پای درد دل یک مخترع شیرازی

یک مخترع شیرازی می گوید در فارس از ظرفیت افراد توانمند غافل شده اند .

به گزارش ایسکانیوز، حسین رفیعی پور، یک جوان مخترع شیرازی است. او دانشجوی دکترای مکانیک دانشگاه صنعتی شیراز و دارای دو اختراع مهم در حوزه دفاعی است. ربات زیردریایی کنترل از راه دور و پهپاد عمود پرواز که هر کدام برگزیده جشنواره های ملی نخبگان بوده از اختراعات این مخترع 31 ساله است.

رفیعی پور در گفت وگو با «خبر جنوب» به معرفی اختراعات خود پرداخته و مشکلات و موانع موجود در مسیر حمایت از نخبگان را شرح داده است.
• از چه زمانی فعالیت در زمینه اختراع را آغاز کردید؟
از اوایل سال 89 اقدام به اولین اختراع خود کردم.
• مهمترین اختراع شما چیست؟
شاید بتوان گفت مهم ترین اختراعم، ربات زیردریایی کنترل از راه دور است که تجربیات مفیدی برای همه تیم دربر داشته است. با طراحی و ساخت این ربات، مقام های متعددی در عرصه ملی کسب کردیم.
• مشابه داخلی و خارجی دارد؟
قطعا کارهای بزرگی در عرصه بین المللی در این حوزه صورت گرفته اما تولید دانش فنی چنین موضوعاتی در داخل کشور ضروری می باشد.
• در مسیر تولید انبوه قرار گرفته است؟
خیر، به لحاظ کاربردهای خاص آن به تولید انبوه نرسید اما از تجربیات بدست آمده از آن در پروژه های مختلف صنعتی استفاده شد.
اکثر اختراعات ما در حوزه دفاع می باشد و تولید انبوه آنها به معنای تولید 5 تا 15 عدد است. در حال حاضر مشغول تولید محصولات بسیار پیچیده تری هستیم که می تواند منجر به ثبت اختراعات ارزنده تری شود اما به دلیل کاربردها و همچنین مشتریان خاص؛ عملاً نیازی به ثبت آنها نیست.
• مراحل ثبت اختراعات به چه شکل است؟ اختراعات نخبگان در کشور به راحتی به ثبت و تولید می رسد؟
چندین سال است که اقدام به ثبت اختراع جدیدی نکرده ام و معمولا به جای ثبت نتایج تحقیقات مختلف به عملیاتی کردن آنها فکر می کنم که پیامدهای بهتری برای صاحبان طرح و همچنین صنعت کشور در پی دارد.
• ساخت دستگاه پهپاد عمود پرواز از کجا در ذهن شما کلید خورد؟
از اواخر سال 86 به همراه برخی دوستان مقطع دبیرستان که آن زمان در حوزه رباتیک فعالیت میکردند، کارهای تحقیقاتی این حوزه را شروع کردیم. با حمایت دانشگاه صنعتی شیراز برخی از پروژه های ما در نمایشگاه ملی مطرح شد و طی بازدیدی که مسئولین از این نمایشگاه داشتند حاضر به حمایت از پروژه ها به ویژه در بحث پرنده ها شدند؛ بنابراین فرصتی برای دانشگاه فراهم شد تا بتواند بودجه ای از وزارت بگیرد و این قبیل فعالیت ها را توسعه دهد. تا سال 88 روی پرنده ها و عمود پروازها کار می کردیم. چندین پروژه هم با دانشگاه ها و مجموعه های نظامی داشتیم اما پروژه ها متعلق به دانشگاه صنعتی شیراز بود.
• حمایت های مالی دولت از طرح ها و اختراعات چگونه است؟
با توجه به میزان حمایت ها صاحبان طرح نباید به حمایت های دولتی اکتفا کنند و صرفا جهت شروع کار می توان از این حمایت ها بهره جست. طرح ها و پروژه ها باید به مرحله ای از پختگی دست یابند که سرمایه گذاران بخش خصوصی، متقاضی مشارکت در طرح شوند.
• در استان فارس حمایت ها راهگشا بوده است؟
در استان های دیگر شرکت های دانش بنیان به خوبی حمایت می شوند اما متاسفانه این قضیه در استان فارس بسیار ضعیف بوده است.
مدیران استان معمولا به این قضایا ورود نمی کنند و بیشتر درگیر مسائل حاشیه ای و نصب و انتصابات هستند. بسیاری از دوستان ما جذب شرکت های دانش بنیان در استان های دیگر شده اند چون در استان فارس، زمینه مناسب برای فعالیت فراهم نبوده و از لحاظ صنعتی پیشرفت چندانی نداشته ایم و یا پیشرفتمان بسیار کُند بوده است.
حل این مشکلات پیچیده نیست و نیاز به معجزه و مدیریت خارجی ندارد. اگر مدیران، کمی وقت و دغدغه برای این موضوع خرج کنند همه چیز درست می شود.
ما به سهم خود از متولیان شرکت های دانش بنیان گرفته تا مدیران ارشد استان پیگیری های زیادی کردیم اما نتیجه مطلوبی نگرفتیم. آنچه در رسانه ها تحت عنوان حمایت از شرکت های دانش بنیان مطرح می شود حداقل در استان فارس بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و در عمل، این گونه شرکت ها و تمام کسانی که قصد دارند صادقانه برای پیشرفت کشور تلاش کنند با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. بسیاری از دوستان و نخبگان ما دقیقاً به همین دلایل به سایر استان ها و یا به خارج از کشور کوچ کرده اند.
• به عنوان یک مخترع تاکنون به این فکر کرده اید که از کشور بروید؟
ما مسیر خود را طوری انتخاب کرده ایم که بمانیم و برای اینکه بتوانیم گامی برداریم و تحولی ایجاد کنیم بجنگیم. ترجیح ما این است که فعلاً در این جبهه بمانیم اما اینکه تا کجا دوام بیاوریم شرایط آینده، آن را تعیین می کند.
• به عنوان کسی که از نزدیک درگیر سازمان ها و بروکراسی های موجود در آن بوده اید، این روند چقدر نخبگان را در طول مسیر دلسرد و دلزده می کند؟
بروکراسی های اداری به حدی خسته کننده است که به نظر می رسد نهادها و سازمان هایی که می بایست نقش حمایتی داشته باشند به عنوان مانعی بر سر راه پیشرفت این افراد قرار می گیرند و وقت آنها را تلف می کنند. مخترعی که باید بیشترین تمرکز و فعالیتش بر روی اختراع و فعالیت تخصصی اش باشد بیش از 85 درصد وقت و انرژی خود را باید در ادارات و برای اخذ مجوزها و یا حمایت های نه چندان مؤثر دولتی صرف کند.
• چه موانع و مشکلاتی در مسیر حمایت از نخبگان وجود دارد؟
متاسفانه کشور ما و علی الخصوص استان فارس از ظرفیت افراد توانمند غافل شده و مدیران تاثیرگذار این حوزه از مسئولیت ها و وظایف اصلی خود فاصله گرفته اند. بدیهی است در صورتی که همه مسئولان، حمایت خود را از شرکت های دانش بنیان و افراد توانمند افزایش دهند فرصت های اشتغال نیز زیاد می شود. قطعاً یکی از دلایل نرخ بالای بیکاری در استان فارس، خروج سرمایه های انسانی و مؤثر از استان می باشد. البته به همت تعدادی از نخبگان و مدیران شرکت های دانش بنیان، اتحادیه شرکت های دانش بنیان در استان فارس تاسیس شده و به دور از حاشیه های موجود در استان در حال ایجاد زیرساخت هایی برای رونق اقتصادی فارس و پرورش و بکارگیری افراد توانمند می باشد.
هدف این است که این شرکت ها یکپارچه شوند تا بتوانند با هم افزایی، مطالبات خود را به جای اینکه از مدیران استان بخواهند به طور مستقیم از مدیران کشوری درخواست کنند. برای اینکه صدایمان را بلندتر و یک دست تر کنیم، این گام برداشته شده و تقاضایی که از همه مدیران
دلسوز داریم این است که در صورت تمایل به همکاری با این مجموعه، آمادگی و ظرفیت خود را اعلام کنند.

900

کد خبر: 850474

وب گردی

وب گردی