معرفی رشته «خدمات فنی خودرو»

یا توجه به تغییرات تکنولوژی و ساخت خودروهای جدید، رشته «خدمات فنی خودرو» یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های گروه مکانیک خودرو است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس،‌ رشته «خدمات فنی خودرو» در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار دارد.

*معرفی رشته

صنعت خودرو از صنایع مهم و باسابقه در جهان است. با توجه به گسترش روزافزون این صنعت و به منظور مرتفع نمودن نیازهای حمل و نقل، تولید و نگهداری اصولی خودرو که یکی از ملزومات زندگی انسان شده و همانگونه که باید در چرخه تولید، خودروی کم‌هزینه و با بهره‌وری بالا تولید شود در عرضه نگهداری و سرویس خودرو نیز وجود متخصصین آشنا به صنعت خودرو و مجرب و توانا برای تعمیر و نگهداری اصولی آن ضروری است.

این رشته یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های گروه مکانیک خودرو است؛ با توجه به تغییرات تکنولوژیکی و ورود خودروهای جدید و گرانقیمت، داشتن مهارت تخصصی برق و الکترونیک و مکانیک می‌تواند فارغ‌التحصیلان و کارآفرینان موفقی را در این عرصه وارد بازار کار کند.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، چهار استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند:

1ـ استاندارد سرویس و نگهداری خودرو: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی تشخیص عوامل مؤثر کار، فلزکاری، تعویض روغن‌ها، تسمه‌ها و فیلترها، پنجرگیری تایر، بالانس کردن، تعویض شمع، تعویض پلاتین، تنظیم دلکو خودرو دست می‌یابد.

2ـ استاندارد تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی درجه 2: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی فلزکاری، سرویس خودرو، عیب‌یابی و رفع عیب موتور، سیستم انتقال قدرت، سیستم سوخت‌رسانی، سیستم الکترونیکی و تعلیق خودروها دست‌ می‌یابد.

3ـ استاندارد تعمیرکار اتومبیل گازسوز: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی سیستم سوخت‌رسانی موتورهای گازسوز و دوگانه‌سوز، عیب‌یابی و رفع عیب و تنظیم آن دست می‌یابد.

4ـ استاندارد تون آپ (تنظیم کار موتور): هنرجو پس از آموزش این استاندارد از عهده تشخیص مکانیزم موتورهای درون‌سوز، کمپرس‌گیری، فیتلرگذاری، تنظیم موتور برمی‌آید.

*آینده تحصیلی و شغلی

هنرجویان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند؛ همچنین با سه ساله شدن دوره دوم متوسطه در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود ادامه تحصیل دهند.

آینده شغلی و بازار کار فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان سرویس کار خودرو در مراکز دولتی و خصوصی به منظور تعمیر دستگاه‌های سوخت‌رسانی و تنظیم موتور، سرپرست خط انتقال قدرت و خط بدنه و شاسی خودرو در کارخانجات، سرپرست خط سوخت‌رسانی موتورهای بنزینی، سرپرستی کارگاه‌های مختلف در تعمیرگاه‌های مجاز خودرو، راه‌اندازی کارگاه خوداشتغالی مشغول به کار شوند.

*ساعت آموزش

رشته «خدمات فنی خودرو» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 49 ساعت شایستگی‌های فنی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «سرویس و نگهداری خودرو متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی درجه 2 متشکل از 6 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «تعمیرکار اتومبیل گازسوز متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «تون آپ (تنظیم‌کار موتور) متشکل از 4 واحد نظری و 8 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

705

کد خبر: 848296

وب گردی

وب گردی