با آمدن فصل سرما برای مدارس کانکسی استان اردبیل چه فکری شده است؟ مسئولین از خواب زمستانی بیدار شوند

نماینده مردم گرمی در مجلس دهم درباره وجود مدارس کانکسی در استان اردبیل گفت: مدارس کانکسی در جاهایی وجود دارد که تعداد دانش آموزان کم و یا مناطق عشایری است که مهاجرتشان زیاد است و یکجا نشین نیستند.

هنوز هستند دانش آموزنی روستایی و عشایری که در کانکس ها درس می‌خوانند و برای پیشرفت و تحصیل با مصائب و مشکلات فراوانی رو به رو هستند. دانش آموزانی که آمدن فصل سرما خاطرات خوشی از تحصیل را برای آنها رقم نمی زند و با آمدن زمستان درس خواندن آنها با مشکلات فراوانی در کانکس ها رو به رو است.

فضای فیزیکی مدرسه و وجود وسایل گرمایشی و سرمایشی آن یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر تحصیل دانش‌آموزان بوده و پاسخگو بودن محیط یک مدرسه به نیازهای جسمی و روحی دانش‌آموزان از اصول اولیه و معیارهای اصلی برای ساخت یک فضای آموزشی است که هم احداث‌کنندگان مدارس و هم مسئولان ناظر بر اجرای پروژه‌ها که عموماً وابسته به خود آموزش و پرورش هستند باید به آن ملزم باشند.

اگر مدارس استانداردهای تعریف شده و قانونی برای ساخت آن لحاظ نشده باشد یا از نظر امکاناتی مانند استاندارد و به طور کلی آنچه برای یک فضای آموزشی لازم و کافی است بهره‌مند نباشد احساس آرامش و امنیت در دانش‌آموزان را از بین برده و ممکن است تمام تلاش‌های انسانی و هزینه‌های صرف شده برای تعلیم و تعلم فرزندان یک جامعه به هدر بروند.

استان اردبیل یکی از استان های کشورمان است که در آن به دلیل وجود عشایر و مناطق صعب العبور دانش آموزان برخی از مناطق آن در کانکس تشکیل کلاس می دهند.

هم اکنون فعالیت 37 مدرسه کانکسی در اردبیل وجود دارد و وجود مدارس کانکسی در سرتاسر نقاط ایران با توجه به زندگی عشایری و روستاهای صعب العبور و کم جمعیت از سالیان پیش وجود داشته است اما شرایط سخت سرما در استان اردبیل برای ساماندهی وضعیت این مدارس مسئله ای در خور توجه است که باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.

سید حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با شرایط مدارس کانکسی در استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: واقعیت این است که در مناطق سردسیری مثل اردبیل باید مدارس یک کلاسه تاسیس شود اما با توجه به اینکه وضعیت عمرانی کشور به خاطر هزینه هایی که برای یارانه ها پرداخت می شود مساعد نیست چند سالی است که مسائل عمرانی دست به گریبان مشکلات بسیار است.

وی تصریح کرد: سیستم گرمایشی در کانکس ها وجود دارد ولی قطعا امکان تعبیه موتور خانه وجود ندارد اما پایه ای از استانداردهای گرمایشی وجود دارد که سعی می شود رعایت شود مثل بخاری های نفتی استانداردی در این کانکس ها درفصل سرما مورد استفاده قرار می گیرد.

میرزاده در ادامه گفت: مدارس کانکسی در جاهایی وجود دارد که تعداد دانش آموزان کم و یا مناطق عشایری است که مهاجرتشان زیاد است و یکجا نشین نیستند.

هم چنین شکور پور حسین، نماینده پارس آباد اردبیل نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: دولت باید بیشترین توجه را به نقاط کم برخوردار داشته باشد، ما نیازمند توسعه متوازن هستیم بدین معنی که مناطق محروم و کم برخوردار بیشترین توجه را می خواهند.

900/902

کد خبر: 847023

وب گردی

وب گردی