تهران- ایسکانیوز: دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور، در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت برگزاری دومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی تشکیل شد خواهان توجه به تجاری سازی دانش شد.


دکتر ستاری در جمع مسئوولین و خبرنگاران ضمن تشکر از ابلاغ سیاست های علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری گفت: "بحث تفکیک پژوهش های بنیادی و پژوهش هایی که قابلیت تجاری سازی دارند بسیار مهم است. تا زمانی طولانی این دو محور به صورت یکسان تصور می شدند و به غلط پژوهش، بیرون از امر درآمدزا دیده می شد."


ستاری افزود: " در حوزه علم و دانش پتانسیل های فراوانی وجود دارد که می تواند به موازات یک اقتصاد سنتی و نفتی رو به توسعه گذارد."


محمد حسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، با ذکر این مهم که گیاهان دارویی و طبی به نوعی در ارتباط با مساله کشاورزی وآبیاری قرار می گیرد گفت: " پیوند تولید محصولات دارویی و گیاهی با سایر حوزه ها امکانی است که می تواند حلقه های متعددی را به هم متصل کند. در این نمایشگاه 350 شرکت مختلف و همچنین صندوق های حمایت دانش نیز حضور خواهند داشت."


وی در ادامه گفت: " برای اینکه بتوانیم اهمیت کالاهای دانش بنیان را همواره مدنظر داشته باشیم نیازمند سیاست گذاری بلندمدت هستیم و برگزاری نمایشگاه در حقیقت می تواند یک عملکرد مقطعی محسوب شود. "


وی گفت: " مزیت های نسبی کشور در این حوزه بسیار زیاد است ولی متاسفانه کمتر مورد توجه صنعت و علم واقع شده است. گونه های شناخته شده ی دارویی در ایران نزدیک به 8000 گونه است که بیش از 7500 گونه کامل شناسایی و معرفی شده است. بر اساس مستندات علمی و عینی نیز 2300 گونه در میان آنها دارای خواص مختلف هستند که می توانند در مسیر صنعتی قرار گیرند."


وی در خصوص اهمیت تجاری طب سنتی و گیاهی گفت: " کارکرد صنعتی این گیاهان از ویژگی خاص آنها است. می توان به مثابه ی کالا به آنها توجه مضاعفی داشت که همان تولید ارزش افزوده است، همان چیزی که ما به آنها کالای دانش بنیان می گوییم."


عصاره در مورد توجه روزافزون سایر کشورها به استفاده از اقلام دارویی طبیعی گفت : "این محصولات می توانند کارکردهای مختلفی در زمینه های متفاوت داشته باشند. شیرین کننده های طبیعی، آفت کش ها، مصارف آرایشی و بهداشتی، مکمل های غذایی، اسانس ها و عطرها و ... از جمله آنهاست."
وی این مهم را عاملی دانست که می تواند مزیتی در رشد و توسعه تولید وتوجه به محصولات گیاهی محسوب شود. همچنین برای ایران نیز که سابقه تاریخی و باارزشی در پزشکی سنتی دارد این اقبال جهانی فرصت اشتغال زایی بزرگی است.


دکتر علی وطنی، معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آغاز صبحت های خود خواستار تبدیل تهدیدی همچون کم ابی به یک فرصت تازه شد.
وی گفت: "در آینده نه چندان دور می توان در حوزه تولید کالاهای دارویی و گیاهی به اشتغال زایی بزرگی دست زد. تنها نکته مهم، پیگیری این فرصت از نقطه شروع یعنی تولید مواد خام تا رسیدن به بازار مناسب است."


وی در توضیح جایگاه امروزی کشور در زمینه فراورده های طبی گفت: " در حال حاضر میزان درآمدزایی اقتصاد محصولات و فرآورده های دارویی 350 الی 450 میلیون دلار است. 5% اسانس کل گل محمدی در کشور تولید داخل است. ما باید بتوانیم شرکت های دانش بنیان را تقویت کنیم تا بتوانیم مواد خام را به محصولات نهایی تبدیل کنیم."
دکتر وطنی در پاسخ به این سوال که نگرانی هایی در باب افزایش روزافزون عطاری ها و مراکز فروش اقلام دارویی بدون آگاهی لازم است گفت: "مساله مهم فرهنگ سازی است. چیزی که سرلوحه و شعار نمایشگاه پیشرو است. باید دست به اطلاع رسانی دقیق زد."


همچنین دکتر ستاری در جواب به مساله نظارت بر دارو ها و فروش محصولات گفت : "در حال حاضر بیش از 2100 محصول فناورانه با تکمیل جنبه های صنعتی دراین نمایشگاه عرضه می شود. 350 شرکت وجود دارد که همه با مجوز و برند خاص در این نمایشگاه با ارائه محصولات متنوع حضور دارند. ما خواهان ایجاد یک سامانه دقیق اطلاع رسانی هستیم تا خود بتواند مانع از سودجویی تولیدگران شود. تنها با یک سیاست گذاری درست می توان تمامی نهادهای مرتبط را ملزم به هماهنگی کرد."
وی در توضیح بیشتر گفت: "باید به برچسب ISR در پشت محصولات توجه کرد که بیانگر پشت سر گذاشتن مراحل استاندارسازی کالا است."


دکتر وطنی در باب اهداف جشنواره و نمایشگاه گیاهان سنتی و دارویی گفت: "شعار سال 1393 در حقیقت کلیدواژه اصلی ما برای برگزاری این نمایشگاه است."


وی در ادامه گفت: "بحث اقتصادی و فرهنگی مورد توجه ماست: از یک سو جریان مفصل اقتصادی که در این حوزه فرا روی ماست و از طرف دیگر نیاز به حرکتی فرهنگی برای شناخت و معرفی دقیق این کالاها."


سورنا ستاری در تاکید به شناخت و معرفی درست سبقه تاریخی مکتب پزشکی ایران گفت: "ما نیازمند مستند سازی هستیم. ما نیازمند ایجاد فرهنگی نو هستیم. فرهنگی که بتواند به موازات فرهنگ غالب خود را معرفی و توجیه کند. و این در یک اقتصاد نفتی غالب امر دشواری است.
وی گفت: "نیازهای نخبگان را باید شناخته و در توانمندسازی وضع موجود بکوشیم تا بتوانیم با همین امکانات فکری و پژوهشی دست به تولید ارزش افزوده بزنیم. روح آیین نامه این نهاد نیز جز این نیست."


در پایان دکتر وطنی مساله بیمه را حلقه نهایی دانست که می تواند یک کالا را در بازار معرفی و مصرف آن را افزایش دهد. تا کنون برخی از این اقلام تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و گزارشات نشان داده است که مورد استقبال نیز واقع شده اند. تا حدی که برای آن کالای به خصوص سطح زیر کشت دچار کمبود شد.


در این نشست همچنین به بستر تازه ای در نمایشگاه ملی گیاهان دارویی اشاره شد که به نام فن بازار شناخته می شود. فن بازار همان نقطه ای است که می کوشد میان ایده پردازان و فناوران از یک سو و سرمایه گذاران و کارآفرینان از سویی دیگر تعامل ایجاد کند و به هر ایده ی نو و تازه ای در این زمینه آری بگوید.


کد خبر: 86102

وب گردی

وب گردی