دعوای آمریکا و روسیه بر سر جا در "آسمان های باز" !

روسیه نسبت به هرگونه تضعیف پیمان اطلاعاتی موسوم به "آسمان های باز" به آمریکا هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وال استریت ژورنال، پس از آنکه واشنگتن ادعا کرد که مسکو قانون آسمان های باز را که به منظور اعتمادسازی بین نیروهای هوایی دو کشور به اجرا گذاشته شد نادیده گرفته است، این دولت تصمیم به اتخاذ تدابیر بازدارنده ای علیه مسکو گرفت.

طبق گزارش های دریافتی این تدابیر شامل محدود کردن پروازهای نظامی روسیه بر فراز مناطق تحت کنترل آمریکا خواهد بود که ادعا می شود واکنشی است به جلوگیری مسکو از پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه کالینینگراد.

اما "ماریا زاخاروفا" سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه روز پنج شنبه هشدار داد که مسکو هرگونه اقدام خارج از ضابطه ای را از سوی آمریکا تلافی خواهد کرد.

وی در ادامه یادآور شد که اصل دوسویگی در روابط بین الملل همچنان پابرجاست.

پیشتر نیز "سرخیو ریابکوف" قائم مقام وزارت امور خارجه روسیه با بیان اظهارات مشابه تاکید کرد: من هیچ تردیدی ندارم که مسکو واکنش درخوری خواهد داشت". وی در ادامه واشنگتن را به انجام اقدامات یک سویه متهم کرد و تصریح کرد که مسکو در برابر فشارهای واشنگتن تسلیم نمی شود.

گفتنی است پیمان آسمان های باز در اول ژانویه 2002 از سوی آمریکا، روسیه و بیش از سی کشور دیگر به امضا رسید. انتظار می رفت که این طرح با ارایه نقشی مستقیم به تمام طرف ها در گردآوری اطلاعات در زمینه نیروها و فعالیت های نظامی مورد نظر موجب درک و اعتماد متقابل گردد.

کد خبر: 841620

وب گردی

وب گردی