امارات پشت پرده حملات سایبری علیه قطر

روزنامه الشرق قطر نوشت: امارات در حمله هکری به پایگاه خبرگزاری رسمی قطر در تاریخ 23 می ( دوم خرداد) و انتساب مواضع تحریف شده به امیر قطر دست داشته است.

به گزارش ایسکانیوز ، این روزنامه به نقل از پایگاه خبری آمریکایی کوارتز در خصوص جزئیات جدید از این حمله، امارات را متهم به دست داشتن در این حمله هکری کرد.

روزنامه الشرق افزود: در ساعت 23 و 45 دقیقه روز 23 می خبرگزاری رسمی قطر از سوی هکرها مورد حمله قرار گرفت و تصریحاتی ساختگی را به تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور انتساب و منتشر کردند. این مواضع در ساعت 3 بامداد از سوی قطر تکذیب شد و این حمله هکری دفع و مسئولان فنی سایت اینترنتی این خبرگزاری، آن را از دسترس خارج کردند.

طبق گزارش این روزنامه، تحقیقات ویژه مسئولان قطری و تحقیقاتی که از سوی یگان های متخصص در زمینه جرایم سایبری در دفتر تحقیقات فدرال و دستگاه ملی مبارزه با جرایم سایبری آمریکا صورت گرفته همه به یک نتیجه رسیده اند و آن این بوده که ، امارات متهم به دست داشتن در این حملات بوده است.

این روزنامه قطری در ادامه نوشت: روزنامه واشنگتن پست آمریکا گزارش داد که امارات پشت این حمله هکری قرار دارد و این روزنامه در ماه جولای گذشته نیز اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی آمریکا شواهدی از نشست مشترک محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در تاریخ 23 می با مسئولان داخلی این کشور در دست دارد که سعی داشته موافقت آنها را برای انتشار این خبر ساختگی و آغاز یک حمله رسانه ای گسترده علیه قطر کسب کند.

الشرق همچنین به نقل از پایگاه آمریکایی کوارتز گزارش داد که طبق تحقیقات سرویس های اطلاعاتی آمریکا در زمینه جرایم سایبری هکرهایی که در این حمله دست داشته اند به شکل منظم با شخصی در امارات از طریق پیام رسان اسکایپ از ماه آوریل (فروردین ماه) در ارتباط بوده اند.

طبق اعلام وزارت کشور قطر، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و آژانس ملی ضد جرم بریتانیا (ان‌سی‌آر) در روند تحقیقات با تیم تحقیقاتی دولت قطر مشارکت دارند.

خبرگزاری رسمی قطر پس از این حمله هکری اظهارات نسبت داده شده به امیر این کشور درباره روابط دوحه با کشورهای منطقه و آمریکا را تکذیب و اعلام کرد که سایت این خبرگزاری از سوی گروهی ناشناس هک شده است، با این وجود رسانه‌های اماراتی و عربستانی نسبت به اظهارات منسوب به امیر قطر واکنش نشان داده و به شدت از آن انتقاد کردند.


این خبرگزاری در حساب کاربری خود در توئیتر نیز هک سایت خود را اعلام کرد و از رسانه‌ها خواست به اظهارات ساختگی منسوب به امیر قطر توجه نکنند.

در پی این مساله رسانه‌های عربستانی و اماراتی از یک سو و رسانه‌های قطر از سوی دیگر یکدیگر را متهم کردند. رسانه‌های قطری اظهارات امیر قطر را ساختگی دانسته و تاکید کردند که سایت قنا هک شده است، اما رسانه‌های عربستانی و اماراتی بدون توجه به تکذیب این سخنان همچنان آنها را باز نشر دادند.

ادامه این تنش ها باعث شد تا عربستان، امارات، مصر و بحرین در تاریخ 15 خرداد ماه 96 ، با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود را با این کشور قطع کنند . میانجیگری ها برای حل این بحران هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

کد خبر: 850369

وب گردی

وب گردی