صادرات ۴۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی ایران به روسیه

قائم‌مقام معاون وزیر کشاورزی بابیان اینکه افزایش سهم صادرات محصولات کشاورزی از سیاست‌گذاری‌های وزارت کشاورزی است، گفت: در حال حاضر کشور ایران صادرات ۴۰ میلیون دلاری به کشور روسیه دارد که در نظر داریم با آموزش و توسعه صادرات محصولات کشاورزی این مهم را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی کاظم نژاد پیش از ظهر سه‌شنبه در آیین افتتاح کارگاه آموزشی بین‌المللی صادرات محصولات کشاورزی که توسط کارشناسان بین‌المللی فائو در مرکز آموزش عالی امام خمینی فردیس برگزار شد، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را استفاده از پتانسیل‌های کشاورزی و بهبود صادرات محصولات کشاورزی کشور اعلام کرد و گفت: افزایش آگاهی و شناخت چالش‌ها از سوی تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی می‌تواند پایه‌های صادرات را مقاوم کند.

قائم‌مقام معاون وزیر کشاورزی در امور بازرگانی در ادامه از مذاکراتی در راستای توسعه صادرات کشاورزی ایران با کشورهای اوراسیا خبر داد و اظهار کرد: حدود یک سال و نیم است که با برخی کشورها برای همکاری در بخش صادرات محصولات کشاورزی مذاکره می‌کنیم، تا دو ماه آینده تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور ارواسیا امضاء می‌شود و ماحصل آن قطعاً پیشرفت در صادرات محصولات کشاورزی خواهد بود.

وی بابیان اینکه اگر بتوانیم تنظیم بازار را به مدیریت بازار تبدیل کنیم می‌توانیم در مباحث صادرات کشاورزی پیشرفت کنیم، تأکید کرد: رویکرد ما در افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی استفاده از پتانسیل‌های تَشکل‌های خصوصی است.

صادرات ۴۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی ایران به روسیه

قائم‌مقام معاون وزیر کشاورزی در امور بازرگانی با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرده است که ورود بخش خصوصی به بازار باعث موفقیت بوده است، خاطرنشان کرد: صادرات همه اجزای چرخه تولید کشاورزی از هدف‌گذاری‌های این وزارت است و برای این مهم از بخش خصوصی دعوت به کار می‌کنیم.

وی نگاه انفرادی در بازار صادرات را از رقابت‌های منفی اعلام کرد و گفت: حذف کردن یکدیگر در بازار صادرات باعث ایجاد رقابت منفی شده و در بلندمدت موجب کاهش صادرات در کشور می‌شود به همین منظور می‌خواهیم تکنیک‌های صادراتی را به صادرکنندگان آموزش دهیم.

کاظم نژاد جذب سرمایه‌گذاران خارجی با نگاه صادرات محور را مهم اعلام کرد و افزود: با این راهکار می‌توانیم آمار صادرات کشور را بالا ببریم و علاوه بر تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی، از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری بابیان اینکه افزایش سهم صادرات محصولات کشاورزی از سیاست‌گذاری‌های وزارت کشاورزی است، تأکید کرد: در حال حاضر کشور ایران صادرات ۴۰ میلیون دلاری به کشور روسیه دارد که در نظر داریم با آموزش و توسعه صادرات محصولات کشاورزی این مهم را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.

رشد ۱۳ درصدی محصولات کشاورزی کشور در سال جاری

کاظم نژاد بابیان اینکه با همکاری مرکز فائو می‌خواهیم دانش‌های روز دنیا را به صادرکنندگان دولتی و بخش خصوصی منتقل کنیم، اظهار کرد: طی این کارگاه دوروزه می‌خواهیم به راهکارهایی برای گسترش و توسعه محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم.

به گفته وی بخش کشاورزی در عرصه تولیدات طی سال جاری رشد ۱۳ درصدی داشته است و این آمار خوبی برای استفاده از راهکارهای نوین دنیا برای صادرات محصولات کشاورزی است.

کاظم نژاد با اعلام اینکه شاهد کاهش صادرات در شش‌ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: به همین منظور شناسایی چالش‌ها و استفاده از تجربیات صادرکنندگان موفق دنیا را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی عدم شناسایی بازار صادرات، کوچک‌مقیاس بودن تولیدات کشاورزی و غیره را ازجمله موردی اعلام کرد که صادرات کشور را با مشکل مواجه کرده است.

901

کد خبر: 850720

وب گردی

وب گردی