدارهای روحانیون و رهبر انقلاب سبب شد اوضاع اشعار بهتر شود و در حال حاضر وضعیت بهتری در سروده‌هایمان داریم.

سنگری درباره پرداختن مداحان به مقتل خوانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در روزگار ما مقتلهای خوبی نوشته شده است این مقاتل پیراسته از بسیاری از تحریف‌هاست و باید در جامعه معرفی شود و در این راه رسانه‌ها باید به این موضوع بپردازند و کتاب‌های ارزشمند را معرفی می‌کنند و اهل منبر مقتل خوانی را در جلسات شروع کنند. خوشبختانه از سال گذشته افرادی به این مسئله پرداخته‌اند و امیدواریم مقتل خوانی وسعت و دقت بیشتری پیدا کند و صاحبنظران در این زمینه ورود کرده وبا مشخص کردن تحریف‌ها یک مقتل پیراسته و مناسب برای جامعه معرفی کنند.

502

کد خبر: 838266

وب گردی

وب گردی