اخطار به جایگاه های CNGبه دلیل نداشتن استانداردهای کافی/ جایگاه‌داران توان مالی بازسازی و نوسازی جایگاه ها را ندارند

رئیس انجمن صنفی جایگا‌هداران CNG کشور با اشاره به اینکه کارمزد جایگاهداران هنوز با گذشت چندین سال افزایش نیافته است، گفت: جایگاه داران توان تامین مالی برای تعمیرات نوسازی و بازسازی جایگاه های خود را ندارند و افرادی که این کار را انجام دادند واقعا از ایثار و فداکاری خودشان بوده است.

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNGکشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص قطعی گاز جایگاه های CNG اظهار کرد: گاز جایگاه های CNG هنوز قطع نشده بلکه در حد اخطار بوده است.

او تصریح کرد: 2400 جایگاه سی ان جی در کشور حدود 95درصد جایگاه ها از استاندارد لازم برخوردارند و امیدواریم مابقی جایگاه ها نیز در وقت مناسب اقدام به استانداردسازی جایگاه های خود کنند.

دادرس تصریح کرد: برای استاندارد سازی 16 آیتم بحرانی در جهت ارتقای کیفیت خدمات رسانی در نظر گرفته شده است که این موضوع هم به نفع جایگاهداران و هم به نفع مردم است.بنابراین هرکدام از این 16 آیتم دلایل خاص خود را دارد که باید از خط قرمز جایگاه ها عبور کند وجایگاهداران نیز ملزوم به رعایت این 16 آیتم ها هستند.

رئیس انجمن صنفی جایگا‌هداران CNG کشور با اشاره به اینکه کارمزد جایگاهداران هنوز با گذشت چندین سال افزایش نیافته است، گفت: جایگاه داران توان تامین مالی برای تعمیرات نوسازی و بازسازی جایگاه های خود را ندارند و افرادی که این کار را انجام دادند واقعا از ایثار و فداکاری خودشان بوده است.

او افزود: از دولت تقاضا می‌شود بحث کارمزد جایگاهداران را مجددا در دستور کار خود قرار دهند.

دادرس تصریح کرد: موضوع دیگر ارائه بسته حمایتی برای جایگاهداران است تا مبلغ مناسبی در جهت سپرده و بازسازی و نوسازی صنعت سی ان جی در نظر اختیار جایگاهداران قرار گیرد.

او با بیان اینکه ما ارزانترین و نازلترین قیمت کارمزد جایگاه ها را در سطح دنیا به جایگاهداران می‌دهیم، گفت: در صنعتی که 3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته امروز برای دولت بیش از 38 میلیارد دلار برگشت سرمایه دارد، یعنی 10 برابر آنچه که سرمایه گذاری شده بازده و برگشت سرمایه داشته است و اگر همین امروز صنعت سی ان جی در کشور وجود نداشت، ما روزانه به طور میانگین 25 میلیون لیتر بنزین وارد می کردیم.

رئیس انجمن صنفی جایگا‌هداران CNG کشور با اشاره به اینکه میانگین مصرف کشور در محدوده 85 میلیون لیتر بنزین است اظهار کرد: بدون احتساب سی ان جی مصرف واقعی بنزین در 110 میلیون لیتر است در حالیکه با ورود 25 میلیون مترمکعب گاز به چرخه مصرف از واردات بنزین جلوگیری شده است.

او ادامه داد: در شش ماهه اول امسال حدود یک و نیم میلیون دلار واردات بنزین داشتیم اگر 10 درصد آن را به صنعت سی ان جی داه بودیم وضعیت جایگاه های سی ان جی بهتر از این بود.

دادرس گفت: با وجود اینکه جایگاه های سی ان جی توانایی بالایی در ارائه خدمات دارند اما متاسفانه به دلیل ارائه نشدن بسته حمایتی هم اکنون 50درصد جایگاهداران سی ان جی در حال استفاده است.

او تاکید کرد: واقعیت این است که جایگاه ها توان مالی برای ادامه فعالیت ندارند حتی خوشحال می شوند که جایگاهشان بسته شود چون معتقدند جلوی ضررشان گرفته می شود و آنهایی که نتوانستد کار نوسازی و بازسازی کنند کار نادرستی است در حالیکه نوسازی باید در دستورکارشان قرار گیرد.

دادرس با اشاره به اینکه هم‌اکنون از فروش 10درصد گاز حدود 7تا 8درصد کارمزد به جایگاهداران پرداخت می‌شود افزود: متاسفانه در حال حاضر یک چهارم از آن سپرده را برای نوسازی و بازسازی به جایگاه ها می دهیم و این مبلغ بسیار پایینی است و قابل توجیه نیست.

او اضافه کرد: ما چهار نوع کارمزد پایه، بازسازی و نوسازی که 10درصد فروش مبنا است همچنین کارمزد ویژه جهت واگذاری کمپرسور به جایگاهها و کارمزد درجه بندی جهت ارتقای جایگاه و برند سازی است باید در یک پکیج حمایتی در نظر گرفته شود.

402

کد خبر: 844674

وب گردی

وب گردی